CNC, ny styrning - DDCS4V3.1 mm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: CNC, ny styrning - DDCS4V3.1 mm

Inlägg av notetoself »

@H.O: Tack för input.

@Säter: Så lär det bli om man landar i en stand alone styrning.

Det som talar emot USB-minne är när man behöver flytta filer undan för undan. Ta helgens fräsjobb som exempel; 33 skyltar varav 32 har olika innehåll. Ritar en skylt, flyttar filen, startar en fräsning, ritar några skyltar under tiden, flyttar några filer, startar en ny fräsning osv. Dagens i-landsproblem absolut, men inte supersmidigt heller.
Ska man köra 1 del (oavsett antal) är ju USB-minne inget problem.

Man hade ju kunnat tänka sig (liten undangömd) dator och motioncontroller via USB/ethernet men min erfarenhet av Windows 10 på jobbet och privat, är att det typ någon gång i månaden är sirap när systemet arbetar med någon uppdatering (eller vad det nu kan vara) i bakgrunden. Enligt Murphy så lär det ju vara när det ska fräsas, särskilt om datorn bara används då och då.
Idag kör jag gammal stationär med XP utan nätverk, och säga vad man vill om det, men det är åtminstone snabbt och stabilt.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC, ny styrning - DDCS4V3.1 mm

Inlägg av H.O »

Borde det inte finnas en "grunka" som i ena änden har en USB-anslutning (att stoppa i motion controllern) och i den andra en RJ45 att stoppa in en nätverkskabel i? Alternativt något liknande de där trådlösa SD-korten man kan sätta i digitalkameror fast omvänt och med USB?

Alltså, det finns ju massor med sätt att "dela ut" en USB-sticka på nätverket men inte SAMTIDIGT som den sitter i motion controllern (i det här fallet).
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: CNC, ny styrning - DDCS4V3.1 mm

Inlägg av notetoself »

Tydligen hade jag liknande funderingar för ungefär 1.5 år sedan :roll: : viewtopic.php?f=5&t=97131 (Dags att köpa mer minne?)

Och tydligen har jag kvar "Arduino GRBL to DB25 CNC Shield Kit" https://www.tindie.com/products/ron/ard ... hield-kit/, så ska ta och laborera lite med detta och se om det ger någon klarhet till vidare funderingar. :)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: CNC, ny styrning - DDCS4V3.1 mm

Inlägg av notetoself »

Återkoppling i ärendet;
Tog tag i db25-shielden, och givetvis passade det inte rakt av. Grbl är (ganska) låst i sin pinout, och eftersom jag inte ville ändra fräsen så fick jag flytta några pinnar. Kortet är dock gjort med detta i åtanke, så det var inga större konstigheter, se bild.

Grbl vill ha separata ingångar för XYZ-limit/home, medan jag har dem kopplade nc i serie. Detta gick dock fint att ställa om i grbls konfigurationsfil innan man kompilerade. Så nu kör jag alla brytare på 1 ingång, och home på respektive axel i sekvens.

Efter provkörning verkade detta fungera utmärkt ihop med g540, så jag testade ett flertal olika program för att skicka g-koden till grbl. Slutligen landande jag i att Openbuilds Control passade mig bäst. De har ett antal funktioner som tex Universal gcode sender saknar.

Ett annat argument för Openbuilds Control är att det flyter utmärkt på en Raspberry pi 4, medan tex UGS var lite segt.

Summa summarum så är dagsläget arduino/grbl med RPi4/Openbuilds Control. Har beställt en skärm och ska snickra ihop en panel med knappar för de funktioner som stöds (start/pause/stop).
Det blir förvisso inte en helt fristående styrning men bra nära. Dessutom blir det modulärt och enkelt att byta ut eller uppgradera något i kedjan. Alla delar går att köpa hos tex Kjell, så man är inte beroende av att hitta samma kinesiska tillverkare om något havererar.

Har än så länge bara testat jog och funktioner, så vi får hoppas det går att köra (längre) gkod också :vissla: .
Enda nackdelen jag hittat med grbl hittills bortsett från det slimmade antalet funktioner, är att nödstoppen bara skickar stopp-signal till grbl. Sedan kan vackert jogga vidare i mjukvaran, även om fräsen inte flyttat sig eftersom detta är en egen funktion/ingång i g540.

Filöverföring kör jag via vanligt filnätverk/samba.
552A8717-E0A2-43D1-BE02-AEE6558249F3.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar