Gänga på kines-locline?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Gänga på kines-locline?

Inlägg av jihe »

Jag köpte en bunt såna där billiga kopior av locline-slangar på Amazon. Ingenstans framgår det vilken gänga det är.

YD på gängan är ca 9,1 mm och stigningen är antingen 0,9 mm eller 30 tpi. Huruvida det är 55 eller 60 grader kan jag inte avgöra på en så liten gänga, speciellt som det är gjuten plast. Det är inte en konisk gänga.

Jag får inte ihop det med någon standardgänga. Nu kommer jag förmodligen att göra en tapp för den själv, men det vore ju roligare att göra den mot nominella mått.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gänga på kines-locline?

Inlägg av säter »

Det brukar väl alltid vara vanlig rörgäng på de där?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gänga på kines-locline?

Inlägg av jihe »

Det som ligger närmast är ju BSPP 1/8, men dess nominella ytterdiameter är ju mer än 0,6 mm större, vilket ju är mycket på en så fin gänga. Dessutom 28 tpi mot 30, men där passar stigningstolken för 28 nästan lika bra som 30.

Så det skulle ju kunna vara BSPP med plats för en halv rulle teflontejp :-)

Man kanske skall göra en tapp som är lite mittemellan. Det är ju inte så himla noga när ena parten är plast. Men man vill ju inte ha den för stor i alla fall.

En CSPP-tapp helt enkelt.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Gänga på kines-locline?

Inlägg av NeoTech »

Gör en slät matchande kona, värm den o kläm fast? :)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gänga på kines-locline?

Inlägg av jihe »

Kan man ju göra. Men nu har jag ett tiopack av de där slangarna så då får man väl hitta diverse användningsområden. Då kanske det är värt att göra en tapp. Eller egentligen inte, men alla vi här vet väl hur det är.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gänga på kines-locline?

Inlägg av mrfrenzy »

Original så är det ju NPT 1/8". Det kan mycket väl vara så att kineserna ritat upp en sådan men inte tagit hänsyn till krympningen vid tillverkning av plasten. Då har både diameter och gängstigning blivit en aning fel.

Det slumpas sedan bort på marknaden och letar sig ut till Amazon och Ebay.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gänga på kines-locline?

Inlägg av jihe »

Det är knappast tänkt att vara NPT, ens med hänsyn till risiga toleranser. Diametern skiljer över en millimeter. Däremot passar sannolikt BSPP 1/8, om än slappt. Och är stämmer stigningen bättre också.

Jag gjorde en tapp. Den skär bra och gör ok gängor, men lite för tajt. Funkar dock och hjälper säkert med tätheten.
tapp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar