Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Limen »

Jag råkade få ett infall och ropade hem en defekt vakuumpump på tradera. Fick hem pumpen idag och defekten visade sig vara lättlöst - motorkondensatorn var kass. Hade en kodning med nästan samma värde på hyllan så med kondingen bytt tuffade den igång så snällt.
Dock blev jag väl inte överväldigad av suget i den så bestämde mig för att skruva isär och kolla hur det såg ut invändigt. Den är ganska sliten i ”cylindrarna” - kanske går det att putsa dem lite i svarven för att få fin yta igen?
En annan sak jag reagerade på var att allting var snustorrt - inte en tillstymmelse till smörjning - ska det verkligen vara så?

Ska bli kul att se om det går att få lite bättre sug i den. Men den stora frågan är vad jag ska ha den till?! :) någon som har något roligt förslag?

Pumpen är en ”Thomas 2688VGHI44” och kommer ursprungligen från en tandläkarklinik. Mer info om den finns här: https://trythomaspumps.com/pdf/2688T.pdf men här är lite nyckeldata:
Max. open air flow: 1.36 cfm (38.5 l/min)
Max. rated vacuum: 98% local barometer


Bilder brukar ju alltid uppskattas :)
0065F392-8D61-4897-B643-594D099EC348.jpeg
ED42BAA4-DAFC-498A-ACA5-F983356B1663.jpeg
EF911FCE-D0C8-4F08-AC31-079084CEFAEB.jpeg
B4FD3C89-98D2-4DD9-831D-7291D7A0BA16.jpeg
63F39972-7D43-46E2-9041-27411DC36983.jpeg
C6943661-8622-42A4-BCA2-5AAC5D85E188.jpeg
FBFF9801-02FD-4064-B692-3151A8648B51.jpeg
D85C7153-4699-46B2-BBE5-9D37BBE19C54.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av TomasL »

Det skall nog inte vara någon olja i den.
Kolvarna verkar ha gummitätningar.
Rätt vanligt på små kompressorer också.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av xxargs »

Och det är inte O-ringa på biltema du skall leta efter utan försök finna orginalet.

Ett av problemen är att det verka ha kört bort ytan (eloxidering? eller teflonyta ??) där kolven rör sig och den mjuka aluminiumet slit snabbt vidare i den mjuka metallen även om du svarvar av några mikrometrar.

kolla istället om du kan köpa reservdelar (inklusive nya cylindrar), det brukar finnas renoveringskit för de mer professionella vakumpumparna
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Henry »

Har du svarv och det inte går att på tag på nytt så svarva till något liknande fast i RF och smörj med grafit eller molybdendisulfid och byt o-ringarna. Hade själv nog ev köpt ett teflonrör istället och svarva till eller alternativt som något tunnare att trycka in efter att cylindrarna svarvats till.

Ser ut att kommit in en del fukt i den, polera ytorna där ventilerna är och böj till dom lite med så att de tätar vilket dom inte verkar göra.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av xxargs »

Tror inte att man skall röra tungventilen i onödan när det gäller 'spänsten' mot topplocket - den är en smula öppen just för att 20 mBar absoluttryck har väldigt svårt att öppna bladventil medan i kompressions-slaget lätt kan få mer tryck för att stänga den. Visst - det blir inte effektiv pumpning och mycket går bara fram och tillbaka men man når lägre sluttryck den vägen.

mer avancerade kolvpumpar för vakum med lägre sluttryck har med olika arrangemang tvångstyrda ventiler - men i praktiken har man länge kört med oljesmorda lamellpumpar och i två steg efter varandra där ventilkommuteringen löses automatiskt med lamellerna.

idag finns det oljefria mebrampumpar för nedåt och lite under 1 mBar med acceptabel livslängd och enkla att renovera och med turbopumpar med drag-stage behöver man inte djupare vakum än så medans äldre turbopumpar utan drag-stage behöver man komma under 0.01 mBar - helst mindre än 0.003 mBar och då var det oljesmorda 2 stegs lamellpumpar som lämnades att gå i flera till många år i sträck.

Dock skall sägas att tubopump med drag-stage går _mycket_ lättar om backingvakumet är kring 0.003 mBar än när det ligger kring 1 mBar...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Henry »

Det skall oavsett vara bra närmre än det där, man skall i princip bara knappt se ljus mellan ytorna på dessa typer. Det där är för mycket i min mening och gäller speciellt med torra pumpar då ju ingen olja tätar, med luft i millibarområdet är det verkligen inte mycket volym som kan dra ventilen med sig så därför så litet som möjligt så det har ens en chans att kunna stänga den. Olja är det inte lika petigt med men gjorde ändå en mätbar skillnad på ett antal mTorr på dom märkes 2-stegs lamellpumparna jag har där de används för att hindra atmosfärsluft att kunna gå in igen vilket gör att ett lågt tryck kunde behållas även på utloppssidan vilket lätt ger ett vakuum på under 1 mTorr. Mätaren kunde inte gå lägre men har andra grovvakuumätare nu som kan men inte haft anledning att testa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Glenn »

Fundera först ut vad du ska ha den till innan du lägger pengar på den :)

Jag har inte riktigt lyckats fundera ut vad jag ska ha min till än, förutom möjligen att torrsuga AC-system.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av TomasL »

Den duger tyvärr inte för Kylsystem, ger inte tillräckligt med vacuum.
Den ger bara 2 kpA(A) och inom kylteknik vill man gärna vid service komma en bra bit under 2000 micron, dvs en bra bit under under 250 Pa.
När jag suger ned ett kylsystem är mitt mål under 200 micron stående vacuum, dvs 25 Pa eller lägre.

Man kan möjligtvis tänka sig att använda den till en Vacuum-penna (plocka komponenter med) eller ett litet vacuumbord.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Glenn »

Fast nu har ju inte jag en sådan som TS har utan en Edwards XDS10, som afaik duger bra till det.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Limen »

Service kit med packningar, "cylindrar" och ventiler finns på ebay för ca 200$ (exempel: https://www.ebay.com/itm/Thomas-Sk2668- ... %3A2334524
Men det känns som, precis som ni är inne på, att jag behöver komma på vad jag ska ha den till innan jag lägger dom pengarna på den :)
Jag hade hoppats på att den kanske skulle duga att vakuumforma plast med - men flödet kanske är alldeles för lågt för det?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av Limen »

Cylindrarna är ca 64mm (2,5") i ytterdiameter. Var kan man få tag i teflonrör eller rundstång i den dimensionen till humana priser (som privatperson)?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av LaRdA »

Den kan nog fungera till vacuumformning om du har en tank som du evakuerar i förväg, och nyttjar den volymen vid vaccumformningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av TomasL »

Beroir väl på hur stora pryttlar man skall forma, gissar dock, att en vettig separatkyld dammsugare är bättre.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vad kan man hitta på med en liten vakuumpump?

Inlägg av malman »

Man kan också ansluta till de andra portarna och nyttja som tryckluftskompressor i mindre skala.... samma typ av block som på tex Biltemas nyare småkompressorer...
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000045123

köpte liknande från gcc på jobbet nyss, för att använda till AirAssist på laserskärare.
Skriv svar