Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Jag drömmer ju lite om att bygga en CNC-fräs liknande PrintNC (https://threedesign.store/) som i huvudsak består av fyrkantsrör i stål. Jag har också läst en del om folk som bygger med epoxy-granit, vilket är lite mjukvare än stål men har den stora fördelen att det dämpar vibrationer mycket bättre. Trä dämpar också vibrationer, så vad tror ni om att stoppa in en träregel i varje stålrör, skruva och/eller limma fast den i stålet, och på det sättet dämpa vibrationerna?

Jag har byggt ett långt skrivbord här hemma som bygger på ett fyrkantsrör i stål, och innan jag skruvade fast det i träskivan märke jag hur länge stålröret kunde vibrera efter man slog till det, men när de är ihopskruvade dör vibrationer ut nästan ögonblickligen. En träregel inuti fyrkantsrören är naturligtvis mycket mindre och sämre på att dämpa vibrationerna, men tror ni det gör någon skillnad? Någon som vet hur man kan räkna på det?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av Gimbal »

Nu spekulerar jag bara hejvilt, men om man fyller den med lös sand så borde väl det dämpa mer än en träbit. Det baserar jag dock enbart på känsla.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Jo, men sand väger också mycket mer än trä, vilket iaf är av betydelse för de fyrkantsrören som rör sig. Har dessutom räknat ut elasticitetsmodul per kg för olika material, och trä är faktiskt inte särskilt mycket sämre än stål i det avseendet om man böjer det i "rätt riktning". Dock gör ju placeringen av regeln inuti fyrkantsröret att den inte är lika "stadig" eftersom avståndet till centrum är mindre.

Finns det några siffror eller erfarenheter på hur bra sand dämpar det hela? Hur är den jämfört med epoxygranit t ex?
Screen Shot 2021-02-13 at 17.06.34.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av 4kTRB »

Kanske ett bord för laserholografi kan ge tips.
Läste en diy-bok för längesedan och där beskrevs hur ett stabilt bord skulle konstrueras men det var både stort och hejdlöst tungt.
Här ges exempel på en modernare lätt variant...https://www.thorlabs.de/newgrouppage9.c ... up_id=8275
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av grym »

fogskum?
eller spruta med underredsmassa invändigt?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av limpan4all »

Det svåra blir nog att få till kopplingen mellan träregeln och fyrkantröret.
Så varför inte en rundstång OCH fogskum mellan rundstången och fyrkantröret.
Då får man tre olika material med helt olika svängningsegenskaper som är kopplade och då borde vibrationerna bli mycket låga.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av 4kTRB »

Sågspån då?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av svanted »

är det inte så att de vibrationer du menar beror på att det itne är stumt,
alltså att materialet flexar vid belastning,
och de vibrationer du pratar om hamnar automatiskt på rörets resonansfrekvens,
och även om man får bort själva vibrationen(resonansen) finns ju flexibiliteten kvar...

att få ett rör mindre flexibelt mha en träregel inuti tror jag blir svårt,
använd massiva stänger och yttre stöd mot en rejäl ram...

eller fyll dem med batong, icke expanderande, för att inte få problem med dimensionerna.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av Glattnos »

Att bara skruva övre röret genom nedre väggen är en stor brist stabilitetsmässigt, det ser dessutom ut som att den skruvas emot en rörbit(i den kulmuttern sitter) som verkar vara skruvad på samma sätt så det blir flera sådana veka punkter på rad. Detta bör absolut ändras innan man funderar över själva rörets styvhet.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Glattnos skrev: 14 februari 2021, 10:01:54 Att bara skruva övre röret genom nedre väggen är en stor brist stabilitetsmässigt, det ser dessutom ut som att den skruvas emot en rörbit(i den kulmuttern sitter) som verkar vara skruvad på samma sätt så det blir flera sådana veka punkter på rad. Detta bör absolut ändras innan man funderar över själva rörets styvhet.
Den rörbiten tänker jag man kan lägga epoxygranit i.

Fast jag tror ju det 1 meter långa röret kommer flexa betydligt mer på mitten än de korta rörbitarna på vagnen flexar i sidled?

Eller menar du att själva skruvförbandet blir vekt?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av lond »

Sand används vitt som vibrationsdämpande material tex. Monster som har blivit färdigmonterad på Gröna Lund är fylld med sand för att det inte skall uppstå vibrationer och då överskrida bullerkrav..
B&M-banor är kända för sitt "box section roar" pga designen av spåret som har en STOR fyrkantig tub som "ryggrad", så alla spårdelar och de "ben" som håller uppe spåret är fyllda med sand..

/// Marcus

B&M - Bolliger & Mabillard
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av Glattnos »

WhyNotOnMars skrev: 14 februari 2021, 10:23:59
Glattnos skrev: 14 februari 2021, 10:01:54 Att bara skruva övre röret genom nedre väggen är en stor brist stabilitetsmässigt, det ser dessutom ut som att den skruvas emot en rörbit(i den kulmuttern sitter) som verkar vara skruvad på samma sätt så det blir flera sådana veka punkter på rad. Detta bör absolut ändras innan man funderar över själva rörets styvhet.
Den rörbiten tänker jag man kan lägga epoxygranit i.

Fast jag tror ju det 1 meter långa röret kommer flexa betydligt mer på mitten än de korta rörbitarna på vagnen flexar i sidled?

Eller menar du att själva skruvförbandet blir vekt?
Ja, röret och rörbitarna behöver "lock" i andarna för att vara riktigt starka.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dämpa vibrationer med träregel inuti stålrör?

Inlägg av NULL »

Fett ska väl vara bra som vibrationsdämpare?
Skriv svar