Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av Bug_x »

Håller på o fixar arbetsdockan till min verktygsslip.

Men blir tokig på vilken hylsa det ska vara!

Har ingen manual till slipen, verktygsslipen en en Jungner US-21, men det är ju inte säkert att arbetsdockan är orginal till just den.
20200911_133405.jpg
I en manual till en Jungner US-2305 står det att det är JSO-50 eller MK-5. Sökt hur en JSO-50 ser ut men hittar noll. Detta är ju en annan modell men tänkte att det kanske fanns samband iallafall, men hittade inget.

Så monterade ner den för att se vad det är.
DSC_0027.JPG
"Spindeln och dragstången"
DSC_0030.JPG
Mått:
Dragstången, invändig diamater gängan 17.4 - 17.5 mm
Djup gänga 12 mm
Djup dragtapp 18 mm
Uppskattad stigning 2.2mm / varv, men är osäkert

Hylsan ska vara kona hela vägen, liknande stigning MK4
Öppning diameter 31.1 mm
Djup konade del 84 mm

Nån som vet vilken spännhylsa?

Antingen om man kan få tag i hylsor eller ritning så man kan göra en adapter till nått vanligare.

Tack / Christian
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av X-IL »

Kollade i den dokumentation jag har på andra Jungner, där verkar det vara MK5 också, sen nån adapter för att kunna köra spännhylsor 3-17mm. Inte mycket hjälp jag vet. Ska se om jag kan hitta nåt mer.

EDIT: Hade visst lite dokumentation på US21 också. Delningsdockan ska enligt denna dokumentation ha MK4.
Us21.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av Bug_x »

Tack!

Kan jag möjligtvis haft sån tur att bån byggt om dragstången tidigare. Därför jag inte hittar nån spännhylsa som passar rakt av.

Hade ju varit mycket bra om jag bara behövde tillverka en ny dragstång o sen köpa en mk4-er32 chuck 😀
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av X-IL »

Jag tänker att det kanske är så att man använt nån nosadapter från MK4 till nån annan typ av hylsa. Kanske fanns en sån som tillbehör (stod ju med för de senare sliparna). MK4 har väl standard M14 dragstång eller nåt sånt? Har du ingen MK4-hylsa av nåt slag liggande? Borrchuck eller svarvdubb eller nåt?

EDIT: Manualen pratar om "421 Insats för spännhylsor" vilket bör vara just det.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av X-IL »

Kollar man här https://psauction.se/item/view/651790/v ... -tillbehor så ser man att det är långsmala hyslor som ser ut att kunna stämma med dina mått på dragstången. Dock ser det inte ut som att det är samma spindel, eller så är det det men det är bara adaptern man ser som sticker ut med gängan på?

EDIT: Hylsorna ser ju ut som Deckels 20mm spännhylsor: https://www.artcotools.com/deckel-colle ... round.html

EDIT2: Här ser det ut som att det finns en massa MK-verktyg med utvändig gänga? https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner ... -01h-00386
Så du kanske får gänga bakänden på ett dorn eller gänga en lös bit som passar och gifta med ett dorn med loctite?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vilket underbart dokument Robert!
Läs gärna och ta in texten. Detta är inte bara en bruksanvisning, utan ett säljdokument och beröm till dig som läser och hanterar denna maskin.
När är det skrivet?
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av Bug_x »

X-IL skrev: 4 februari 2021, 11:43:06 Kollar man här https://psauction.se/item/view/651790/v ... -tillbehor så ser man att det är långsmala hyslor som ser ut att kunna stämma med dina mått på dragstången. Dock ser det inte ut som att det är samma spindel, eller så är det det men det är bara adaptern man ser som sticker ut med gängan på?

EDIT: Hylsorna ser ju ut som Deckels 20mm spännhylsor: https://www.artcotools.com/deckel-colle ... round.html

EDIT2: Här ser det ut som att det finns en massa MK-verktyg med utvändig gänga? https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner ... -01h-00386
Så du kanske får gänga bakänden på ett dorn eller gänga en lös bit som passar och gifta med ett dorn med loctite?
Tror du knäckte nöten, tack 🙂

Har inga mk4 verktyg utan tunga så dom går i botten innan konan sitter. Så därför min uppakattning.

Konan är då förmodligen mk4 men gängan är m20x2. Provar jag med m14/m16 så verkar gängan passa. Gjort för att man ska ha en adapter till spännhylsorna.

Har ingen m20x2 hemma dock.

Skoj 😁
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av X-IL »

Lasp skrev: 4 februari 2021, 11:56:32 Vilket underbart dokument Robert!
Läs gärna och ta in texten. Detta är inte bara en bruksanvisning, utan ett säljdokument och beröm till dig som läser och hanterar denna maskin.
När är det skrivet?
Tror dokumentet är från 1946.
Tror du knäckte nöten, tack 🙂

Har inga mk4 verktyg utan tunga så dom går i botten innan konan sitter. Så därför min uppakattning.

Konan är då förmodligen mk4 men gängan är m20x2. Provar jag med m14/m16 så verkar gängan passa. Gjort för att man ska ha en adapter till spännhylsorna.

Har ingen m20x2 hemma dock.

Skoj 😁
Det kanske är S20-gänga, dvs Buttressgänga med samma profil som W20. Jag har kontaktat en annan gammal forumräv som köpt en liknande maskin, men nyare. Han har hylsor, insatser osv så där kan det nog komma fram specar. Såg på en bild från honom nån slags bussning som satt runt tungan på en morsekona, antar att det är för att kunna använda dragstången för att pressa ut konan. Men det stämmer ju inte med att de bottnar med tunga, det kan inte vara rätt.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av hyperion »

Jag håller på och renovera min Jungner US-305:

Det är mycket riktigt MK4 kona. Sen en adapter till Deckel S20x2 hylsor. Dragstången är således 20x2 men INTE M20x2!!!!! Det är 20x2 Buttress-gänga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av säter »

Jag har också en Jungner, men på den är det ISO50.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av hyperion »

Ja det vart ISO50 på nästa generation av dessa slipar om jag förstått det rätt.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Vilken spännhylsa till Jungner arbetsdocka?

Inlägg av meconer »

Jag har för mig att vi kunde sätta upp vanliga 40-konor i våran om man tog ur eventuell dragtapp och skruvade fast den med dragstång.
Skriv svar