Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av EasyRider »

Jag har skrivit tråd innan här med en fråga kring 3fasmotor och vfd. Nu visade det sig att spindelmotorn på fräsen var av DC-typ på hela 8kw!

Finns det bra "drivers" för stora dc-motorer aom passar för att driva spindel med någorlunda exakt varvtal. Jag skall inte kunna fräsa gängor men jag vill ligga på relativt noga kontrollerat varvtal.

Bifogar bild på specen på motorn. Vad tror ni? Går det satsa på den motorn och köp ny varvtalsstyrning till den eller skall jag byta till AC-motor med VFD?
20210123_142329.jpg
Tack
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av EasyRider »

Det är lite svårt på mobilen att se om bilden duger för att läsa. Jag hoppas den blir br.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av persa »

Om du ska byta styrsystem och alla axeldrivningar så byt då även spindelmotor. Så skulle jag gjort. Jag gillar inte att göra något nästan fullt ut
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av grym »

dc motorerna var för den tiden då man inte hadde rimliga frekvensomformare för detta

så jag hadde satt dit en ac motor och frekvensomformare om det är rimligt enkelt mekaniskt

japp det finns en hel del dc servon som man troligen kan få att funka, men du har väl redan en till maskinen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av säter »

Du har inte funderat på att reparera din befintliga spindeldrivare?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av persa »

Det där var nog en ganska vanlig spindelmotor på olika maskiner mitten 80-talet. Har en aning om att den bl.a. användes på Modig fleropar, kanske även på vissa Maho. Så det ska väl inte vara omöjligt få tag på en spindeldrive lika den brunna du har som blivit över efter ombyggnader på olika håll

MEN om du är tveksam till gamla grejer och support för axeldrifterna så borde väl samma tveksamhet gälla för gamla grejer till spindeln
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av Bobbox »

Jag har en sån här drivare, se länk.
https://www.walkerindustrial.com/KBRG-2 ... rg-255.htm
Om du vill kan jag skicka den till dig om du betalar frakten. Funkar den bra vill jag ha 1000kr för den.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av säter »

Den där drivaren är ju bara på halva effekten?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av grym »

en sak man absolut ska kolla på innan man ens funderar på att behålla den gamla dc motorn är skicket på kollektorn och kolen

är kollektorn dålig så är det en vettig anledning till byte redan där
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av Bobbox »

Jo jag vet att den bara är på halva effekten men man kan ju testa och se att spindeln funkar i alla fall, här ligger den bara och skräpar :)
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Driva (varvtalsreglera) 8kw DC-motor?

Inlägg av EasyRider »

Tack alla.

Har gått och grunnat. Den gamla drivaren hade ju brunnit, och det var mycket av kortet som var flamberat, även om det bara var 1-2 kondingar som var själva källan så var väldigt mycket av kort och kablar bränt.
Känslan är att det blir nog bäst att skaffa en ny Acmotor med drivare. Jag får en uppsättning för ca 10000kr och då känner jag att jag också har någon att bolla eventuella problem med kring just den hårdvaran till skillnad mot om jag kör på gamla grejer.

>Boobbox> Tack för erbjudandet! 1ksek var väldigt bra pris men jag avstår.
Skriv svar