urspåning borrning g koder frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Lucasm54
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 maj 2020, 13:21:34

urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av Lucasm54 »

Hej!
Måste gå in i ofärdigt program och lägga till urspåning.
Men! Hittade i samma program samma hålbild med koordinater i ett underprogram till annat verktyg, som borde kunna gå att använda.. X och Y (2 olika diametrar i samma hål)
min fråga!
Hur eller var skall man anropa g koderna till underprogrammen som styr urspåningen? Det är 8 hål,,,, och skall då g koden (anrop) på underprogram vara början av borrcykeln?
Undrar alltså hur det skall se ut i programmet.
Fanuc styrsystem.
Problemet är att vi borrar för långt och det blir långspånor..... inte bra...
tack på förhand!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av säter »

Om det är ett någorlunda modernt Fanuc finns det väl färdiga urspåningscykler?
Då behövs inga underprogram.
parlo
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 juli 2014, 22:17:48

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av parlo »

I dom flesta fall är det som Säter skriver enklast att använda en färdig urspånings cykel brukar vara G 83 istället för den vanliga G81 borrcykeln. Titta i manualen vad som skall matas in.
Lucasm54
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 maj 2020, 13:21:34

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av Lucasm54 »

tack för snabba svar!!
är återfalls operatör som försöker lära mig ...igen...
ja ...kanske uttrycker mig fel? det finns en g kod som anropar ett under program eller makro? tror det var G66?
Det hette tex G66 p84 och när jag söker i program listan så hittar jag p84 där man ser x o y värde.
Vid samma anrop fast med annat program nummer tex p85 så hittas z koordinater för urspåningen...men om jag förstår er rätt så är det onödigt?
Skall kolla manualen ordentligt och se om jag kan hitta borrcykel..
återkommer...
ha de!
Lucasm54
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 maj 2020, 13:21:34

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av Lucasm54 »

Japp det var g 83!
Det är 8 detaljer på varje fixtur.
Skall man ange G83 på varje detalj?
Eller räcker 1 anrop och efter sista detaljen avslutas g koden?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av persa »

Tycker utan att riktigt veta förutsättningarna att det verkar extremt överdrivet att använda olika macroprogram för bearbetningen (åtminstone om det är en någorlunda vanlig bearbetning som utförs på respektive fixturläge). Verkar nästan som någon med flit gjort ett program som ska vara svårt att tyda för någon annan och svårt att ändra för någon annan

Jag är ganska säker på att man inte kan använda fasta cykler t.ex. G83 (vilket är helt rätt cykel att använda i detta fall) i ett macroprogram (program som ropas upp av PXX och heter OXX). Och om det skulle gå så är det inget för en nybörjare att ge sig i kast med att göra ett sådant macroprogram

Jag skulle börja om från grunden och helt skippa macroprogrammen. Skriv istället:

Ett helt vanligt huvudprogram med dom olika fixturlägena angivna via t.ex. G54-G59. Det är bara 6 fixturlägen men du kanske har option för ytterligare fixturlägen i ditt system ?. Har du inte det så är inte heller det något problem för då kan man för dom två ytterligare fixturlägena använda G10 för att temporärt ändra t.ex. G54

Sen ropar du på 8 olika platser i huvudprogrammet upp ett vanligt underprogram (ej macro) i vilket hela bearbetningen på respektive fixturläge inkl. G83 finns programmerad
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av säter »

Jag är inte så förtjust i att använda underprogram ens.
Det är bättre att skriva ut allt i huvudprogrammet.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av persa »

Ja, det blir ju enklare. Men det har ju nackdelen att det blir ett ganska långt program om man har många olika fixturlägen
Lucasm54
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 maj 2020, 13:21:34

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av Lucasm54 »

Äntligen fått hjälp av en gubbe på annan avdelning som körde det i ett valprogram.
Ser ut så här: G83 o sedan kalla på under programmet (döpa det till p.)
Sedan efter avslut avaktivera med g kod efter operation..tror jag
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av säter »

persa skrev: 22 januari 2021, 09:49:43 nackdelen att det blir ett ganska långt program
Ja, programmet blir längre.
En fördel är att det blir lättare att avbryta/omstart mitt i programmet.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av persa »

Bra att det löst sig Lucas. Det är alltid enklare lösa saker på plats där man har hela bakgrunden klar för sig. Du kanske inte vill lägga mer tid i tråden nu när det löst sig för dig. Men har du tid så vore det kul få lite förklaringar

Vad menar du med ett "valprogram" ?. Har aldrig hört det uttrycket tidigare. Menar du macroprogram eller variabelprogram ?

Som du nu beskriver lösningen använder du ju G83 i själva huvudprogrammet och inte i macroprogrammet och då fungerar det ju

Börjar misstänka att det handlar om storserieproduktion där man vill spara tid överallt där det går. Bygger ni programmen så att varje verktyg som växlas in utför sitt uppdrag på samtliga fixturlägen innan det växlas ut och sedan växlas nästa verktyg in och bearbetar samtliga detaljer o.s.v. ?. I sånt fall har jag lättare att förstå varför någon ansträngt sig med att göra ett program med olika macroupprop. Framförallt om det finns olika hålbilder och man vill kunna använda samma program för dom alla men med olika värden på variablerna
Lucasm54
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 maj 2020, 13:21:34

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av Lucasm54 »

Stavningskontrollen gjorde om...!!
Skall vara cad program!!
Tänkte absolut återkomma!
Med lösning. Vi har .....trot om ni vill, ingen produktionstekniker 😰...
Japp hög produktionstakt...just in time..
Men dom sagt nu skall jag väva in nya urspåningsprogrammet med hjälp av G83 o skriva in det i befintliga programmet
Men ja återkommer...sån här hjälp får ja inte på jobbet!!!
Tack!
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av persa »

Här är ett bra exempel hur det kan fungera med G81 och G83 i ett vanligt program (ej macro) med bara en detalj. Med flera detaljer blir det ju att använda olika nollpunkter och underprogram (om man inte vill ha allt i huvudprogrammet) som jag beskrev tidigare. Kör du med underprogram kan du antingen ha ett underprogram som innehåller all bearbetning på en detalj eller ha flera olika underprogram där varje underprogram bara innehåller ett verktygs bearbetning på en detalj för att undvika onödig tidsspillan på verktygsväxlingar

http://www.helmancnc.com/g81-drilling-c ... e-program/

Det enda jag inte håller med om är block N60 - N80. G98 bör in redan i block N60 och därmed G99 i block N70 istället för N80

Tänkte bara visa detta om du skulle få problem att redigera in G83 i ditt nuvarande program med upprop av macron. Jag är lite tveksam hur det ska gå till men det kan ju bero på att jag är långt ifrån någon expert på sån avancerad programmering
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: urspåning borrning g koder frågor

Inlägg av säter »

Hur var det med underprogram nu igen?
Det är många år sedan jag höll på med detta.

Var man inte tvungen att programmera inkrementellt i underprogrammen?
Skriv svar