CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Gimbal »

Jag har en enkel liten fräs i mdf och den är kul men ibland skulle man vilja ha en lite större, snabbare och stabilare maskin.
Önskad arbetsyta är ca 500x300mm i alla fall, och det är klart att det vore kul om det gick att fräsa lite aluminium, men det kanske är omöjligt utan att gräva allt för stort hål i plånboken?

Skulle gärna vilja hålla mig under 15kkr om möjligt men lite manöverutrymme finns om det ger något.

Är det någon variant av 6040 som gäller eller finns det bättre saker numera för den sparsamme/snåle hobbytomten?

(Att det alls blir något köp är inte helt klart, det är mer en sondering av terrängen.)
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Är själv intresserad av en fräs i ungefär samma prisklass men är helt grön på området. Kan eventuellt lägga lite mer. Har kollat lite på PrintNC själv, https://threedesign.store/ . En del 3D-utskiven plast men det mesta i stål. Enligt vad de säger går den att bygga för ca $1000, men i praktiken lite mer antar jag. Och i Sverige ytterligare lite mer. Men kanske under 15 kkr är möjligt? Om någon har något att säga om den maskinen är jag väldigt intresserad.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att äga är inte det viktiga! Det är att ha tillgång till!
Möjligheterna att skapa, kunna följa hela kedjan. Så börja med att rita, läs och simulera i G Code. Kontakta någon i närheten fysiskt och be att få prova. Då vet man mycket mer vart det bär hän. Kanske ett Makers Space är rätt väg att gå!
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Jag gillar att köpa och äga grejer och jag ogillar att träffa andra människor, så ett MakerSpace är nog inte rätt väg för mig iaf.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Gimbal »

Och jag har som sagt en fräs i äkta mdf och gängade stänger och har precis fräst i en och halv timme i teak med 3 omtag då biten var för stor för att fräsas i ett stycke. Det var inte ens en avancerad fräsning men med låg matningshastighet och litet ingrepp tar det sin tid.

Har ritat i Freecad (som jag också är rätt novis på) och som även har producerat G-koden. Men även det tar extra tid då den frästa ytan ska delas upp i tre omtag, sen blir uppsättningen vid omtagen inte helt perfekt linjerade heller och slutresultat därmed lite småsnett. Gott om rum för misstag finns också, gjorde en första fräsning i en testbit och någonstans så tappade jag bort 10mm. :doh:

Tänk om man kunde fräsa hela biten på en gång, och med rätt matningshastighet :pray:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3824
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har ägt en Kina 6040 ett par år nu och är mycket nöjd med den. Den klarar ca 580 x 380 mm och i z-led klarad den ca 50-70 mm.
Spindeln är en vattenkyld 800W. Styrsystemet är UCCNC med deras styrkort LPT5 kopplat till en Geckodrive 540.
I verkstaden ligger det en 1510 Workbee som sakta kommer men säkert kommer att ersätta 6040:an, 1510 klarar strax under 1500 x 1000 mm. All elektronik kommer att flyttas från 6040:an till 1510:an, men det är säker minst 6 månader dit.
Det brukar dyka upp 6040:or på blocket då och då, men priserna ligger på över 10K.

Jag har varit extremt nöjd med min 6040:a, jag fräser mycket i bok och teak med lite bättre verktyg och får, i mina ögon, mycket bra resultat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av säter »

Lasp skrev: 5 januari 2021, 17:34:25 Kontakta någon i närheten fysiskt och be att få prova.
Menar du att kontakta en verkstad och be om att få låna en maskin?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag nu får svara på ett inlägg av Tommy,
så menar jag i första hand någon här på Sef.
Jag tror på gemenskap och förmedlande av kunskap.
Men en verkstad går också bra, det viktigaste är att man kommer igång med "tänket" ikring CNC.
Det är många bitar som skall falla på plats, både fysiskt och mentalt!
Men ingen av de som frågar har Ort angiven så förfrågan må komma därifrån, ingen kan tipsa utan det.
Tack Micke för dina kontakter och tips.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av säter »

WhyNotOnMars skrev: 5 januari 2021, 17:49:42 Jag gillar att köpa och äga grejer och jag ogillar att träffa andra människor
Då är vi av samma sort.
Jag gillar inte heller att träffa annat folk.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Gimbal »

Mickecarlsson skrev: 6 januari 2021, 09:09:38 Jag har ägt en Kina 6040 ett par år nu och är mycket nöjd med den. Den klarar ca 580 x 380 mm och i z-led klarad den ca 50-70 mm.
Spindeln är en vattenkyld 800W. Styrsystemet är UCCNC med deras styrkort LPT5 kopplat till en Geckodrive 540.
Ok, men har du bytt ut drivelektroniken till Geckodrive för att medföljande var kass, eller var det inga drivare med?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3824
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag köpte denna av archen https://elektronikforumet.com/forum/vi ... ?p=1325446
Allt som följde med körde jag med tills jag bytte Mach3/Smoothstepper till UCCNC och ETH300-LPT.

Det jag fixade till var att koppla in homing-switchar och koppla in en sensor för verktygsbyten.
Jag köpte även Screenset 2017 till UCCNC då det innehöll rutiner för auto-zero. Jag nollar först mot en sensor på arbetsstycket sen kör fräsen bort till andra sensorn och mäter. När jag fräst klart med ett pass och laddar nästa med annat verktyg kör programmet bort till fasta sensorn och mäter så att nollan i z-led blir korrekt. Hur smidigt som helst.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Gimbal »

Liten summering så här långt.

Vad jag förstår efter lite nätforskning så är de svaga punkterna på de billigaste maskinerna i 6040 storleken linjärlagringen, bordet och matarskruvarna.

Där linjärlagring i form av runda stänger endast upphängda i gavlarna är vanligast/billigast och sämst/flexar mest. Bättre är varianten med runda stänger som är stöttade längs med hela längden och bäst skulle då de rektangulära lagren vara. Det verkar dock inte vara så himla många som satsar på detta.

De flesta verkar ha bord bestående av flera alu. profiler liggande bredvid varandra endast upphängda i gavlarna varvid de kan flexa oberoende av varandra, vilket inte är optimalt direkt. Men en solid platta över eller under förbättrar tydligen detta relativt enkelt.

Matarskruven ska förstås helst vara en kulskruv, vilket tydligen inte alla har.

En modell där det verkar som de har åtgärdat åtminstone några svagheter är Omio X6 2200L men då har även priset stuckit iväg ($2299), lägg sedan till dryga $400 i frakt och moms på hela klabbet och man närmar sig 30kkr. Hm... Sedan verkar den iofs kunna fräsa aluminium med riktigt bra fart (för en hobbymaskin).

Svettigt, kanske lika bra att jag inte har någon plats för en sådan maskin just nu.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av grym »

sedan vore inte hybrid stegmotorer med feedback så dumt heller
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av gkar »

Så här ett par år senare, blev det någon 6040? Några erfarenheter?

Jag är också intresserad av något 6040 liknande. Skall mest användas till delrin/pom/mdf. Enstaka alumiumbitar vore också trevligt.
Nu 2023, vad skall man köpa? Hellre lite dyrare maskin och att det fungerar bra!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC fräs, typ 6040 eller vad ska man köpa?

Inlägg av Glenn »

Dom som säljs idag verkar identiska med min som nu borde vara 10 år, det enda soms kiljer är attd et är en annan kontrollåda som kör USB istället för parport.
Skriv svar