Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17
Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Vilka olika typer av couplings finns det mellan t ex en motor och en kulskruv i en CNC-maskin, och vad är det för fördelar och nackdelar med dem och när ska de användas? Skriv gärna engelsk benämning (+ svensk om ni vill) så man kan googla vidare lättare.
Jag ser t ex två typer som båda heter flexible couplings:
Ett annat alternativ är att ha en kort rem (belt drive) mellan motorn och kulskruven, vilka är fördelarna och nackdelarna med det?
Jag ser t ex två typer som båda heter flexible couplings:
Ett annat alternativ är att ha en kort rem (belt drive) mellan motorn och kulskruven, vilka är fördelarna och nackdelarna med det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
På mina maskiner har jag inga sådana där kopplingar alls.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Man monterar det med en stum axelkoppling.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
finns stumt, med kuggrem, dom som visats ovan, och bälg modellen och säkert en hel del till
dom som flexar är till för att montaget mellan motor och axel inte är perfekta, i vinkel eller linjerat, ju mindre krafter ju mindre bekymmer
dom spiralskurna används ofta mellan axel och ärvärdesgivare, ex optiska enkodrar, där momentet är lågt, räcker med två kullagers kraft
dom som flexar är till för att montaget mellan motor och axel inte är perfekta, i vinkel eller linjerat, ju mindre krafter ju mindre bekymmer
dom spiralskurna används ofta mellan axel och ärvärdesgivare, ex optiska enkodrar, där momentet är lågt, räcker med två kullagers kraft
-
- Inlägg: 7809
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Som föregående talare nämner. Stum koppling. Jag hade ingen stum koppling när jag monterade ihop min provisoriska fräs så jag använde typ nr 2 som visas. Vid krock med ändläge vreds den lätt isär till 2 delar av en Nema 23-motor.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Det kanske vore på sin plats att förklara vilken fräsmaskin det rör sig om.
Är det en liten leksaksfräs duger det med en slangstump.
Är det en liten leksaksfräs duger det med en slangstump.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Den på din första bild, flexar i rotation, vilket kan vara både bra och dåligt.
Den på din andra bild, tar bara till viss del vinkelfel, har du centrumlinjeavvikelser funkar den inte.
Den på din andra bild, tar bara till viss del vinkelfel, har du centrumlinjeavvikelser funkar den inte.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Jag föredrar den typ som kallas Oldham.
Den tar upp både vinkelfel och centrumavvikelse och flexar inte.
De där andra typerna strider mot min mekaniska intuition, jag förstår inte varför man använder dem (i positioneringssammanhang) när det finns Oldham.
Oldham är dessutom mycket enklare att tillverka själv om man behöver en specialare.
Angående namn förresten så är väl den första i trådstarten en sån som brukar kallas lovejoy tror jag.
Den tar upp både vinkelfel och centrumavvikelse och flexar inte.
De där andra typerna strider mot min mekaniska intuition, jag förstår inte varför man använder dem (i positioneringssammanhang) när det finns Oldham.
Oldham är dessutom mycket enklare att tillverka själv om man behöver en specialare.
Angående namn förresten så är väl den första i trådstarten en sån som brukar kallas lovejoy tror jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jihe 1 januari 2021, 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Jättebra info i tråden, lär mig massor här och får massa uppslag jag kan googla vidare på! Tack!
Den här Oldham verkar ju vettigt, som du säger borde man (eller iaf jag) ju aldrig kunna matcha upp två axlar exakt (4 "frihetsgrader"!) och har man vissa grejer i aluminium och andra i stål så kanske det hela ändras med temperaturen osv. Men slits den inte? Behöver man smörja eller underhålla den på något sätt?
Som ni kanske hör har jag ingen fräs och att bygga en är en idé som är i sin linda. Till att börja med vill jag lära mig mer.
Den här Oldham verkar ju vettigt, som du säger borde man (eller iaf jag) ju aldrig kunna matcha upp två axlar exakt (4 "frihetsgrader"!) och har man vissa grejer i aluminium och andra i stål så kanske det hela ändras med temperaturen osv. Men slits den inte? Behöver man smörja eller underhålla den på något sätt?
Som ni kanske hör har jag ingen fräs och att bygga en är en idé som är i sin linda. Till att börja med vill jag lära mig mer.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Mittbiten är i regel i acetalplast med bra glidegenskaper, så de går länge utan underhåll.
Re: Fördelar med olika "couplings" mellan motor och axel?
Startade en tråd om det tidigare men främst för 3D-skrivare; viewtopic.php?f=45&t=99086&p=1537750 .