Hmmm, om LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av lgrfbs »

Är detta användbart resultat av jitter testet?
IMG_20201229_160226.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av tecno »

Mot vad testar du?

via ETH eller Pport?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av lgrfbs »

Vet inte, det är en standard installation utan några ändrade inställningar överhuvudtaget.
CPU: Pentium III MMX 450Mhz
Minne: 262144K
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av Glenn »

Det är ju över rekommenderade värden, men det kan ju funka ändå.

Har du inte gjort alla inställningar i BIOS som rekommenderas , typ slagtit av all strömspar osv så bör du ju göra det först och främst.

Här är en tråd jag skapade när jag ahde problem med höga jittervärden.. tveksamt om samma lösning fungerar för dej dock.

viewtopic.php?f=5&t=85333
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av arvidb »

Om du inte ska köra steggenerering (bara base thread) i datorn så är det utmärkta värden. Alltså om du har ett Mesa-kort av något slag.

Ska du generera steg direkt i datorn så är det väl som sagt på gränsen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av lgrfbs »

Hade tänkt köra direkt på LPT anslutningen.
Har försökt stänga av allt som såg ut att kunna ge problem i BIOS.
Får ta att meka vidare.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av Hesabon »

Min förra dator var en 800MHz AMD, (ngn Athlon skulle jag komma ihåg). Vet inte hur man skall/kan jämföra med en Pentium III/450MHz, men resultaten av jitter-testet var i samma storleksordning som dina.
I användning visade den sig vara hopplöst långsam. Körde via LPT.
Har nu också ett Mesa-kort vilket avlastar. Den investeringen har jag inte ångrat en sekund.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av säter »

På vad sätt var den "långsam"?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av Hesabon »

Med långsam menar jag, att latenstestet gav så höga värden, att när jag satte dom i stepconf blev maximum för matningen låg (max steprate). Det gick alltså att köra, men bara några hundra mm/min.
(Kör med 1600 steg per varv, 4 axlar).
Jag försökte (stänga) allt som jag hittade i LinuxCNC manualer, forum, mm. men det blev aldrig bra. Det kan mycket väl hända, att något blev ogjort, testade t.ex. aldrig med att byta grafikkort, för jag hade inget extra.

Sedan kom jag billigt över en begagnad PC med en processor Intel Core Duo 3.16GHz. Den gav betydligt bättre värden, men jag kommer inte riktigt ihåg exakt var de låg då jag samtidigt skaffade ett Mesa kort, och det avlastar ju så att man i praktiken blir av med problemet. Det kortet löste även övriga begränsningar, typ antal I/O för separata home-switchar, spindelns varvtalsstyrning, mm.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev: 30 december 2020, 11:51:31 På vad sätt var den "långsam"?
Mjukvarustyrning av hårdvaran (parallellport) som inte hinner med. Programmet skall först räkna fram rörelsen och sedan uppdatera motorerna med en viss frekvens men när du har ett händelsedrivet icke-realtids OS då kan det komma annat emellan som skall hanteras.

Blir det för mycket interrupt från andra enheter, grafik som skall uppdateras m.m. då hinner beräkningarna inte alltid bli klara inom den tidsrymd som finns (t.ex. 100υS vid 10kHz uppdateringstakt) då börjar tidsintervallen variera och du får jitter.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Hmmm, om LinuxCNC

Inlägg av cahlfors »

Jag köpte ett beg Matrox-grafikkort (rek till LCNC) på e-bukten. Det löste problemen för mig, även om maskinen är långsam. Att styra direkt via parallellporten gör ju att man måste köra så långsamt att man aldrig, aldrig någonsin tappar steg. Min lilla fräs går ändå inte att köra fort, så det gör inget. Det är icke bearbetande förflyttningar som kan vara lite tråkiga att vänta på.

Mer pengar än tid => Mesa
Mer tid än pengar => LPT

Om jag skulle spå, tror jag att LPT sjunger på sista versen. Nyare datorer har så mycket special och finesser, att de inte klarar att hålla jitter nere, även om de är snabba. Blixten tog moderkortet (ja, och nätdelen förstås) på min första styrdator och jag bytte till ett femton år yngre kort med fyrkärnig propp och grejjer. Det gick inte att köra fortare för det...
Skriv svar