Maho 700C julklapp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

L.Svedberg skrev: 24 april 2021, 19:40:57 Jag är ju helt kass och okunnig på allt sånt här, och det måste jag påminna mig själv om ibland. Annars känner jag mig som en riktig världsmästare inom CNC-teknik nu när jag fått liv i gammelMahon :D
Jag vet exakt vilken känsla du talar om. :)
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

säter skrev: 24 april 2021, 19:46:18 Hur ser referensbrytarna ut?
Är det likt en "klossa" med plunchar som sticker ut?

Japp, gamla goda Euchner gränslägen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

De där kan vara lite luriga.
Plunchen kan gå lätt, men mikrobrytaren inne i huset kan ha fastnat.
Du får leta på rätt plintnummer och mäta.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Nu har jag löst referenskörningarna.

För y-axeln var det en kabel som satt på fel plats på en plint. Märkligt nog är det inte jag som placerat den fel utan detta var draget sedan tidigare, och jag har inte vart på just dessa, då switcharna hela tiden suttit anslutna under denna räddningsaktion..? Fattar inte hur det har kunnat fungera där maskinen stod tidigare.

För z-axeln var det helt enkelt så att switchen satt lite för långt ifrån nocken, så att den inte blev tillräckligt långt nedtryckt. Och detta var mitt fel, då jag bara monterat fästet "rakt" utan att kontrollera att switchen "klickade" när nocken påverkar plungen.

Men nu funkar refkörningen fint. Passade på att ändra tre parametrar så att xyz kör betydligt lugnare under refkörningen. På så vis slipper man utlöst smatterkoppling då referenskörningen av nån anledning misslyckas.

Kvar är ett litet larm som dyker upp då och då, I101 tror jag det var, ej påverkad tryckvakt till c-smörjning. Får kika på det imorron om jag hinner.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Nu är även smörjlarmet borta, det var en maskinkonstant som var fel bara.
Har även fixat en ny hydraulikslang till vertikalhuvudets spänncylinder och lagat sviveln som blev förstörd när dom kastade v-huvudet i skrotbingen...
Igår körde jag mitt första lilla program i auto med denna maskin! Eftersom jag ännu inte har något bord fick det bli ren luftkörning, men allt tycks funka fint.

Dags att skaffa ett bord nu, och löda ihop en ny kommunikationskabel mellan maskin och PC.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av persa »

Bra kämpat :tumupp:
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Hej å hå!

Kan någon vänlig själ förklara hur jag skall löda ihop min RS232 kabel till denna styrning?

Jag har alltså en 25-pin d-sub ut från Philipsstyrningen, och vill ansluta till en gammal PC med en 9-pin d-sub.

Har hittat några beskrivningar på nätet, men det känns inte solklart hur allt skall kopplas?

Jag behöver nog en väldigt enkel förklaring, typ dsub25 pin 1 -----dsub9 pin 3 osv. för att fatta.

behöver tydligen vara av typen "null modem, full handshake"

Tacksam för hjälp, lödstationen är redo!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Jag tror att sådana kablar finns färdiga att köpa.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av swesysmgr »

L.Svedberg skrev: 4 maj 2021, 22:32:18 Hej å hå!

Kan någon vänlig själ förklara hur jag skall löda ihop min RS232 kabel till denna styrning?

Jag har alltså en 25-pin d-sub ut från Philipsstyrningen, och vill ansluta till en gammal PC med en 9-pin d-sub.

Har hittat några beskrivningar på nätet, men det känns inte solklart hur allt skall kopplas?

Jag behöver nog en väldigt enkel förklaring, typ dsub25 pin 1 -----dsub9 pin 3 osv. för att fatta.

behöver tydligen vara av typen "null modem, full handshake"

Tacksam för hjälp, lödstationen är redo!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Null_modem

Där finns bilder med pinnarnas namn och nummer, kombinera ihop de båda kontakterna bara. Som Säter skriver borde den gå att hitta färdig.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Jag har bara hittat färdiga till USB. Finns beskrivningar 25p till 9p, men jag fattar inte exakt hur jag ska tolka dom.

Kolla på smoregrava, där finns en. Kanske jag kan få hjälp av er som kan tyda bättre?

I Maho elritningen finns bara 25p till 25p.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av swesysmgr »

L.Svedberg skrev: 5 maj 2021, 08:56:43 Jag har bara hittat färdiga till USB. Finns beskrivningar 25p till 9p, men jag fattar inte exakt hur jag ska tolka dom.

Kolla på smoregrava, där finns en. Kanske jag kan få hjälp av er som kan tyda bättre?

I Maho elritningen finns bara 25p till 25p.
Pinnarna har samma namn oavsett om kontakten har 25 eller 9 pinnar.

Har du ett korrekt schema då behöver du bara mappa över 25-pols TX-pinne till 9-pols TX-pinne i datoränden (antar att maskinen är DB25) och löda ihop. Skall du köra hårdvaruhandskakning behöver du även aktivera detta i datorn, det är bara en dropdown i Windows. USB kommer ev. i steget efter i en omvandlare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av swesysmgr »

DB9.jpg
Blev lite smått men jag gjorde ett försök att färgkoda det hela, hoppas principen framgår.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Vad för slags dator har du tänkt använda dig av?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Jag har en gammal stationär dator med win95 till detta. Började trixa igår utan framgång...
Skriv svar