Modern LinuxCNC data?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Modern LinuxCNC data?

Inlägg av malman »

Skall för jobbets räkning anskaffa lämplig datormaskin till en portalfräs a la x-carve on steroids...
Har ett Mesa 7i76e kort som tar hand om de tidskritiska bitarna.

Försökt läst och förstått vad som sägs på lcnc dok o forum mm, men tycker mest jag hittar rekommendationer på antika burkar som inte är så lätta att hitta på idag.
Tormach 1100mx operator konsolen är utrustat med ett kinesiskt j1900 celeron moderkort, och tex deras nya L8 svarv visas med en Gigabit Brix j1900 maskin, men dessa maskiner verkar slutat säljas i svenska datorbutiker...

Vad borde man välja för ny maskin för att hantera detta..? (Ja jag kan säkert hitta nåt begangnat, men vill alltså pga av div formalia mm välja en ny maskin...)

Någon som har några moderna erfarenheter på området?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Modern LinuxCNC data?

Inlägg av hawkan »

En j1900 fungerar bra. Desto modernare moderkort och cpuer blir desto mer har de cacher och annat som gör tidskritiska operationer mer obestämbara vad gäller tidsåtgång.
Jag har en J1900 https://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900-ITX/ i min fräs och det fungerar utmärkt. Inga fläktar, lågt pris och annat bra. Grafiken räcker till även för flera hundratusen rader G-kod.
Jag har också en liten nyare Intel i3-6100 och moderkort gigabyte ga-z170n på svarven som fungerar utmärkt.
Båda fungerar bra med realtidsdelen och 7i76e-korten, man kan möjligen märka skillnad på grafiken vid stora program, i3an är kvickare.
Måste också säga att jag testat med Raspberry Pi 4 och det fungerade bra det med. Så man måste inte jaga det sista senaste.

Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Modern LinuxCNC data?

Inlägg av Hesabon »

Det kan låta litet bakvänt, men ju färre kärnor, desto bättre för realtidsapplikationer. Den tidskritiska tråden kommer ändå att köras bara på en och samma kärna och andra program skall man undvika då man kör fräsningar. En Intel i3 är därför lämplig, större (i5/i7) ger bara flere kärnor vilka du ändå inte har någon nytta av.
Jag har själv en PC med en Intel Core Duo 3,16 GHz (E8500) och så ett 7I76e-kort. Fördröjningen är i LinuxCNC satt på minsta möjliga för stegmotordrivarna, d.v.s. 2500 ns och det fungerar alldeles utmärkt utan tappade steg.

När jag installerade den nya PC:n (en begagnad HP 8000 Elite SFF) läste jag någonstans på nätet, att det kan vara skäl att stänga av eventuella "överlopps" kärnor.
Det kan man i Linux göra antingen i bootsekvensen med kommandot maxcpus=1 t.ex., eller "on the fly" med att sätta överflödiga CPU's off-line.
(Sök på "Linux disable cpu cores").

Jag har testat med det senare, men inte märkt någon som helst skillnad, så därför har jag inte brytt mig om att finjustera något.
Fräsen står i ett ljudisolerat skåp så jag har en webkamera mha vilken jag kan följa med fräsningen. Video capture-programmet (MPlayer) kör samtidigt med LinuxCNC, men jag har faktiskt inte ens kollat ifall den processen ligger på samma CPU som LinuxCNC eller inte.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Modern LinuxCNC data?

Inlägg av lgrfbs »

Denna youtuber:

går igenom hur man får till en "Raspberry Pi CNC Controller" på ett sätt som nästan jag begriper och får lust att test.
Skulle en Slot-1 Pentium (just nu okänd Mhz på den) dator med svart-plast LPT port fungera för att köra LinuxCNC (Portal färs maskin) på?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Modern LinuxCNC data?

Inlägg av tecno »

Skulle en Slot-1 Pentium
Testa med live CD
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Modern LinuxCNC data?

Inlägg av Krille Krokodil »

BB kan ju vara värt att kolla på eftersom att den till skillnad från Pi har PRU:er just avsedda för att avlasta CPU:n från realtid lågnivåtjafs.

"The BeagleBone Black is a cool single board computer with a very special CPU. The main ARM chip is not blazingly fast but the two 200MHz Programmable Realtime Units (PRU's) make this bit of kit really special. Some very clever person/people managed to make a plug in for MachineKit which makes use of these realtime units for Step and Direction signal generation. This basically makes the output jitter-free."

https://hackaday.io/project/18856-beagl ... it-testing
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Modern LinuxCNC data?

Inlägg av hawkan »

BBB har jag lagt en massa tid på att försöka använda till linuxcnc. Nä gör inte det, hellre en Raspberry Pi 4 eller en liten Intel.

BBB kan sköta realtidsdelen av linuxcnc utan vidare, den är rätt bra på det t o m.
Men det är inte allt för att få en vettig dator för linuxcnc.
BBB har för lite minne. Den klarar bara pytte-program allt är relativt men att fräsa med kod från fusion360 går inte om det blir lite längd på programmen.
Grafiken är hemskt långsam, riktigt långsam. Oanvändbar. I kombination med för lite minne är det riktigt oanvändbart.
Man behöver dessutom göra ett anslutningskort för att gå från BBBns IO-signaler till step och vad man nu vill ha. "Cape" kallas de. Jag ritade och gjorde en egen cape.
Jag tror inte det finns färdiga att få tag i längre.

Det ser bra ut på pappret men nä, hoppa över den.
Skriv svar