TV-Hiss

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
FreddyMan
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 oktober 2011, 09:46:50

TV-Hiss

Inlägg av FreddyMan »

Hej,
Vi har nyligen byggt ett hus där vi gjort en låda i taket där jag tänkt bygga in tv:n och tillhörande hiss.
Jag funderar lite på hur man ska bygga denna hiss på bästa sätt. Att köpa en färdig är både tråkigt och dyrt om man ska ha något som får plats i lådan (900 mm hög) och kan sänka ner TV:n ca 1200 mm.
TV:n väger ca 16kg men jag tänker räkna med minst 20kg ifall framtida apparat väger mer.
Konstruktionen tänker jag mig bygga av 30 eller 40mm aluminiumprofiler med glid kopplingar mellan: https://www.dold-mechatronik.de/Univers ... ve-8-Nut10
Mellan den nedre och den övre armen sitter en rem som går över hjulet som sitter på mittenarmen så om jag dra i mittendelen följer den nedre armen med upp i dubbel hastighet. Man skulle även kunna ha en rem mellan mittarmen som går över ett hjul i övre armen och vidare till en hängande motvikt för att avlasta motorn.
Som jag ser det finns 3 alternativ:
1. En stegmotor med rem till hjulen mellan mittarmen och motvikten.
2. Ett linjärt ställdon som sitter mellan övre och mittarmen.
3. En stegmotor kopplad till en kulskruv eller trapetsgängad skruv.

Hur hade ni gjort? Finns det något bättre sätt att lösa det på?
Hur beräknar man hur stor stegmotor/motorer som skulle krävas? Jag tänker att man inte vill vänta mer än 15 sekunder på att få ner eller upp tv:n.
Hoppas ni kan hjälpa mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: TV-Hiss

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej och välkommen till forumet!
Den skiss du har gjort är som jag skulle ha löst det tror jag.
Jag utgår från att den svarta grejen är stegmotorn och står på golvet.
Kanske kan man våga sig på en utväxling i form av en blockanordning då ökar hastigheten på den övre delen.
En TV blir lättare och lättare med åren så du behöver inte ta till i vikt tror jag.

Kanske skulle jag testa först med en skruvdragare och en cykelkedja!

OK Läste nu att den skall hänga i taket! OK då kan man använda högre hastighet för att sänka ner och lite lägre när den skall upp och gömmas.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: TV-Hiss

Inlägg av Gimbal »

Saker att tänka på är vad som händer om en rem lossnar i infästningen eller helt enkelt går av av någon anledning, man vill ju helst inte att TV trillar ner som en liten överraskning. Saker kan gå sönder om motorer är för starka och inte stannar i ändläge, så man vill nog säkerställa att de verkligen stannar eller inte orkar ha sönder något.
Fingängad stång är bra då den kan vara självhämmande om överföringen till motorn pajar, en kulskruv går väldigt lätt och TV'n kan "trilla" ner.
Kommer inte TV'n sitta väldigt nära taket även i nedhissat läge?

Det var bara lite lösa tankar... :humm:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: TV-Hiss

Inlägg av Palle500 »

Balansera upp TV vikten med fjädrar så behövs det inte så mycket effekt att hissa den.
Själv skulle nog jag fundera på en lösning med tryckluftscylindrar. Den modellen av cylinder som har en släde som är magnetiskt kopplad till kolven inuti cylindern.
Men som sagt har inte tänkt klart hur det det skulle konstrueras.
Fast snabbt och ljudlöst skulle det bli. Ja kompressorn och ventiler måste ju finnas någon annan stans!
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Re: TV-Hiss

Inlägg av Dekor »

Kanske finns nått i den här videon som kan inspirera?
3d print och motvikt
FreddyMan
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 oktober 2011, 09:46:50

Re: TV-Hiss

Inlägg av FreddyMan »

Tack för era tankar!
Tvn (en 55") är ca 700mm hög så får jag till 1200mm slaglängd hamnar ovankant ca 190cm ovan golvet och det är okej tycker jag i ett sovrum.
Bra tankar om säkerhet, lätt att glömma bort och bara tänka att allt kommer gå bra hela tiden.. Använder man en fingängad trapetsskruv borde den hålla vikten om det händer något med motorn, i synnerhet om jag har en motvikt. Men frågan är hur man skulle kunna säkra upp ett rem-haveri till den nedre delen eller om en motvikt skulle ramla av? Man skulle kunna ha en vajer som säkrar tv:n men frågan är om den skulle göra mer skada än nytta? Kanske i kombination med fjädrar.
Någon som vet ett bra ställe att köpa fjädrar på? Man kanske skulle sparat farsans gamla hemmagyms prylar :D
Tryckluft tilltalar mig enbart på ljudfronten, som förvisso inte ska förringas! Mardrömmen är att det ska låta som om ett flygplan håller på att varva upp uppe på vinden.

Det var absolut ett intressant klipp! Gillar hur han gjorde med motvikten i röret.
Skriv svar