Manipulera färdig G-kod

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Manipulera färdig G-kod

Inlägg av Hesabon »

Känner någon till något program för att manipulera färdig g-kod? Som alltid söker jag i första hand gratisprogram... :)
Ex. förskjuta i X/Y-led, vrida, spegla o.s.v.

Jag skall sätta ihop flere G-kod-filer till en slutlig fil, därför kan jag inte här använda olika koordinatsystem (G55, G56 osv) eller Offset (G92).

Efter sökning hittade jag bl.a. gcoderipper och laddade ner det, men det visar sig att man exempelvis inte kan förskjuta rörelsen ett bestämt antal millimeter, så det löser inte mitt problem.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av lgrfbs »

För att titta på NC kod:
https://nraynaud.github.io/webgcode/

Möjligen att FreeCAD kan mixtra med det, annars är det dax att ta fram din favo. texteditor och köra lite sök och ersätt.
Tyvärr har jag inga bättre tips till dig.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av Hesabon »

Jag har FreeCAD, men jag har inte kommit på hur det skulle gå att göra i det (d.v.s. läsa in en G-kod -fil och manipulera).

Texteditorn är nog bra och s.g.s. alla program måste editeras lite före användningen.

Nu är det dock fråga om några tusen rader med mycket kurviga koder... Inget man gör gärna iaf...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av lgrfbs »

Om jag läser rätt så har du inte möjlighet att skapa nya NC-filer, rätt?
Varför kan du inte göra på detta sättet?
Multi CNC kod.png
Det skulle göra att du bara behöver ändra lite gran i början av varje NC-fil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av Hesabon »

Tack för kommentarerna! Visst kunde jag skapa nya NC-filer också, men problemet låg nog [med min begränsadegkodar-erfarenhet] mera i hur jag själv tänkte mig logiken i "programmet" - med koordinatsystem, offsets, mm.
Fick slutligen till det.

Här är utgångsläget, "kravspecifikationen":
Jag har tio olika kurvformer (=fräsbanor) vilka skall kombineras på olika sätt för att skapa olika figurer som skall fräsas ut.
Ur samma arbetsstycke fräser jag många olika figurer, därför vill jag helst ha en fil som kräver så lite modifiering som möjligt mellan körningarna. Jag behöver dock inte köra alla figurer [ur samma arbetsstycke] på en gång - det är ok. att köra dom en i taget, dvs göra modifieringarna mellan varje figur.
Figurerna blir olika stora och jag vill optimera materialåtgången, dvs ha möjligast lite spill. Fasta utgångspunkter [för resp. figur] är därför svåra att tillämpa.

Det här är alltså mest en fråga om att få igång en vettig serieproduktion :)


Efter mycket funderande och några smärre ändringar i de färdiga G-koderna fick jag det sedan bortåt småtimmarna att se ut som jag ville.
Fick ihop en fil som kräver endast tre nya variabelvärden för varje körning: Utgångspunkten för X och Y och sedan figurens nummer (finns alltså ett antal olika).

Jag behöver inte använda olika koordinatsystem (G54, G55, osv.). Jag kom fram till att det hade inneburit antingen mera spill, eller så flere variabelvärden att sätta mella körningarna.
Utgångspunkten för varje figur (och fräsbanorna) sätts med Offset och sedan används variabler för att förskjuta banorna i förhållande till varandra.

Skall snart göra första körningen - får se om det fungerar som jag hoppas... :)

Sedan som information: jag brukar visuellt testa gkoden i Camotics, ett gratisprogram som finns både för Linux och Windows.
Det har dock vissa brister, bla stöder det inte "elseif" (men nog "if" och "else", så man kan gör workarounds), men ger ändå en hyfsat bra bild av hur slutresultatet [förhoppningsvis?] blir.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att du fick till det. Simulering dvs. att visa hur det kommer att köras är viktigt.
Sedan kan man köra i luften dvs med lyft Z innan man slår in spiken i kistan.
Lycka till. Skall bli spännande att se bilder!
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av Formax51 »

Visual Studio Code är en rätt hyffsad editor.. finns ett antal extensions till den för G-Code.. även för "dialekter" Sinumerk Heidenhain
fanuc... finns även postprocess plugin för AutoDesk Fusion 360 ..
SÅ kan vara värd att titta på 8)
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av meconer »

Jag har faktiskt gjort ett enkelt sådant program. Det är ingen editor i sig utan det består av två fönster. Man klistrar
in sin kod i det vänstra och väljer operation längst ned. När man sedan trycker på "Räkna" så hamnar resultatet i det högra fönstret.
cnccalc.png
Jag har gjort en installationsfil om det är någon som är intresserad. Inga garantier dock. Det är bara ett snabbhack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av Hesabon »

Meconer: Intressant! Funngerar det på alla OS, eller är det för Fönster-10 (eller makÅs)?
Jag använder bara Linux, men många Fönster-program fungerar faktiskt riktigt bra på Fönster-emulatorn Wine.

Det blev inget fräst idag, bara pannkaka: viewtopic.php?f=5&t=100952&p=1576998#p1576998

Nu väntar jag på att gänglimmet skall härda, och så blir det nytt försök kanske måndag...
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Manipulera färdig G-kod

Inlägg av meconer »

Installationsfilen är för windows men det är skrivet i java. Jag har inte testat men det bör fungera i Linux. Jag kan skicka över en .jar-fil om du vill. Tror jag...
Skriv svar