Okuma OSP5000M-G

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

persa skrev: 18 december 2020, 15:48:05 Skriver man t.ex. T0618 betyder det verktygsnummer 6 med offset nr. 18
Om det är som "persa" skriver, då är det lika som på min gamla maskin.
De första två siffrorna är revolverposition, de sista två är tooloffset.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

O då gäller de bara o hålla koll på vilken offset man har stoppat i vilken revolverposition antar jag. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

Man måste ha koll på allt, annars smäller det.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

säter skrev: 18 december 2020, 16:53:35 Om det är som "persa" skriver, då är det lika som på min gamla maskin.
De första två siffrorna är revolverposition, de sista två är tooloffset.
Exakt så. Revolverposition är kanske ett bättre ordval för att undvika missförstånd
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Hittade detta när jag googlade lite. För att köra drip feed med Okuman behöver du optionen DNC-B (RM Buffer) som enligt databladet inte finns på din maskin (det är nog en extremt ovanlig option på Okumas svarvar). Som du ser i bifogad länk där man vill efterutrusta det på en flerop med en version nyare styrning (OSP5020M) så är det en hel del som ingår i optionen både vad gäller hårdvara och mjukvara. Det kan nog vara svårt att få tag på numera och om det går så kostar det nog en rejäl slant. Om du har lust kan du ju kolla med Stenbergs vad dom vill ha för den optionen till din maskin

https://www.cnczone.com/forums/okuma/28 ... tware.html

Jag tror nog att du får vara nöjd om du får igång vanlig överföring (ej drip feed) via någon av DB25:orna på maskinen. Och sen får du eller någon annan fixa till en bra postprocessor som använder Okumas cykler som tidigare föreslaget
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Ja alltså får jag bara program överföring o fungera så e ja skitnöjd.. skrev om en postprocessor här för Fusion360 o strippa ut de moderniteter som fanns i okumans allround post.. och ändrade om lite så ja fick den som ja ville.
Och programmen blir inte skitstora alltså. vi snackar 1.2-4kb.. så de funkar jue utmärkt o föra över på en 24kb eeprom. :)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Det låter ju kanon att du får ner programmen till den storleken :). En sak jag såg när jag googlade är att programminnet är 24 kB men att ett enskilt program inte får vara större än 12 kB. Men du verkar ju ligga klart under även denna gräns
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

NeoTech skrev: 20 december 2020, 21:48:49 Ja alltså får jag bara program överföring o fungera så e ja skitnöjd
I värsta fall går det ju att köra med en BTR-box på remsläsarkontakten.
Har du Tape-Mode på maskinen?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av Krille Krokodil »

persa skrev: 20 december 2020, 10:02:08Om du har lust kan du ju kolla med Stenbergs vad dom vill ha för den optionen till din maskin
:rofl

Eller spara din tid och låt bli, svaret vet vi ju är $$$ och i storleksordningen vad en nyare begagnad Okuma går för.

Vi hade ett kommunikationskort som brann på OSP5000 och jag har för mig att vi fick leta upp det själva/ihop med
någon mindre servicetekniker i världen, som jag minns det så kunde inte Stenbergs få fram det kortet. Maskinen är
från 1986 och fullt fungerande värd 50'000 kr, större maskinfirmor som Stenberg vill helst inte veta av sådant
gammalt skrot.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

NeoTech skrev: 17 december 2020, 22:18:08 blir o beställa en Okuma DNC kabel från fleabay
Hur går det med kabeln?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

Hur har det gått med svarven?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Har haft lite bakslag i svarv igång sättningen.. de som började med inkoppling o påslag, o sköt väl i stort varenda säkring som gick o skjuta när spindeln skulle ta i lite..

Så nu har de vart servis ändring, gubbar här o grävt, stoppat i större kabel i backen, kopplat om all el i verkstan o till huset.. Så nu e vi upp på lite mer vuxna ampere i skåpet, sen behagade jue skit vintern visa sig ordentligt så ballarna redigt fryser fast.. Så ligger lite på is så att säga.. Att ja inte har värme i verkstan ännu e en bidragande orsak till att de går lite långsamt just nu.. I hopp o väntan om våren..

Men ja data kablar har jue anlänt, dnc låda för föra över program, en gigantisk kartong me verktyg.. Så eg. har men jue inga andra ursäkter än att de krävs en skoteroverall med värmeslinga för o vistas utanför dörren.. :D
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Krille Krokodil skrev: 27 december 2020, 22:20:04
persa skrev: 20 december 2020, 10:02:08Om du har lust kan du ju kolla med Stenbergs vad dom vill ha för den optionen till din maskin
:rofl

Eller spara din tid och låt bli, svaret vet vi ju är $$$ och i storleksordningen vad en nyare begagnad Okuma går för.

Vi hade ett kommunikationskort som brann på OSP5000 och jag har för mig att vi fick leta upp det själva/ihop med
någon mindre servicetekniker i världen, som jag minns det så kunde inte Stenbergs få fram det kortet. Maskinen är
från 1986 och fullt fungerande värd 50'000 kr, större maskinfirmor som Stenberg vill helst inte veta av sådant
gammalt skrot.
Krille, du har jue tyvärr alldeles rätt.. En stilla undran till stenbergs resulterade i et försök av en säljare o sälja mig en ny svarv ist, och me annars svaret de har ingen aning och supportar inte så gamla maskiner längre. Så de blir väl nog så att min andra maskin monteras ner för reservdelar och de som blir över konverteras till linuxcnc så ja kan sälja iväg den ist. :)
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av verkstaden »

NeoTech skrev: 11 februari 2021, 08:36:08 Har haft lite bakslag i svarv igång sättningen.. de som började med inkoppling o påslag, o sköt väl i stort varenda säkring som gick o skjuta när spindeln skulle ta i lite..

Så nu har de vart servis ändring, gubbar här o grävt, stoppat i större kabel i backen, kopplat om all el i verkstan o till huset.. Så nu e vi upp på lite mer vuxna ampere i skåpet

Vad hade du för säkring tidigare och vad blev den nya?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

verkstaden skrev: 12 februari 2021, 08:04:40
NeoTech skrev: 11 februari 2021, 08:36:08 Har haft lite bakslag i svarv igång sättningen.. de som började med inkoppling o påslag, o sköt väl i stort varenda säkring som gick o skjuta när spindeln skulle ta i lite..

Så nu har de vart servis ändring, gubbar här o grävt, stoppat i större kabel i backen, kopplat om all el i verkstan o till huset.. Så nu e vi upp på lite mer vuxna ampere i skåpet

Vad hade du för säkring tidigare och vad blev den nya?
Jag hade 25A o fick uppgradera till 32A.. så preppade o drog kabel för 65A på en gång.
Skriv svar