Den stora tråden om "nya" maskiner.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av Bug_x »

Tycker det saknas en tråd om detta.

Posta gärna bilder och tankar kring era "nya" (självklart också beg) maskiner här!

Tanken är maskiner större än handhållna.

Info som kan vara intressant:

Modell:
Vad den används till (om det är nått annulunda, alla vet tex vad en svarv är):
Årsmodell:
Pris: (valfritt)
Skick:
Om man köpt den privat, i eget företag eller på sin arbetsplatsen:
Om man önskar jobbförfrågan till den (skriva gärna var i landet då).
Historian om maskinen:

Mycket bilder och fakta är roligt!
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av Bug_x »

Startar tråden lite:

Mitt senaste tillskott på maskinfronten, en Colchester Master 2500
colchetsere.jpg
Fick ett tips av Persa här på forumet av maskin, tack.

Bara hunnit få hem den och ställt in den grovt med maskinvattenpasset. Finns lite att göra på den innan jag tar den i drift och har haft fullt med jobb så inte hunnit än.

Har tidigare kollat på både Köping S8C/S10C samt Storebro GK195:an. Men de flesta har oftast varit defekta, dyra eller hade varit besvärliga att hämta. Denna är kanske i den mindre storleksklassen jag kollat på men följde med ett flertal chuckar, toolfix fäste med några hållare samt det viktigaste, medförde en smidig hämtning så varför inte tänkte jag.

Skick: okej men finns lite att göra, ingen olja i släden (inte hunnit kolla på det, hoppas att det bara är att fylla på), en skada på gejdrarna (som inte kommer påverka, är på dubbdockans bana nära chucken) samt lite ytrost på dom extra chuckarna.

Köpte den i min firma och fick ge 30kkr privat.

Den har troligtvis gått som skolsvarv i Täby, vilket är samma kommun där jag läste verkstadsteknisk grundkurs för 15 år sedan. Så möjligvis kan jag ha använt den för 15 år sen!


Så fyll på med era maskininköp! Även ni som handlar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av SMV »

Kul tråd och den minen förmedlar onekligen känslan bra :)

IMG_2300.jpg

Här är mitt senaste "fynd". En Abene VHF-2B från 1957. Skicket är som synes kanske inte kanon vid första anblick men jag har goda förhoppningar om att få ordning på den.
Fick nys av den via X-IL här på forumet. Har slöletat fräs ett tag men inte kunnat köpa något då jag inte har plats. Håller på att bygga ny verkstad med inflytt framåt vårkanten så var egentligen inte dags att handla ännu men den får stå där den står tills jag kan ta emot den. Det är dessutom bara några kilometer bort så frakten blir enkel att lösa lokalt.

Den har stått i ett tält i drygt 3-4 år så därav all rost. Var skeptisk först då bordet ser rätt anfrätt ut men när man började skrapa på det så var det inte så farligt som det först såg ut. Man kommer såklart inte kunna anse det som en precisionsyta men som verkstadsfräs för en glad amatör så ska det nog duga. Alla glidytor var turligt nog ingrodda av ett tjockt lager smuts och olja så de hade klarat sig bra. Oklart hur slitaget ser ut.

Tanken är att släpa hem den så snart verkstaden är något sånär redo och få fart på den. Lär väl bli lite demontering, genomgång och rengöring av det mesta.
Kommer tidigare från en julafräs så blir nog oavsett utfall ett steg i rätt riktning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av NeoTech »

Kastar väl in bilder på min nya svarv me då. :P


Okuma LB15
20201212_143026.jpg
20201212_134842.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av Bug_x »

Kul med flera bilder på inköp av maskiner!

Har en VHF2:a också. Smidig maskin som går att använda till mycket!

Fick tag på ett fynd i veckan (tror jag), har inte hunnit gå igenom o driftsätta men verkar schysst.


Hämta maskiner i snöstorm SUGER! Men hade inte direkt något val. Dränkte den i 5-56 hos säljaren och några handukar och sen 3 lager pressening. Så gick bra.
20210128_175150.jpg
Avlastad inomhus, gäller o ta av all förpackning omgående så det inte bildas någon kondens.
20210128_184607.jpg
O här har vi härligtheten. Är en PLS-10 planslip. Föregångaren till Storebros MPS-450 som är väldigt vanlig.

Den är från -59 men har blivit renonverad -84 av Hultsfred maskinservice. Bara stått dom senaste 15 åren också.

Den inbyggda "dressarn" saknas samt tanken till kylvattnet (men pumpen är med)
20210129_135203.jpg
Ska byta olja o smörja upp henne innnan jag testar. Är det någon som har manual till denna eller MPS-450 så skulle jag bli väldigt glad! Har aldrig använt en planslip förut så har lite att lära.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av SMV »

Känner igen det där med att hämta maskiner mitt i vintern. Både min svarv och planslip skjutsades hem på öppen släpkärra i snömodd.

Den där slipen såg ju väldigt fin ut. Visst är det matning på den? Vad är det för arbetsområde?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av arvidb »

Kul att se att folk har planslipar! Det vore spännande att se lite exempel på saker som ni har tillverkat med hjälp av dem! Kanske någon av er kan starta en tråd i stil med "Visa upp vad vi slipat"? (Eller slänga upp bilder på grejerna i Visa upp vad vi fräst-tråden; jag antar att det mesta har körts även i fräs.)

Mekanikporr är ju aldrig fel. :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av Bonehead »

Köpte denna(svarven) för någon månad sen men inte orkat/hunnit flytta in den ordentligt sen den kom "hem".
"Ny för mig" maskin från '38. :D
Äntligen står den på sin plats, tog någon timme igår!

Det är en Storebro BA SA 205B från 1938, trots åldern verkar allt vara i väldigt bra skick!
Enligt tidigare ägare har den stått mer eller mindre oanvänd senaste 20-30 åren.
Fick med flertal chuckar och andra tillbehör.

Nu när den är på plats så ska den rengöras ordentligt då det är ett tjockt lager av intorkad smet/damm på precis allt.
IMG_1025.JPEG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av säter »

Vad är det för fabrikat på svarven?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av tecno »

:bravo:

utan brillor?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av Palle500 »

säter skrev:Vad är det för fabrikat på svarven?
Det ser man ju om man zoomar in bilden.
Står Storebro BA SA 205B gissar att den är från 1938.
IMG_1477.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av Bug_x »

SMV skrev: 30 januari 2021, 21:02:55 Känner igen det där med att hämta maskiner mitt i vintern. Både min svarv och planslip skjutsades hem på öppen släpkärra i snömodd.

Den där slipen såg ju väldigt fin ut. Visst är det matning på den? Vad är det för arbetsområde?
Hydralisk matning i längdrörelsen och sen valbart hur mycket o vilket håll tvären ska förflyttas i varje slag.

180 x 450 mm tror jag den på.
arvidb skrev: 31 januari 2021, 00:16:03 Kul att se att folk har planslipar! Det vore spännande att se lite exempel på saker som ni har tillverkat med hjälp av dem! Kanske någon av er kan starta en tråd i stil med "Visa upp vad vi slipat"? (Eller slänga upp bilder på grejerna i Visa upp vad vi fräst-tråden; jag antar att det mesta har körts även i fräs.)

Mekanikporr är ju aldrig fel. :)
Har aldrig kört en planslip innan men kan lägga upp lite när jag fått igång den. Vill igentligen inte ha slipmaskiner i samma rum som svarven o fräsen så man slipper slipdammet på gejdrarna. Men frågan hur mycket sånt det blir om man slipar vått? Måste ändå bli en grovrum i verkstan för svetsning försig.

Håller med att all mekanikporr här är underbar!
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av SMV »

Är även jag helt novis på planslipen och den köptes mer på begär än behov. Har provkört lite och fått skapligt resultat men har lite planer på grejer jag ska använda den till så snart verkstaden står klar.
Gällande slipdammet är det väl kanske inte optimalt men tänkte dedikera en grovdammsugare och snida till ett passande munstycke så får det duga. Dammigt blir det har jag märkt iaf.
Min är inte gjord för kylvätska även om det nog skulle gå att lösa. Det förbättrar nog läget rätt mycket.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av L.Svedberg »

Jag kom över en Maho MH700C gratis i julas. Den var jäkligt nära skrotdöden, men jag räddade den i sista stund. Tyvärr hann bordet försvinna till metallåtervinningen innan jag hittade det...

Maskinen funkade kanon, men ingen av de som jobbade i verkstaden där den stod orkade lära sig att köra den, så när verktygsmakaren som körde maskinen skulle pensioneras var det skroten som blev det "naturliga" steget. Ja, herregud.

Dom hade klippt hela kabelstammen mellan panelen och elskåpet, vertikalhuvudet var på vift, och spindelmotorn avplockad, men allt är återfunnet utom bordet som sagt.

Maskinen är nu hemkörd, riktigt noga rengjord och nu på väg ihop. Håller på att skaffa kablar att ersätta de klippta med.

Kan tillägga att maskinen är i äckligt fint skick, lite färgskav är väl det största felet jag hittat efter att ha haft den i princip helt nedplockad!
Bilder 2061.jpg
Bilder 2063.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Den stora tråden om "nya" maskiner.

Inlägg av L.Svedberg »

Sen har det även blivit en svarv, en Harrison 190 långbädd. Den var billig, lite "grisen i säcken", och det visade sig snart att det var just en GRIS. Mycket trasigt, måste ha varit med om en rent fruktansvärd krasch i sina dagar. Saknade delar, krökta axlar, sprucken växellåda till förklädet, you name it...

Håller på att fixa till den, och har gott hopp om att få till en riktigt bra maskin, men det är mycket jobb. Ytterst svårt att få tag på delar också, tyvärr. Har sökt som en galning, men fått dåligt med napp ända tills för några dagar sen då jag fick napp hos en firma i England som kunde tillhandahålla en hel del av det som behövs, och detaljritningar på resten så att jag själv kan tillverka delarna.

Sanering av decenniers vidrig smuts och noga genomgång av allt slitet och trasigt pågår.

Lite bilder...mest på reparationen av den spruckna lådan. Stosen för pinjongaxeln till kuggstången hade spruckit, så jag fräste bort det trasiga och tillverkade en ny kloss som skruvades fast och finborrades inline med axelns andra lagerläge. En av lådans tunna "väggar" i gjutgods var sprucken, men det var ett snyggt brott, så där fräste jag helt sonika ett 12mm djupt, 8mm brett spår och limmade i en kil som sedan frästes i höjd med originalytan. Ses på ena bilden om man kikar noga.
Bilder 004.jpg
Bilder 2026.jpg
Bilder 2027.jpg
Bilder 2028.jpg[/attachment ][attachment=3]Bilder 2029.jpg
Bilder 2030.jpg
Bilder 2031.jpg
Bilder 2032.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar