hybrid stegservomotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

hybrid stegservomotorer

Inlägg av Uttis »

Är det någon som har erfarenhet av dessa stegmotorer med återkoppling?

Tänkte jag skulle testa klippa till på en men har inte lurat ut riktigt vilken motor jag vill ha, finns några att välja på men dom som är intressanta är väll med 4,5Nm, 8,5Nm och 12Nm hållmoment.

Avgörande är dels hur fort dom kan snurra samt hur bra dom kan positionera? Data på motorerna jag funnit, alla har 1000 linjers encoder tanken var att använda 1000steg/varv, samtliga har 1.8* stegvinkel.

1000 linjer per 200 helsteg ger 5 linjer per steg(låter rätt grovt) gör drivarn så värst mycket när mindre än ett helsteg är fel? Jo det går att trimma dess inställningar men det ska ju funka också.

12Nm
  • Ström kont 6A
  • Lindningresistans? 0.8Ohm
  • Fas induktans 6mH

8.5Nm
  • Ström kont 6A
  • Lindningresistans? 0.7Ohm
  • Fas induktans 6.5mH
4.5Nm
  • ej tillgängligt
3Nm Den här tror jag jag har sett i arbete, den varvade ~2500rpm
  • Ström kont 4.2A
  • Lindningresistans? 0.9Ohm
  • Fas induktans 3.8mH

Bild
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: hybrid stegservomotorer

Inlägg av arvidb »

Om de har 1000 linjers enkoder och använder kvadratur-avkodning (två sensorer med 90° förskjutning) så blir upplösningen 4000/varv.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: hybrid stegservomotorer

Inlägg av SeniorLemuren »

Fler kan ju vara intresserade av detta (bland annat jag), så kan du inte länka till motorerna?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: hybrid stegservomotorer

Inlägg av Uttis »

Jag minns inte vart jag kollade tidigare trodde det var här https://www.omc-stepperonline.com/close ... epper-kit/ men motorspecsen stämmer inte med vad jag skrev däremot finns det vridkurva som visar 1200rpm + för största motorn.

här är en svensk variant, https://www.jbcnc.se/en/motors-and-driv ... stem-p-548


Står inte så mycket om encodern men på första länken anger dom 2 kanals 1000cpr minsta steg man kan välja ser ut att vara 400steg/varv om det nu hänger ihop på nått sätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: hybrid stegservomotorer

Inlägg av grym »

finns en del på ebay om man söker på

Closed loop stepper
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: hybrid stegservomotorer

Inlägg av Tumblebeer »

Jag har tre såna som sitter på ett övergivet proxxon mf70 cnc bygge.
Har inte testat dem så mycket tyvärr, kan bara säga att de upplevs som tystare än allt utom de bästa open loop drivarna.

Jag har även en riktig stor variant från leadshine som sitter i en rigg med en brutal mismatch på inertia (lasten är ett svänghjul från en lastbil). Den kör "riktig" servostyrning i alla fall, lite svårt att tuna med det i ärlighetens namn fåniga driftfallet.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: hybrid stegservomotorer

Inlägg av Uttis »

Ok, jag har beställt en nu så får vi se va den går för måste bara fixa strömförsörjning till den trafo 75VAC max eller switchat nätagg 100-110VDC max.

Jag laddade ner inställningsprogrammet från stepperonline, det var ju en hel del inställningar minst sagt troligtvis behöver man inte röra dom flesta men mer grejjer än till dom servon jag haft.
Skriv svar