Heidenhain ISO hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
CNC_Grabben
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 november 2020, 18:15:31

Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av CNC_Grabben »

Hej alla!

Jag behöver hjälp med lite programmering i Heidenhain ISO. G koder osv.. Skulle någon kunna hjälpa mig? Det skulle uppskattas verkligen, Det med koding är nytt för mig och därmed behöver jag lite hjälp.

Mvh
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill du ha hjälp med något så brukar det bästa vara att bara fråga rakt ut i forumet.

Sällan är det någon som räcker upp handen och säger "Jag vill vara din gratis-konsult!!". Där emot är det många som gärna svarar på frågor i forumet.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av persa »

Det är nog inte så många som manuellt skriver ISO-kod till Heidenhain

Antingen kör man CAM-mjukvara på PC med en bra postprocessor och får då ut färdig Heidenhain ISO-kod som sen bara tankas över till maskinen. Att bara behöva förstå koden hyfsat är ju betydligt enklare än att skriva den själv och få allt rätt

ELLER

Om man vill programmera ute vid maskinen och det inte är alltför avancerad bearbetning så använder man istället Heidenhains dialogspråk som anses lätt att lära sig och förklaras bra i manualer eller på kurser hos Heidenhain
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av verkstaden »

Vilket Heidenhain-system har du? Varför måste det vara ISO?

Edit:
När jag gick verktygsmakarutbildning ville jag köra ISO för det begrep jag men läraren sa "du kör Heidenhain dialog en vecka, sedan får du gärna gå tillbaka till ISO om du tycker det är bättre", vilket tror du jag kör idag?
Finns även några HH bland annat på vissa Dmg som egentligen är omdekalerade andra system, är det ett sådant så förstår jag din fråga...
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av rabo »

Man skall kunna ladda ner styrsystemet till heidenhain. Sen köra det och programmera och simulera på datorn.
Det skulle jag rekomendera om du vill testa :)
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av Roger_Soderblom »

rabo: jag har aldrig sett någon simulator till heidenhain som har varit gratis, du har inte möjligtvis en länk?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av persa »

Vet inte vilket TNC som TS har men på TNC155 och framåt simulerar man ju det man knappat in enkelt på maskinens bildskärm i 4 olika vyer

Detta plus att dom som inte knappar in på maskinen kör CAM gör nog att det inte finns något större behov på marknaden för en simuleringsmjukvara för Heidenhain
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av verkstaden »

Tror det går ändra någon/några parametrar på Tnc155 och nyare så man kan köra som utbildningsstation...
Vill fortfarande gärna veta vad TS har för system om du läser detta
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av rabo »

Roger_Soderblom skrev: 27 november 2020, 22:59:41 rabo: jag har aldrig sett någon simulator till heidenhain som har varit gratis, du har inte möjligtvis en länk?
Borde finnas här, när jag var på programmeringskurs på heidenhain så satt vi vid datorer och fick mjukvaran med på usb. Han sa att den fanns gratis att ladda ner för alla.
Lite osäker på vilka versioner(styrsystem) det finns dock.
https://www.heidenhain.se/sv_SE/software/
Sitter på telefonen och tittar nu, så kan inte ladda ner och kika.
Hittar du inget så kan jag kolla upp hemma vad som ligger på usb:n.
😊
/Peter
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av rabo »

Såhär ser programmeringen på dator ut.
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Heidenhain ISO hjälp

Inlägg av Roger_Soderblom »

rabo skrev: 30 november 2020, 22:26:52
Roger_Soderblom skrev: 27 november 2020, 22:59:41 rabo: jag har aldrig sett någon simulator till heidenhain som har varit gratis, du har inte möjligtvis en länk?
Borde finnas här, när jag var på programmeringskurs på heidenhain så satt vi vid datorer och fick mjukvaran med på usb. Han sa att den fanns gratis att ladda ner för alla.
Lite osäker på vilka versioner(styrsystem) det finns dock.
https://www.heidenhain.se/sv_SE/software/
Sitter på telefonen och tittar nu, så kan inte ladda ner och kika.
Hittar du inget så kan jag kolla upp hemma vad som ligger på usb:n.
😊
/Peter
Tack ska titta på det.
Skriv svar