Kortslutet klass-D slutsteg, modul + PSU

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Imbecillen
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 november 2020, 07:35:27

Kortslutet klass-D slutsteg, modul + PSU

Inlägg av Imbecillen »

Försöker få fart på ett Synq 3K6 klass-D slutsteg. Enligt förra ägaren havererade slutsteget när det av misstag matades med "20hz kantsvåg med en last på 10ohm vid 20khz och 50mohm vid DC, det sa poff!", säger mig tyvärr inte så mycket. Faktum är att jag har två likadana steg så vissa delar kan jag felsöka enkelt genom att flytta över till det felfria. Slutstegen är relativt enkelt att skruva i. Hur som, mätresultat, fel och information jag hittar:


Förstärkarmoduler:
Q21, Q24: visar värde 0.0 på höger sida, 407 på vänster
D7, D8: visar värde 0.0 på höger sida, 407 på vänster
PWM moduler testade och felfria
E3, E4 - OK!
Övriga komponenter ej genomsökta

Nätdel:
D3: visar värde 0.0
D31-34: visar samtliga värde 377, OK?
Q1-Q6: visar värde 0.0

C3 - kaputt! 152/Y2 uppmätt separat
C4 - kaputt! 152/Y2 uppmätt separat
C8 - kaputt! 682/Y2 uppmätt separat
C23 - kaputt! 103/1KV uppmätt separat
Samtliga elektrolyter verkar vara OK!

Alla komponenter som mäter 0.0 ska lödas bort och mätas utanför PCB för säkerhets skull. Elektrolyterna som mätte 0.0 visade sig vara felfria.


Mina frågor är framförallt följande:
1. Om slutsteget dog pga felmatning som förra ägaren nämnde. Vilka komponenter har mest troligt tagit stryk? Stora kondingarna är uppenbarligen kortslutna och behöver bytas men bör jag titta på övriga mindre komponenter också innan jag byter och testar? Enligt förra ägaren löste säkringen i proppskåpet när han startade steget. Utöver eventuella transistorer och dioder, vad mer bör jag leta efter? Spolar går sällan sönder?
2. Törs jag flytta över förstärkar-moduler och PWM-modul på PSU från det trasiga steget till det hela utan att riskera att något går sönder i det? Isf vore det ett enkelt sätt att felsöka dessa moduler på.

Service-manual och schema här:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... rkua2-siVz

Edit: Oh, bra start på forumet att posta i fel avdelning! Självklart ska den ligga under elektronik!