Konventera Modig UBM till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
vintage
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 mars 2012, 15:58:07

Konventera Modig UBM till CNC

Inlägg av vintage »

Hej
Jag har en Modig UBM-AM med ISO 30 kona som jag tänkte bygga om till en cnc-maskin.
Finns det någon här på forumet som har gjort det och kan ge lite tips?
DSC_0546.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Konventera Modig UBM till CNC

Inlägg av Bonehead »

Aldrig byggt om en Modig men däremot en lite äldre knäfräs.
Mekaniskt så lär du få bygga om till kulskruv.
Stegmotorer finns en del bra erbjudanden på ebay från Tyskland, skadar nog inte att gå upp till typ Nema34 storlek.
Pinolen hade jag nog lämnat låst och sedan lyft/sänkt huvudet.

Själv har jag kört mach3 men hade nog satsat på Linuxcnc om jag skulle göra om allt, mach känns väldigt utdaterat.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Konventera Modig UBM till CNC

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag har själv en Modig UBM-AM med Morsekona i spindeln. Som jag håller på att bygga om till CNC utförande. Har köpt 3 stegmotorer Nema 34 8,7 NM och 4st DM860A drivare och 4st 50 volt likspänningsaggregat. Har även beställt kuggremshjul och remmar i profil HTD5m tänker växla ner stegmotorerna till längd och tvärmatning, Z1 28 och Z2 40 kugg till pinolen så blir det Z1 28 och Z2 28 kuggar. Hjulen är för 20 mm remmar och remmarna är 15 mm breda. Planerar att byta ut "kryssmatningen" på pinolen mot ett 28 kuggs hjul. Stegmotorn till denna sätter jag på den "hyllan" som finns bredvid växellådan. Stegmotorn till längdmatningen sätter jag på vänster sida av koordinatbordet, behåller veven på den högra sidan. Fäste har jag gjort av några bitar alu 15 mm tjocka och 8 mm tjock, tagit upp ett hål i 15 mm alubiten på 58mm slitsat upp ena kanten. den dellan sätter jag på lagerhållaren till ledarskruven över "skalan". Det blir väldigt trångt mellan stegmotor och koordinatbordet och även pelaren med laxstjärtstyrning för huvudet. Kan bli tvingad att slipa av lite grand på koordinatbordet för att motorn skall få plats. Det skall gå. Tar bort veven på tvärmatning. inte riktigt bestämt om jag skall sätta kuggremshjulet på den del av ledarskruven där veven sitter idag, 14 mm axeltapp med krysskil. Det finns en annan del innnanför som är 16 mm där det skulle passa bra med ett hjul. Stegmotorn passar jag in i den lilla lucka som det som det står Modig på på foten av maskinen. Går att ta bort denna lucka om man slår in en vass skruvmejsel eller något liknande vid nitarna i hörnen. Sedan borrade jag upp dessa hål för nitarna och gängade M6. Gjort fyra pelare som skruvas i dessa M6 hål. På dessa pelare sitter sedan en aluplatta där jag sätter stegmotorn. Som styrskåp har jag tänkt använda en gammal datorlåda, få se om allt får plats i denna låda. Tänker skaffa en XBOX36 game controller för att köra maskinen manuellt. Tänker använda MACH3 som styrprogram. Har laddat in en plugin för controllern från Artsoft hemsida. Finns även planer på att använda en frekvensomvandlare till spindelmotorn också.

Du har en lite nyare maskin än jag ser jag. Det syns på där vid låsningen av pinolen och finmatningen av pinolen. Kanske lite stadigare än min maskin.

Hoppas att detta ger dig några ideer, kan ta mycket tid att planera ett sådant bygge. Anledningen till att jag har valt 8,7 NM stegmotorer och nerväxling av dessa är att främst tvärmatning går lite trögt och speciellt att det går olika trögt att flytta bordet mot pelaren och ut från pelaren samt i de yttersta ändlägena i både längd och tvär. Har provat att sätta motrena direkt på ledarskruvarna men då tappade motorn steg åt ett håll på tvärmatning. Kanske går att trimma bort i MACH3 genom att ställa accelerationen vid start till ett lågt värde.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar