När man talar om snabbmatning så föreställer jag mig att det är aktuellt vid produktionsbearbetning. Om man enbart använder sin fräs med 3-axlar för ren hobbyverksamhet kan ju jag inte se att avsaknad av snabbmatning är något problem. Om man däremot använder maskinen professionellt kan det ju vara ett lönsamhetskrav med snabbmatning och då krävs det ju att man betalar för sin Fusion360.
Mhhhhhhhhä
Har konverterat alla mina Fusion 360 projekt till lokala disken och raderat från monet, ås gör de en tvär 90 gradare och ändrar sig igen.
Gjorde mitt första CAM projekt i FreeCAM idag, inte svårt men de använder en helt annan metodik och namn på saker.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 26 september 2020, 04:13:39
av säter
tecno skrev: ↑19 september 2020, 14:30:15Gör det???
Ja, jag förstår inte problemet riktigt.
Om man sätter snabbtransport till G1 F15000, då fungerar väl det nästan lika bra som G0?
Det brukar jag göra ibland, fast jag har tillgång till G0.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 26 september 2020, 04:17:11
av lgrfbs
Så gjorde vi på en maskin jag jobbade vid för många år sedan för att få bättre kontroll på en viss rörelse i det programmet, minns tyvärr inte några djupare tankar om detta.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 26 september 2020, 04:50:10
av säter
archen skrev: ↑21 september 2020, 11:51:24
Återkoppla gärna om du hittar någon CAM modul i solidworks
Du vill alltså ha en integrerad CAM-modul till SW?
Förr fanns det något som hette CamWorks.
Ok, då verkar risken att bli inlåst på deras plattform vara borta i alla fall.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 26 september 2020, 09:48:35
av hawkan
CAM-biten fungerar så bra i Fusion att det är bara att generera kod och köra.
Det är klart att om man kan tänka sej att gå in i g-koden, leta upp var det kan
tänkas behövas snabbmatning och sätta dit en "G0" så visst.
Men det är det man inte vill, det är helt klart ett steg tillbaka.
Så antingen köra med vanlig matning och stå där och titta när den maler sej fram
eller gå in i g-koden och ändra. Får väl se vad som gör mest ont framöver.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 26 september 2020, 11:54:35
av tecno
Denna videon ger klarhet i vad som gäller.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 26 september 2020, 12:12:55
av säter
hawkan skrev: ↑26 september 2020, 09:48:35
Så antingen köra med vanlig matning och stå där och titta när den maler sej fram
eller gå in i g-koden och ändra.
Jag har inte använt F-360, så jag är inte med i matchen helt.
Jag fattar ändå inte problemet med utebliven snabbtransport.
Jag antar att F-360 genererar en given matning där det normalt skulle vara snabbtransport?
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 27 september 2020, 12:02:32
av LaRdA
Säter : Som jag förstår så byter den ut G0 till G1, så att om du fräser något med en matning på F300 så fortsätter den att köra det även där du annars skulle haft snabbmatning.
Re: Fusion 360 nytt from 1/10
Postat: 1 oktober 2020, 19:05:27
av Wirewrap
Kollade hur 4-axlig bearbetning är borttagen.
Att lägga upp verktygsbanor i "manufacture" går fortfarande bra med roterad z-axel.
Model.jpg
Men att postprocessa med roterad z-axel går inte längre
###############################################################################
Error: Tool orientation is not supported.
Error at line: 728
Error in operation: '2D Adaptive7'
Failed while processing onSection() for record 403.
###############################################################################
Error: Failed to invoke function 'onSection'.
Error: Failed to invoke 'onSection' in the post configuration.
Error: Failed to execute configuration.
Stop time: Thursday, October 1, 2020 4:59:35 PM
Post processing failed.