Fusion 360 nytt from 1/10

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av hawkan »

Här fungerar det fortfarande. Ser mest ut som att funktionen onSection() inte finns in den postprocessor du använder. Jag har en egenfixad så där finns det kvar. Snabbmatning fungerar också.
NoName.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Wirewrap »

Jodå,
onSection() finns med i min lätt modifierade postprocessor. Den är en lokalt sparad och modifierad kopia av nån officiell postprocessor och lär inte ha ändrats av dagens "uppdatering". Jag kollade att mina moddar forfarande finns kvar i den.

Min postprocessor fungerade på samma modell tidigare idag innan jag startade om FS360 med dagens nya "uppdatering".

Min postprocessor fungerar fortfarande korrekt efter dagens "uppdatering" på en annan modell som inte använder "Tool orientation".
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av hawkan »

Var väl nån fördröjning där. Nu blev det värre för mej.
NoName.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Anders K »

Är det någon som vet om preview/simulering i CAM fortfarande funkar, eller tog de bort den funktionen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Meduza »

@AndersK: Simulering av verktygsbanor har inte försvunnit och det har aldrig varit tal om att det ska försvinna heller, det är bara simulerings-modulen (dvs FEA/FEM osv) som har försvunnit för gratisanvändarna, och lite otydlig kommunikation från Autodesks sida.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Wirewrap »

@AndersK: Det verkar fungera så att setup, beredning av verktygsbanor och simulering av bearbetningen fungerar som innan 1/10, spärren kommer vid Gkodgenereringen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av säter »

LaRdA skrev: 27 september 2020, 12:02:32 Säter : Som jag förstår så byter den ut G0 till G1, så att om du fräser något med en matning på F300 så fortsätter den att köra det även där du annars skulle haft snabbmatning.
Man måste väl ha möjlighet att välja vilken matning man vill?
Man kör väl knappast på samma matning i hela programmet?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Teknikern »

Då var det väl en himla tur att jag aldrig hann lära mig programmet utan bara nosade på det, då blir det freecad istället.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av cahlfors »

Det jag tycker är fascinerande är att folk är så förtjusta i F360 att de väljer det trots att de rimligen måste förstå att det bara är en tidsfråga innan det dyker upp restriktioner som ska få dem att börja betala. :humm:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

Funktionaliteten med elektronik och mekanik CAD integrerad i ett program där delarna samspelar finns inte att få i några OSS-program?

Kul men kanske inte helt meningsfullt att hoppa över till Fusion och sitta och sätta nedladdade svg-loggor på sina kretsar för att sedan hoppa tillbaka till elektronikdelen och se dem dyka upp i 3D-vyn av kretskortet.

Är man van vid Eagle går det snabbt att komma igång att göra komponenter och rita kort i Fusion eftersom det är så likt och Eagle har alltid varit gratis i en begränsad version.

Om man lärt sig Fusion, Solidworks eller Inventor då börjar man inte på noll igen utan på 50% om man vill växla över till Freecad i framtiden, finns alltså ingen anledning att göra den överväxlingen nu utan först om det skulle bli tvunget. För den som vill ha 4:e axel m.m. gratis antar jag att den punkten nu är nådd men för mig som inte använder den funktionaliteten är det intressantare att kunna rita (eller importera) en kapsling, rita ett schema och sedan koppla ihop dem genom att låta kapslingens form driva kretskortets form.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av ecenier »

Har inte använt F360 på några dagar. För ett par timmar sedan när jag skulle göra en cad, visade sig att det inte gick att spara.
Finns en uppdatering. Uppgraderade. Behövde sedan logga ut och in igen.

Slutade med att 1. det går inte att spara 2. det går inte att exportera till STL. Katastrof :(

Trodde detta ändrats tillbaka så att f360 skulle vara användbart för privatanvändare?
Eller gör jag något fel? Mer än att börja använda F360 från början.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av grym »

gjorde en liten sak, kunde spara, kunde exportera till stl
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av SeniorLemuren »

ecenier skrev: 24 oktober 2020, 19:12:32 Har inte använt F360 på några dagar. För ett par timmar sedan när jag skulle göra en cad, visade sig att det inte gick att spara.
Finns en uppdatering. Uppgraderade. Behövde sedan logga ut och in igen.

Slutade med att 1. det går inte att spara 2. det går inte att exportera till STL. Katastrof :(

Trodde detta ändrats tillbaka så att f360 skulle vara användbart för privatanvändare?
Eller gör jag något fel? Mer än att börja använda F360 från början.
Samma hände mig nyss. Inga problem. logga in på Autodesk och begär att förnya din gratisversion. Den funkar bara ett år i taget. Det tog 2 minuter. Man loggar in och begär nedladdning och man får ett meddelande att det redan är nedladdat. Sedan funkar det igen med all filer kvar precis som innan.
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Glenn »

Förut har det ju kommit upp en requester som säger att man måste omregga sej, så har det iaf varit varje gång jag behövt göra det.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av ecenier »

@seniorlemuren: Det stod att det skulle räcka med att registrera sig och sedan logga in och ut i lokala installationen.
På min Mac behövde jag även ladda ner mjukvaran igen (en liten installer) och köra den. Även om den direkt upptäckte att jag redan hade senaste f360 installerad så gjorde den i alla fall •något•. Fungerade efter det.
Skriv svar