Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
brygget
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 oktober 2016, 12:24:20

Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Inlägg av brygget »

Hej, jag har ett bandsågverk woodmeizer lt15 som är helt manuellt.
Man vevar för hand för att höja och sänka såghuvudet som ni kan se c.a 20 s in i denna filmen

Nu vill jag göra detta motoriserat, det finns att köpa men tyvär verkar det omöjligt att få tag på nu efter sviterna efter corona.
Så nu tänkte jag försöka lösa det på egen hand, men vilken typ av motor ska man ha och hur stark behöver den vara , det är ”ganska” tung att veva.
Och styrning till den?
Ska bara vara en knapp upp och ner och sen finjusterar man med veven.
Har ni några tips?
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Inlägg av alexanderson »

Berger Lahr tillverkar motorer med växellåda på.

Om det går tungt att veva skulle jag tippa på att 160 watt kunde vara lagom. Kan du inte mäta upp vridmomentet ?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Inlägg av Forsgren »

Tänk på att när motor med växellåda är inkopplad kommer det att gå mycket tyngre att veva, och är växellådan en snäckväxel kommer du inte att kunna veva alls.

Jag hade gjort styrningen till motorn steglös så att även fininställningen hade gått att göra med motorn. Vad hade hänt om man helt enkelt tagit en batteridriven skruvdragare och använt som motor? Steglös hastighet och snurrar åt båda hållen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Inlägg av arvidb »

brygget skrev: 3 september 2020, 12:44:28/.../ vilken typ av motor ska man ha och hur stark behöver den vara , det är ”ganska” tung att veva.
Om det är "ganska" tungt att veva så behövs nog en "ganska" stark motor? ;)

Skämt åsido, det enda sättet att få svar är att mäta vilket moment som krävs på veven. Montera en hävarm på veven och skaffa en tyngd som du flyttar längre och längre ut på hävarmen tills veven rör sig. Momentet i newtonmeter = 9,82*m*d där m är tyngdens massa (i kg) och d är avståndet från vevens centrum till platsen på hävarmen där tyngden hängde (i meter).

Eller testa med en skruvdragare som sagt, och se om det funkar...
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Inlägg av bit96 »

Jag har en liknande hembyggd liggande bandsåg för timmer.

Höjning och sänkning görs med en liten motor typ 1/2-hästkraft eller nåt.
Den är också nedväxlad med liten remskiva på motorn och stor remskiva på gängstången.

Den stora remskivan har också vev så man manuellt kan finjustera.
Proceduren blir att höja upp lite för mycket och sedan sänka nåt halvvarv manuellt för exakt precision.
brygget
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 oktober 2016, 12:24:20

Re: Vilken typ av motor och hur stark ska den vara?

Inlägg av brygget »

Bra svar , tackar för detta, blev helt klart nyfiken på om det kunde funka med skruvdragaren.
Ska fila på det. :tumupp:
Skriv svar