Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mliljedl
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 september 2009, 18:12:07
Ort: Kristinestad-Finland

Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av mliljedl »

Hej,

Jag har sen jag började använda Mach3 (10år+) haft ett lite irriterande problem.
Jag brukar nu som då använda fixturer som jag spänner fast material i. Dom skruvas fast i fräsbordet på samma plats alltid.
Och sen kör jag maskinen mot lägesbrytarna och nollar, och via MDI menyn i Mach3 så kör jag maskinen till X och Y coordinaterna på fixturen.
Men problemet är att alltid när jag startar Mach3 så går maskinen sakta när jag går via MDI menyn och kör till X, Y Coordinater,
och detta problem har jag alltid gått runt genom att snabbt köra en G-kod som har snabb matning, bara start, stopp på den koden.
Efteråt går maskinen snabbt när jag kör via MDI menyn.
Men det måste ju finnas en inställning som gör att maskinen går snabbt från början. Joggningen funkar som den skall.
Så var finns denna inställning?

//Martin
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av säter »

Har du knackat in G00 när du gör förflyttningen till X-Y?
mliljedl
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 september 2009, 18:12:07
Ort: Kristinestad-Finland

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av mliljedl »

Nej
Jag har bara skrivit X349, Y115 på kommandoraden.
Går maskinen snabbare om man använder G00?
Det finns ingenstans att fylla i så den sätter G00 automatisk?

//Martin
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av säter »

Jag kan inte Mach3 , men går det inte att skriva G00 på samma kommandorad tillsammans med X och Y?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av Uttis »

G00 är snabbmatning så ja maskinen går oftast snabbare vid snabbmatning.


om du lägger till F9999 eller vad du vill ha i rutan nedan så tror jag det ska funka som du vill tills ett nytt F värde läggs in eller skriv g00 före dina kordinater i mdi.
mc.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mliljedl
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 september 2009, 18:12:07
Ort: Kristinestad-Finland

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av mliljedl »

Jag testade med F9999 och G00 i Initialazion string rutan, ett komando i taget och det verkar funka med vilket som.
Jag antar att F är Feed och man kan välja vilken fart man vill ha.

Tack för det, förmodligen har gkoderna jag alltid kört före, innehållit något av dom kommandona.
Jag har inte lagt mej in i hur gkoden är uppbyggd utan jag har bara låtit vectric cut2d sköta den biten.

//Martin
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kunskap kan aldrig bli för tungt!
Men till höger om den stora Reset knappen finns det väl en knapp som säger G-Codes!
Har du aldrig tryckt på den?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av säter »

mliljedl skrev: 28 maj 2022, 14:40:35 Jag har inte lagt mej in i hur gkoden är uppbyggd utan jag har bara låtit vectric cut2d sköta den biten.
Det skadar aldrig att lära sig hur koden fungerar.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräsen går långsamt från MDI menyn i Mach3

Inlägg av H.O »

Inte för att krångla till ytterligare men G0 tillhör (ihop med G1, G2, G3 m.fl) en av de så kallat modala grupperna (grupp 0 i detta fallet).
Tänk på de som "radioknappar", alltså att endast en "knapp" inom samma grupp kan var aktiv vid varje enskilt tillfälle - och förblir aktiv tills någon annan "knapp" trycks in (som då "väljer ur" föregående "knapp").

När du i MDI skriver G0 X100 så skiftar Mach3 till G0-mode. Efter det kan du skriva Y50 X110 som då kommer exekveras med G0. Om du sedan skriver G1 X0 F200 kommer Mach3 att skifta till G1 och alla efterkommande rörelser (som inte också specificerar en annan mod inom samma grupp) kommer då köras med just G1 och specificerad matningshastighet tills dess att den ändras.

Det är en bra idé att, som du gjort, sätta Init-string till något så man vet att maskinen alltid "kommer upp"i ett känt tillstånd. Lite drygt om ett dåligt postat program lämnar maskinen i G81-mode och man i MDI skriver X25 Y20 och får ett hål borrat i bordet :-)
Skriv svar