Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Har en modig UBM som jag håller på att bygga om till CNC utförande. Jag har satt en stegmotor på Z att jag höjer och sänker hela borrhuvudet på pelaren som är i gjutjärn. Sitter en laxstjärt styrning i pelaren där borrhuvudet löper upp och ner, ingen centralsmörjning finns på maskinen. Sätter jag ett finger på styrningen så blir finger toppen mycket mörk. Jag tolkar det som att friktionen i styrningen gör att det frigörs "slipdamm" som blandar sig med oljan som finns.

Min fråga till er som har erfarenhet av gjutjärn är hur detta material står sig i slitage hänseende. Skall jag ordna med en styrd smörjning på pelarens laxstjärt. Skall jag byta ut laxstjärtstyrningen mot "linear Guides" som jag sett att en del personer gjort. Eller bara köra på som det är just nu. Det är förknippat med en hel del jobb att ordna styrd smörjning och även byta till "Linear guides" men blir kanske ett bra resultat i slutändan.

Har för övrigt kopierat Hawkans lösning med gastrycksdämpare som lite balansering av borrhuvudet annars orkar inte min stegmotor med att lyfta huvudet, då vikt (massa) av borrhuvud och friktion i styrning gör att det går tungt.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av säter »

Är inte gjutjärnsstyrningen kraftigt sliten kan du nog fortsätta att köra med den.
Rikligt med smörja krävs.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av Bonehead »

Hela tanken med gjutjärn är att man ska ha ett tunt lager olja mellan ytorna som allt ska glida på.
Har man alltid ett oljelager där så ska det i princip inte vara något slitage.
Ska du använda den som CNC hade jag nog funderat på någon sorts smörjning till dom gejdrarna.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej

Styrningen är inte speciellt sliten. Då jag för det mesta har använt spindelns matning 170 mm upp och ner vid borrning och fräsning. För att göra en riktig smörjning så skulle jag vilja demontera borrhuvud och dess fäste mot styrningen borra några hål gänga och sätta dit smörjnipplar samt slipa några grunda spår i fästets laxstjärt. Men gruvar mig för allt jobb. Grejorna är rätt tunga och otympliga.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av säter »

Vad har du för smörjning i dagsläget?
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej
I princip ingen smörjning alls. Jag brukar pytsa dit lite olja från en oljekanna på pelarens laxstjärt som jag kommer åt. Är ett mycket simpelt sätt naturligt vis då det mesta av oljan rinner av och inte kommer in dit den skall vara mellan hane och hona laxstjärt.

Funderat lite grand om jag skulle använda sågkjedje olja som är lite klistrig och seg och kanske fastnar bättre på ytorna. Finns då en liten risk då att även slitaget ökar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av säter »

Någon form av Tonna ska du nog använda.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Vet inte vad tonna är eller var jag skall hitta detta. Misstänker någon typ av olja.

Mvh John.
Senast redigerad av John Eriksson 10 oktober 2021, 19:32:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av säter »

Tonna är Shells varubeteckning på gejdolja.
Själv kör jag med Tonna 68, men för gjutjärnsstyrningar brukar man köra lite tjockare.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av tecno »

Säg så här istället, någon form av 68 gejderolja duger gott = tillverkare ointressant.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av Teknikern »

Jag kör med Hybran, det är en universalolja för motorer, växellådor, transmissioner och hydraulik som bla. används i grävmaskiner och traktorer mm. Att jag kör med den beror på att det visade sig att den funkar bra som allmän olja till i stort sett allting samt att den inte kostar mig nånting, den ersätter tom. dieseln i min bil och mitt elverk. :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av säter »

Är borrhuvudet avsett för att matas upp och ner?
Eller ställer man in det på en fix höjd och använder pinolen?
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Säter.

Detta är min teori. Det fanns som tillbehör att sätta dit en motordriven höja och sänka borrhuvudet. Men ingen fininställning. Detta återfanns på pinolen som har en fininställning av 2mm per varv på dess ratt. Så jag gissar nu att tanken var att grovinställning gjordes med justering av borrhuvudet och sedan gjordes finjusteringar med pinolen. Ett ytterligare antagande för detta var att det finns en sådan där handmatning med tre handtag. Pinolen har en rörelse av 170mm.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av Anders K »

Jag har en Mattsson Zetterlund som jag har CNC-konverterat. Konstruktionen låter ganska lik din.

Har beställt en eBay "centralsmörjningstank" med inbyggd manuell pump, samt dragit slang och använt pneumatiska instickskopplingar där det tidigare satt smörjnipplar. Två ryck i pumpen och så är hela maskinen smord. Det blir inga tryck som i ett riktigt centralsmörjningssystem, men det behövs inte heller - det sipprar ut olja mellan delarna ändå.

Har iof inte demonterat maskinen och kontrollerat, men tycker det funkar rätt bra.


Vad gäller Z-axeln så har jag satt styrning på pinolen, inte på hela huvudet. Det hade säkert gått att göra också, men krävde alldeles för stort ingrepp, och pinolen hade betydligt bättre precision. Är bara att man ställer huvudet manuellt lite grovt, och sen kör man pinolen efter man nollat in Z. :tumupp:
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Slitage på laxstjärtstyrning i en pelare till en Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Finns både finmatning 2mm/varv på pinolen och en trearmad handmatning som ger flera cm/varv på pinolen Började med att ersätta denna trearmade matning på Z med ett kuggremshul och sedan driva med en stegmotor. Blev inte bra då denna matning verkade direkt på en kuggstång som satt på pinolen och ett varv på matningshandtaget blev flera centimeter på pinolen. Detta gjorde att stegmotorn lätt tappade steg vid belastning. Finns även en finmatning som ger 2mm/varv på pinolen, via ett plast kugghjul. Kändes lite osäkert att koppla en stegmotor till detta. Så då gjorde jag om den handvevade grovinställningen till stegmotordriven. Då jag sett andra göra samma sak på Youtube.

Börjar nu tveka lite om jag skall bygga om denna trearmade drivningen med att växla ner stegmotorn ett antal ggr så att jag får 2mm matning på pinolen. Med grovinställning av huvudet manuellt. Då blir smörjning av laxstjärten på Z mindre viktig.
Skriv svar