Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av John Eriksson »

Hej alla.

Håller på att CNC konvertera en Modig UBM-AM maskin. Funderar på hur jag skall ställa in UCCNC beträffande bordets rörelser i X och Y axlar.

Just nu så tänker jag så här. Tänker mig ett kordinatsystem i fräsbordet, där förflyttning till höger längdrörelse blir flytt i X+. Förflyttning i tvärröelse bort från mig när jag står vid maskin blir Y+. Samt nermatning av borrhuvud blir Z- rörelse. Precis som det koordinat system som brukar tillämpas i CAD system och när du ritar en kurva på rutat papper.

Utifrån detta har jagkonfigurerat UCCNC så att när jag trycker på piltangent till höger (X+) så går fräsbordet till höger. Piltangent uppåt (Y+) så går bordet bort från mig samt tangent "Page Down" så går borrhuvudet neråt (Z-). Är detta feltänkt av mig?

Har dessutom problem med att probing i UCCNC inte fungerar i alla fall. De probningar jag kan göra är att proba i Z axel. Probning i X/Y axlar där jag vill ha X0, Y0 i arbetsstyckets övre vänstra hörn (maskinskruvstyckets vänstra fasta hörn) Invändig/utvändig cirkulär, rektangulärprobning. I andra fall så går någon axel åt fel håll och probningen avstannar. Beror det på mitt sätt att konfigurera UCCNC eller att jag ställer in alla/någon parametr i probnings plugin.

Vore tacksam för lite hjälp i detta.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av Iccccie »

Du har nog vänt eller tänker fel angången + värden på X & Y.

Det brukar vara så att X + går bordet åt vänster. Det gör så att t.ex pinnfräsen går åt höger.
Likaså Y+ Då ska bordet gå mot dig vilket får fräsen att gå ifrån dig eller stycket.
Du kan ju ta ett papper och rita ett XY diagram. Håll pennan stilla och flytta pappret som är som ditt fräsbord o se vilket håll de rör sig.


Skulle bordet däremot vara fast, som vid många fall i en router så går ju ju skärhuvudet i de riktningarna som du tänker.


Det är nog det som spökar med din probning kan jag tänka.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av tecno »

cnc_a1.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av danei »

Iccccie: Är en router ett annat namn på en portalfräs?
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tack för rådet att konfigurera om. Gjorde om konfigurationen i UCCNC så att fräsbordet går till vänster när jag trycker piltangent höger och bordet går mot mig när jag trycker piltangent uppåt. Då började alla probningar att fungera som det är tänkt.

Så till nästa problem. Får inte "Digitze" plugin att fungera. Laddade hem en sådan men efter att ha kopierat filerna till plugin katalogen i UCCNC så startade programmet i demo mode så jag tog bort filerna och startade om datorn så gick programmet igång som vanligt. Nåt som jag gjort fel eller.

Mvh Jophn eriksson i Bollnäs
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av Iccccie »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med UCCNC då jag inte har någon erfarenhet med det.
danei skrev: 16 september 2021, 22:13:26 Iccccie: Är en router ett annat namn på en portalfräs?
En CNC Router är ofta en typ av portalfräs ja. Men det finns portalfräsar där portalen rör sig och finns där bordet rör sig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av danei »

Det blir något konstigt när man använder engelska ord i Svenska meningar. Särskilt när man inte vet vad de betyder. Router översätts snarare handöverfräs än portalfräs. Använd helst de svenska orden i svenska meningar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av Krille Krokodil »

En "router" är en fräsmaskin för skivmaterial med låg portal och kort Z-axel, portalfräsar har en mer kvadratisk portal
och benämns "gantry mill" eller "bridge mill".

Jag tror inte att där finns någon översättning för "router" utan de brukar bara kallas fräsmaskiner.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av arvidb »

danei skrev: 18 september 2021, 12:40:58 Router översätts snarare handöverfräs än portalfräs.
På engelska betyder router en maskin med roterande spindel som används för att skära genom eller ner i en yta. Det kan vara en handöverfräs eller en datorstyrd låg portalfräs eller nånting annat. Se här eller här.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av danei »

Passar tämligen dåligt i en svensk mening för att säga ”portalfräs med rörlig portal”.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av Iccccie »

Jag förstår inte vad du vill danei?
Du tillför absolut noll i denna tråd. Det var inte jag som skrev att "router" = portalfräs. Jag skrev att det ofta är en typ av portalfräs. Det betyder inte att det alltid är det.... Om Du nu ska leka expert på det svenska språket så kan du ju ta och berätta hur du vill översätta "router".
Mig veterligen så är det många ord som inlånade...
Om du nu inte skulle förstå vad jag eller andra skulle mena med "CNC router", så kan Du istället fråga och då gärna inte i en ledande fråga.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av danei »

Jag använder svenska ord så långt jag kan i svenska meningar. Router är inte ett ord jag använder. Speciellt inte om jag beskriver koordinatsystem.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Som trådskapare tycker jag att detta har spårat ur lite grand. Vill inte vara någon sorts "polis" men jag vill be alla som vill skriva något att hålla sig till frågeställningen, "hur jag skall tänka beträffande koordinatbordets längd och tvärrörelse vid CNC konvertering".

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Som ser fram emot flera relevanta synpunkter.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av hummel »

Det är så enkelt som Tecno beskriver med sin bild.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av tecno »

Tänk på att det är VERKTYGETS rörelse som bilden visar.
Skriv svar