Laservarning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Laservarning

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick för mig att testa de medföljande glasögonen till Vigo lasern. Jag satte lasern på 50% effekt och placerade glasögonen mellan lasern och en pappskiva, Startade lasern ett par sekunder. Den brände hål i glasögonen och brände även ett märke i pappskivan. Det verkar inte så säkert tycker jag. Däremot om jag kör på svag effekt för fokusinställning så hände ingenting med varken glasögon eller pappskiva.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Laservarning

Inlägg av svanted »

att de smälter bevisar att glasögonen absorberar energin, så länge den inte bränner genom skadas knappast det som finns under,
det vore intressant att testa om något skadas bakom glasögonen av en kort puls som bara bränner en grop i dem...
det är ju inte en konstant direktträff som är farlig för det händer ju inte,
det som är farlig är en snabb reflex mot ngt blankt, typ kromad eloxerad detalj, skruv, mutter, glasbit e.t.c.
så att strålen sveper förbi ett öga, man hinner inte reagera när lasern bränner bort näthinnan på en mikrosekund...
den behöver ju inte ens vara speciellt fokuserad.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laservarning

Inlägg av Teknikern »

Varför inte helt enkelt konstatera att dom där kinalasrarna inte är färdigbyggda när det gäller säkerheten istället och bygga en ventilerad inkapsling till dom? Det finns ju något som heter "better safe an sorry" och ett "uppeldat" öga kan aldrig bytas ut med en fungerande reservdel.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Laservarning

Inlägg av FormerMazda »

Finns ju en dansk på tuben som grejar mycket med laser och har testat en del glasögon också.
Hittade en länk med en del intressant i kanske: https://www.youtube.com/watch?v=r3V5PzTDP7E

Men i summering från alla hans videor så kan man nog säga att riktiga glasögon kostar och man lär märka om de billiga inte skyddade. Tyvärr märker man det försent och resten av livet antar jag..

Jag tänker att en inkapsling är ett måste oavsett på en sån där maskin, med medföljande glasögon kan man låta den visa arbetsytan, men när det ska brännas stänger man till och låter den göra det instängt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Laservarning

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är helt rätt. Det är inga leksaker. Dessutom kan ju besökare klampa rakt in av misstag när man kör. Jag kommer att bygga in min laser. Jag fick sänka effekten som var default för inställning av fokus från 1% till 0.1 %. Jag märket att redan 1% gav en svart prick på underlaget.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laservarning

Inlägg av Marta »

Det kvittar vad det är som förstört livet, det är förstört och finns inget att göra när kroppen blivit oläkbart skadad. En stroke i skallen eller ett ärr i ögat är båda livsförödande.

Att låta detta ske av något så dumt och onödigt som att leka med kraftig laser är helidiotiskt. Filterglasögon skyddar i bästa fall mot en diffus reflex som kunnat sprida sig lite, ingenting annat. Laser starkare än klass 2 är att leka med livslåg svår invaliditet. Gör det inte! Så enkelt är det. Bearbetande laser klass 4 kräver för övrigt tillstånd från strålskyddsmyndighten.
Senast redigerad av Marta 27 juli 2021, 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Laservarning

Inlägg av hawkan »

Nej laserklass 4 behövs inget tillstånd för denna användning. Bara viss användning där lasern pekar ute i naturen och mot folk kräver tillstånd.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laservarning

Inlägg av Marta »

Ser nu att Du har helt rätt. Helt otroligt att vem som helst utan tillstånd och utbildning kan få använda en så farlig utrustning. Den kan ju utan minsta förvarning eller möjlighet att ducka för faran ödelägga ett liv på mindre än en millisekund om den hanteras fel.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laservarning

Inlägg av Teknikern »

Det finns mycket som folk utan kunskap använder och som kan ödelägga synen på en millisekund, stålborstskivor som sätts i vinkelslipar och pelarslipar och säljs på bla. Biltema och som tappar strån ibland, har man inga skyddsglasögon "ska bara putsa av gängorna lite", och olyckan är framme är det slut-tittat med det ögat. Att folk inte tar reda på vilka faror som finns utan bara kör på då är det deras eget fel när det går fel om utrustning används fel och det finns massor i en hobbyverkstad som kan invalidisera en människa till oigenkännerlighet om utrustningen används fel.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Laservarning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra reaktioner, jag har en liten laser och har varit väldigt inspirerad av Urbans tester.
Men jag har också tittat på Co2 laser som sitter instängda i låda. Pengen är inte avgörande, men som Marta säger (erfarenheten talar) är livet för kort (mitt också) för farligheter!
Har varit slarvigt och fått kopparspån i ögat på ASEA tiden, men lasarettets kunniga plockade ut det!
Men jag fortsätter mina experiment med stegmotorer och Ritbordsmekanismer!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laservarning

Inlägg av Marta »

Visst finns det mycket som är behäftat med risk, men är risken inte tillräckligt uppenbar så är det mycket större sannolikhet att den omsätts i fara eller fullbordad olycka. Reflekterad laser t.ex. är en sådan risk som kan vara svår att uppfatta innan det är försent. Därförär det jätteviktigt att alla som hanterar sådan materiel verkligen känner till riskerna och hur fara skall undvikas. Här verkar inte finnas ett vettigt regelverk som faktiskt behövs för att säkerställa så vissa typer av allvarliga risker hanteras korrekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laservarning

Inlägg av mrfrenzy »

En vanlig svets eller vinkelslip eller motorsåg kan man ju få minst lika allvarliga eller dödliga skador av.

Om en maskin säljs i EU så är importören/säljaren ansvarig för att informera om nödvändig skyddsutrustning och ha en bruksanvisning på svenska.
Det behövs inget extra regelverk eller förbud utöver det som redan finns vad gäller maskinsäkerhet.

Är man lite om sig och kring sig som forumisterna här och importerar från Kina måste man använda sitt sunda förnuft och tänka själv.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Laservarning

Inlägg av Palle500 »

Co2 laser har en våglängd som går genom ögats hornhinna och bränner sönder näthinnan fick jag lära mig nä jag servade CO2 laserutrustning för 30 år sedan. Men jag tror! Att gröna och blåa laserkällors våglängder "endast" bränner sönder hornhinnan och den kan bytas.
https://www.av.se/globalassets/filer/ha ... tablad.pdf

Edit
Jag minns helt fel. Glöm vad jag skrivit. Borde ha kollat upp mina gamla kunskaper.
Från nätet
"En stor fördel med koldioxidlasern är att den i stort sett är ögonofarlig (så länge strålen är divergent vilket den nästan alltid är). Strålning av denna våglängd stoppas dessutom effektivt av såväl plast som glas varför vilka som helst glasögon kan användas som skyddsglasögon."
Senast redigerad av Palle500 28 juli 2021, 13:56:17, redigerad totalt 1 gång.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Laservarning

Inlägg av Castor »

Jag håller med Teknikern och flera andra: Varför chansa med en så viktig grej, att operera ögon, även om det "bara" gäller att byta hornhinna är inget som är helt riskfritt, det är inga operationer. Dessutom, hur lång tid måste man klara sig utan syn, operationen är inget som görs överallt precis och som säkert har långa ledtider. Locket på apparaten är självklart enligt min mening.
Jag har haft starr och bytt linser i båda ögonen, ingen behaglig upplevelse även om det inte gjorde ont, och att byta hornhinna är förmodligen mer komplicerat.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Laservarning

Inlägg av Palle500 »

Jag har inte sagt att det är bara att köra på då hornhinnor växer nya på träden. Men ville peka på att det finns nyanser med vilka skador en laser kan orsaka. Man kan ju undra varför det säljs denna typ av laser för gravering i mjuka material även via svenska företag om det vore förbjudet?
Men självklart är inbyggnad bra, men det är viktigt att man vet vad man gör. En ljusstråle kan läcka ut där man minst anar det. Så en felaktig inbyggnad kan ge en falsk säkerhet. Och man behöver även förreglera lasern med luckbrytare etc. Och hur gör man detta på denna laser?
Skriv svar