Sida 1 av 1

Drickspelet

Postat: 10 mars 2019, 20:50:42
av Shambler
Mitt bidrag till arduinotävlingen är ett drickspel.
20190309_212322192_iOS.jpg
Idén till projektet föddes när jag kom att tänka på ett gammalt avsnitt med Mr Bean. Han är på en marknad
där han spelar ett spel som går ut på att man skall föra en ögla genom en rör-bana utan att nudda vid
röret. Om öglan rörde vid röret slöts en krets och man förlora spelet.

För att göra ett gammalt spel mer unikt tänkte jag att man kunde ha ett analogt poängsystem samt
lägga till en konsekvenskrets som fyller på ett glas med valfri dryck desto mer man stöter vid
rörbanan.

Har gjort en video tillsammans med min tjej för att visa hur spelet fungerar:
https://youtu.be/2PhNRVwcJN4

I länken nedan finns följande för de som är intresserade att veta mer om projektet:
* Projektpresentation
* Kopplingsschema
* Kod
* CAD filer
https://1drv.ms/f/s!AraWNzs-ykztg85X1q3Qobn9AHjGSg

Re: Drickspelet

Postat: 19 mars 2019, 04:45:34
av JimmyAndersson
Snyggt och bra gjort! :tumupp:

Men... tycker ni inte om vin? :)
Som jag ser det så får man ett *pris* om man nuddar koppar-ytan.
Men visst, ju ostadigare man blir, desto mer vin...

Vad är det för typ av slang för drycken?
Fiffigt sätt att ansluta koppar-rören till kretsen.
Vågen var också intressant. Hur är den inkopplad? (Gränssnitt?)

Re: Drickspelet

Postat: 19 mars 2019, 20:53:17
av Shambler
Hehe tack, jo men du vet i det här spelet är alla vinnare ;)

Jag har använt en spolarvätskeslang från Biltema. Vågen är kopplad med till en lastcell som kommunicerar seriellt med arduinon.
https://www.instructables.com/id/How-to ... h-Load-Ce/

Re: Drickspelet

Postat: 19 mars 2019, 21:29:18
av JimmyAndersson
Så sant. :D

Intressant. Tack för svaren. :tumupp:

Re: Drickspelet

Postat: 20 mars 2019, 16:49:34
av Nerre
Hade varit mer motiverande om pumpen tömde glaset när man kom emot banan? :)

Re: Drickspelet

Postat: 20 mars 2019, 17:18:10
av rvl
Då blir det också naturlig begränsning, när träffsäkerhäten går ner efter några glas. :D Det är ju bara en uppdatering av mjukvaran, om man vill ha det så.

Imponerande forumstart, med ett saldo på 3(4) inlägg, fortsätt gärna i samma stil!

Re: Drickspelet

Postat: 20 mars 2019, 19:38:39
av Shambler
Haha det hade jag faktiskt inte tänkt på, bra ide! Skulle kunna vara ett ytterligare spelläge. Lite osäker på om man kan köra vakuumpumpen baklänges, annars kan man byta ut den mot en liten slangpump som går att köra på båda hållen.Något i still med en sån här

Re: Drickspelet

Postat: 20 mars 2019, 19:49:00
av MadModder
Fast det gäller ju då att ha som mål att dricka upp allt samma dag. Inga större problem, men att hälla tillbaks i flaskan det som varit i glaset... :lol:

Haha, tänk att ha två pumpar, och om man är riktigt dålig pumpas det ut mjölk också i glaset. :badgrin:

Re: Drickspelet

Postat: 20 mars 2019, 19:49:40
av bearing
Väldigt kul projekt!

Här är en annan variant:
Varje gång man nuddar måste man dricka en skvätt brännande sprit, och när man kommit i mål visar displayen hur många milliliter mer "läskande" dryck man får dricka =)

Re: Drickspelet

Postat: 23 mars 2019, 15:58:52
av Shambler
Ja det låter som vidare utvecklingspotential :D . Om jag inte minns helt fel så finns där plats på motor shielden för en pump till. Fundera även ett tag på att ha en servomotor som hittade på något med rörbanan på vägen.