Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av jockwe »

Hej!
Jag har tänkt att bygga en trådlös högtalare/Boombox. Det är änsålänge i planeringsstadiet och jag har inte köpt några delar än. Förhoppningsvis får jag lite eld i baken med att slutfölja projektet nu när projektet blir officiellt...

Så kan börja med delar jag tänkt mig:

Högtalarelement: VIFA TG9FD-10-04
Låda: Troligtvis MDF som lackeras på något vis. Har funderat på att 3d printa men det tar så lång tid när det gäller så stora grejer..
Förstärkare: PAM8610. Påstås klara av upp till 15W vilket jag tror bör räcka.
Bluetooth: Har ett par trådlösa hörlurar jag tänkte använda. Lurarna är trasiga men bluetooth-modulen verkar fungera ok.
Batteri: Har ett gäng 18650 som verkar vara ok.
Batteriladdning: Ingen aning. Det här känner jag mig väldigt osäker på. Om jag ska ha 2s2p batteri, måste jag ha en balanseringskrets? Vill helst göra det så enkelt men säkert som möjligt och gärna ladda från en enkel väggvårta. Har en smart batteriladdare liggandes men det känns så klumpigt att behöva ta till den varje gång jag ska ladda batterierna. Är det bättre att bara köra alla batteri parallelt och sedan använda en boost-converter för att få upp spänningen till lagom nivå för förstärkaren?

Det där är väl grunderna på vad jag tänkt mig. Om jag känner att jag har tid så tänkte jag försöka implementera någon lcd display med någon enkel ljud-visualisering.

Har skissat lite i Fusion 360 och kommit fram till en preliminär design:
SpeakerComplete_2017-Jun-03_11-16-42AM-000_CustomizedView26440129415.png
Dimensioner på lådan:
Bredd: 115mm
Höjd: 185mm
Djup: 160mm

// Jocke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av Zhorts »

Intressant! Jag skissade lite på en låda med nästan samma element som övningshögtalare till mitt elpiano, men då inte batterimatat... kom fram till att basåtergivningen antagligen inte skulle bli tillräckligt bra för att vara värt något, så då började jag titta på en subwoofer-lösning istället, och allt rann ut i sanden.

Jag tänker följa detta med intresse, och se vad du tycker om basåtergivningen i en så liten låda! 15W kommer inte överrösta någon, men är mer än tillräckligt för att lyssna på lite musik ute i det gröna.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av gokartnisse »

Spännande, jag skulle dock satsa på nåt element med högre känslighet. Det gör väldigt stor skillnad på ljudvolymen vi samma effekt. Bara 3dB/w/m är väldigt väldigt mycket effekt.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av jockwe »

Hej! Kul med svar!
Tror inte jag kommer behöva någon jättebas från detta men om det kommer låta helt mesigt är det ju inte så kul... Ett alternativ skulle kunna vara
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/4fe32
Några db/W mer men för en slant extra. Vad tror ni? Finns det någon annat passande element?

Hur mycket kan man kompensera i basväg med en dsp?

Mvh Jocke
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av gokartnisse »

Finns mängder med bra element och mängder med dåliga. Jag byggde en boombox/sommarstereo för ett antal år sen och fick gräva ganska mycket på olika forum (dåvarande 41hz forum bl.a.). Har ingen koll vad som finns nu men strävade i alla fall då mot att ha minst 92 dB/W/m, gärna mer om det gick.
Bra att tänka på är att 3 dB motsvarar en fördubbling av effekten, d.v.s. 6 dB mer motsvarar 4 gånger effekten (för samma ljudnivå). Eller mindre än en 1/4 av batteritiden om förstärkaren orkar med...

Så allt som drivs med batteri behöver känsliga element och klass D (T) förstärkare för att få rimlig vikt och batteritid.

Vad gäller de specifika elementen kan jag inte uttala mig. Har helt enkelt för dålig koll.

Jag skulle filtrera bort allt under 100 Hz, finns i princip ingen mening alls att spela det när man är utomhus ändå. Hörs helt enkelt för dåligt. Sparar du jättemycket batteri på då du slipper elda för kråkorna (eller i detta fallet värma upp lådan för spindlarna ;) ).
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av jockwe »

Tänkte här uppdatera kring hur projektet har gått! Det blev inte mycket gjort under sommaren då jobb gick före så jag har nu i höst tagit tag i det hela och caddat om lådan, beställt prylar och börjat bygga.

Eftersom jag tänkt bygga i MDF kändes det bättre att göra om cadden så den lättare gick att såga ut/arbeta med.
Efter lite omarbetning av skissen och beräkningar av lådvolym samt port såg det ut såhär:
Högtalarskiss V2.jpg
Enligt Basta! kommer responskurvan se ut ungefär såhär:
Högtalare Respons.jpg
Inte jättesnygg puckel kanske men jag ville försöka att få in lite bas runt 80 Hz med hjälp av porten. Värt att nämna är att jag inte har någon aning om hur en korrekt responskurva bör se ut och ifall denna förväntas låta kasst eller bra.. chansar lite helt enkelt!

Så började jag bygga lådan. Svårt att såga ut så små delar med en stor cirkelsåg men det blev tillslut något som förhoppningsvis gick att bygga ihop till en okej låda.
Eftersom jag har hela lådan caddad och jag i våras snickrat ihop en enkel cnc-fräs kändes det dumt att inte utnyttja denna så jag fräste ut där högtalarelementet ska sitta. Kändes nästan lite lyxigt att högtalaren satt så fint efteråt!
IMG_20170925_154038[1].jpg
IMG_20170925_172344[1].jpg
IMG_20170927_172008[1].jpg
Sedär. En högtalare börjar ta form!

Nu väntade jag på att beställda grejer skulle dimpa ner i brevlådan.
Beställda grejer är:
- MT3608 DC-DC Voltage Step Up Adjustable Boost Converter Module 2A Power Supply
- XH-M189 TPA3116D2 2x50W Class-d Förstärkare
- TP4056 + Battery protection LIPO Charger Module Board

50W är väl lite att ta i men jag hittade inget annat vettigt som inte verkar låta skit. Många av de 10W förstärkarna jag hittat på ebay verkar klippa rätt tidigt och det vill jag ju så klart undvika.. Bättre då att sänka lite och inte pusha förstärkaren för mycket.
Bluetooth-modul har jag liggandes hemma i form av en Sony SBH20 som kommer slaktas och monteras tillsammans med det andra.
Batterier kommer jag använda från en gammal laptop.

Förstärkaren kom först. Nästa paket var batteriladdare/skydd och till sist en step-up konverterare så förstärkaren inte skulle bli ledsen av för låg spänning. Byggde ihop det på skrivbordet lite snabbt och provspelade:
https://youtu.be/UGIehV14dVo

Allt funkar bra! Även batteriladdning och förstärkaren verkar nöjd med vad den får från spänningsregulatorn. Det går att höja rätt rejält innan det låter dåligt. Dock låter det aningen burkigt och avsaknaden av bas är tydlig. Det går att åtgärda lite med en parametrisk eq på datorn men om det ska bli bärbart kräver det ju en DSP så jag nöjer mig som det är.

Alltihop är nu monterat i lådan tillsammans med Bluetooth modulen (Sony SBH20) och jag har borrat och fixat för ladd-port och lysdioder. På baksidan sitter usb-porten tillsammans med en lysdiod som indikerar färdigladdat och på framsidan sitter en lysdiod som indikerar ON samt en volymratt.
IMG_20171015_141205[1].jpg
Jag har alltså inte monterat färdigt det yttre ännu eftersom jag ska slipa, spackla och måla lådan med. Förhoppningsvis har jag lite tid i veckan åt att göra klart detta och kommer då uppdatera med mer!

Mvh Jocke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Tävling: EF-projekt: Sommarhögtalare/Boombox

Inlägg av jockwe »

Här kommer en sista uppdatering kring högtalaren:
Jag har alltså tillslut slipat, spacklat och målat högtalaren och monterat ihop alltihopa! Är rätt nöjd med slutresultatet även om jag kunde ha varit mer noggrann vid målningen och slipningen.. :)
Jag märkt att den inte riktigt spelar så högt som jag från början förväntade mig (Är helt hundra på att den spelade högre när jag tidigare testade kopplingen på skrivbordet) och eftersom jag satte lite lim vid skruvarna till elementet orkar jag inte öppna upp den igen för närmre undersökning i nuläget.. En enkel fix skulle kunna vara att ratta lite på spänningsomvandlaren så förstärkaren får lite mer att jobba med. Men jag gissar att det är signalen innan förstärkaren som inte är tillräckligt stark.

Ett annat problem jag stötte på när jag skulle montera det sista var att spänningsskyddet till batteriet rätt ofta triggades när jag slog på strömbrytaren. Rätt störigt att behöva slå av och på ett par gånger för att den ska starta normalt... Så jag lödde ihop en enkel mosfet-delay till förstärkaren vilken verkar ha löst det problemet. Bluetooth-modulen startar direkt vid påslag och förstärkaren slås på efter ett par sekunder. Kopplingen är helt enkelt en mosfet där en kondensator är kopplad mellan gate och jord och denna kondensatorn laddas sedan upp långsamt genom ett motstånd med lämpligt värde.

Ett tredje problem jag stött på är att bluetooth-modulen gärna ger ifrån sig oljud när den tar emot data. Har försökt trassla runt lite med jord-kablar och lyckats sänka det lite men det går fortfarande att höra vilket kan vara lite störigt ibland..

Efter att ha felsökt och löddat om lite kablar så nöjde jag mig med resultatet!
Här kommer ett par fler bilder:
IMG_20171022_181232[1].jpg
IMG_20171031_215531_HDR[1].jpg
Högtalaren kommer nu få en mer eller mindre permanent plats i köket i väntan på nästa sommar. :)

Mvh. Jocke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar