Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

En del text i denna intro men dokumentation är väl kul kanske. :)
Bakgrund:
Införskaffade cykel förra sommaren för att pendla en sträcka på ca 6 km. Går bra enkelväg men hemvägen så är de sista tre kilometrarna uppförsbacke av varierande lutning. Blir svettig som fan och tycker inte om att behöva duscha dagligen så tänkte elcykel är ett bättre alternativ. Bor i liten lägenhet så måste tyvärr ha cykeln i cykelförrådet vilket gör att jag inte vågar köpa ett färdigt kit med mitt- eller hubmotor då om cykeln skulle bli snodd så blir jag av med cykel och ytterligare +1500 kr (hemförsäkringen täcker väl inte cykelförråd och om den skulle göra det lär den väl knappast täcka elmotorkostnaden). Lösningen på detta är då att jag ska bygga ett kit med motor som rullar på utsidan av bakdäcket (s.k friction drive (google bildsökningslänk http://bit.ly/2rseiNq)) som ska kunna assistera mig i backar och sedan kunna på ett smidigt sätt tas av med någon typ av snabbkoppling. Många känner igen den typen av drivning från gamla mopeder m.m.

Info/research/m.m:
Jag har funderat på det här en längre tid men de friction drive lösningar jag sett låg nästan alla på ovansidan av däcket, var väldigt odiskreta och fula i utseendet. Men såg nyligen hur en användare Kepler på endless-sphere.com tagit fram en riktigt stilren lösning och då blev suget stort för att göra egen.
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... =6&t=74269 tråden som är inspiration för kitet (finns lite bilder och video där) samt denna fortsättningstråd https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 28&t=84905. Det finns även kommersiella lösningar på detta ex. http://www.add-e.at/de/ men för hissnade 7000 kr så är det mer än vad cykeln är värd.
Finns även en sådan här för friction drive lösning http://www.instructables.com/id/Frictio ... for-bikes/ .

Elmotor-kitet:
Vad ska då jag göra? Tanken är att jag inte ska köpa några färdiga elcykel-prylar då dessa är för dyra för min budget och cykeln skall (kunna)vara laglig (25 km/h, måste trampa, 250watt).
Arduino tänkte användas som huvuddator och motorkontroller kommer vara färdigköpt. Kommer använda rcmotor borstlös av outrunner-typ dvs motorskalet snurrar istället för axeln och eftersom det är rcmotor kommer även kontrollern(ESC) av motorn köpas färdig.

Så jag tänker göra följande:
  • Hastighetsmätare
  • Trampsensor (så elmotorn bara assisterar vid tramptag)
  • Fäste för elmotor med någon typ av snabbkoppling
  • Mäta batterispänning och ström för att skydda urladdning av batteri samt beräkna elektrisk effekt.
  • Visa mätningar på display
  • Motorstyrning/kommunikation med motorkontroll
Eventuella framtida idéer om det blir bra:
  • Precis som add-e så skulle det vara "osynlig" styrning, ingen gas och inga displayer.
  • Reglering så jag håller 25 km/h så motorn inte slås av och på.
  • Göra eget batteri av 18650 celler.
Komponentlista/kostnad/märke:
  • Elmotor..................300 Okänd
  • ESC.......................65 Okänd
  • Arduino Mini...........100
  • LCD.......................30
  • Hallsensor x 3.........38 ATS177 SIP-3 Hall effect sensor latch
  • Magneter................40 Har liggandes här hemma
  • Material för fäste.....100 Hornbach saker
  • Kontakter................35 MT60
  • Kablar....................70 Blandat
  • Strömsensor...........110 ACS756KCA-50B-PFF-T
  • Batteri...................325 Turnigy Graphene Professional 2200mAh 4S
  • Batteriladdare.........350 HOBBYKING C3 50W CHARGER/DISCHARGER
  • Bluetoothenhet........100 HC-06
Summa: ca 1550 kr
Senast redigerad av henki 29 juni 2017, 12:23:03, redigerad totalt 3 gånger.
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

Inlägg 2017-06-04:
För de som inte tittade i de första länkarna så är tanken att elmotorn ska sitta på följande sätt.
paintbild.png
Tanken är att fjädern ska bara kompensera gravitationskraften precis så att den "svävar fritt" i luften. När man sedan accelererar motorn så kommer vinkelacceleration och masströgheten tillsammans med hävarmen göra att den kommer att få en kraft uppåt. Om fjädern lyfter tillräckligt mycket av motorns vikt kommer då motorn röra sig uppåt tills den slår i däcket och där ska den med hjälp av friktionen mellan däcket och motorn hålla sig uppe tills det att man släpper på gasen och däcket börjar snurra fortare än motorn så motorn rullar av däcket och hamnar nedanför. Detta gör att när man inte gasar så kommer man knappt märka att man har en motor på. Jag tycker även det är trevligt att ha motorn där då den blir lite extra gömd bakom drev och fötter.

Jag har redan köpt en motor som jag hittade för 300 kr på rea av okänt märke (säkert något Kina no-brand massupplaga som finns i två veckor)
DSC_0205.JPG
Elmotorn har kv=206 och är 63 mm i diameter, så nästa steg jag gjorde var att räkna ut vilken batterispänning jag borde ha på batteriet för att hålla 25 km/h.
berakningar.png
Egentligen borde jag kunna bara ha högre spänning på batteriet och sänka gasen men fick för mig att man får en bättre verkningsgrad om batterispänningen är nära spänning vid max gas. Tror lite såhär i efterhand att jag kanske var lite ute och cyklade (heehe) där.

Första jag gjorde efter jag hade fått hem elmotorn var att bara testa den, har aldrig använt rc-motorer med ESC innan så fick börja med att bara se så att allt funkade.
motorn.png
Fick igång det ganska fort då det finns ett antal guider osv på nätet. Använder en potentiometer som gas som är kopplad till arduinon som pwmar 1000-2000 mikrosekunders pulser till ESCn som sedan styr motorhastigheten.

Efter det så började jag med displayen för att kunna visa batterispänning, ström osv. Med arduino och en 16x2 LCD är detta enkelt.
DSC_0237.JPG
Batterispänningen mäts med en enkel spänningsdelning, Gas är hur många procent potentiometern är vriden och Pwr är tänkt att vara den elektriska effekten. Ström mäter jag med en Electrokit: 41003299 , vilket sved lite då jag gärna hade gjort någon billigare lösning. Funderade på att göra en strömshunt men känns som det blir onödigt komplicerat när jag endast ska göra en enda upplaga och känner mig tveksam till att koppla arduinon rakt på och jag känner mig inte helt säker på hur jag skulle lösa det.
Körde motorn med ett 12 volts nätagg och testade mäta spänningen och strömmen med den setupen och spänningen stämde men har svårare att verifiera strömmen, tänker att jag tittar noggrannare på detta när jag har ett batteri.

Så hur ska motorfästet se ut? Jag har inga direkta planer just nu, enda kravet är väl att det ska vara hyffsat diskret och att jag på något sätt ska kunna ha en saxsprint eller något sätt att snabbt kunna ta av och på motorn. Men till en början så vill jag bara se om jag kan få cykeln att rulla så åkte till hornbach och köpte lite vinkeljärn m.m. och gjorde en prototyp.
prototyp1.JPG
En riktigt fin sak, hehe 8) jag råkade dumma mig dock, jag skruvade fast motorn på plattan och försökte köra igång motorn och det funkade bara inte. Den tjöt lite grann snurrade ett kvarts varv och stannade, tjöt igen, jag puttade på den och den snurrade ett halvt varv till. Jag kunde inte förstå varför tänkte att "nemen det är väl metallen och den stora skruven som förstör för magneterna på något sätt" och böt material till plast på plattan som motorn sitter fast på. Det funkade inte heller :humm: men nu kunde jag iallafall se problemet och varför jag var dum.
motor_lasring.jpg
Låsringen som sitter på axeln snurrar visst med axeln och jag trodde den skulle bara glida emot axeln. Så när jag skruvade fast motorn i plattan så klämde jag fast låsringen mellan motorn och plattan och därav så låste jag axeln så den inte kunde snurra. :doh:

Men det var iallafall lätt fixat med ett hål som var något större än låsringen(tror jag kan ta bort låsringen när motorn sitter fast). Nu snurrade motorn och jag kunde göra mitt första test på cykeln.

Cykelns bakhjul är upphissat över marken och som man kan se i videon så verkar det fungera ganska bra. Har inga hastigheter på det eller någonting men det känns som ett steg i rätt riktning. Fjädern jag hade köpt visade sig vara lite för styv, den lyfter hela motorn utan att fjädra så den behöver göras något åt.

Jag har räknat ut vilken spänning på batteriet jag vill ha, då ska jag bara välja vilken typ av batteri också Li-Ion, LiPo, LiFePo osv. Skulle egentligen vilja ha ett Li-Ion batteri gärna ett powertool batteri då de är gjorda för höga ström uttag finns i många olika spänningar och man löser lätt hur man ska ladda dom. Men känns onödigt att köpa batteri till en borrmaskin utan att ha borrmaskin som de passar till så fick bli ett LiPo grafen batteri (4s1p) på 2200 mAh. Jag beställde först ett batteri på 5200 mAh men hobbyking fick något problem med deras system och ordern cancelerades, detta tog dem 2 veckor så jag blev trött och beställde från Nederländerna istället för Hongkong. Tyvärr då ett batteri med mycket mindre kapacitet till ungefär samma pris .:tumner:

När batteriet kom så insåg jag att jag har nog underbeställt rätt hårt, men men. Blir väl ändå ett ganska bra batteri för att göra lite testkörningar osv.
batteri.JPG
Efter att fått batteri så var tanken att jag skulle göra en testrunda men behöver först göra något kretskortsaktigt för att kunna få bort elektroniken från breadboarden till ett mer flyttbart läge. Jag började då fundera på hur jag ska styra motorn, ska jag fortsätta använda en potentiometer? Första planen var att använda en potentiometer för gas och en LCD för hastighet osv på styret, men vill inte dra en massa sladdar över ramen, då var nästa tanke radiosändare men då måste jag ha batteri på enhet men så sa en kompis att bluetooth är ju det man ska köra. Så jag tänkte göra en app för att styra elmotorn om ingen vet någon färdig. Såhär ser första appen ut.
Screenshot_20170604-154533.png
Appen är gjord med MIT app inventor (http://ai2.appinventor.mit.edu) som är ett smidigt sätt att göra android appar men jag har lite svårt att veta hur jag ska göra kunna göra kommunikationen mellan arduinon och telefonen. Jag har fått det att funka åt ena hållet, dvs jag kan styra motorn men jag har svårt att skicka tillbaks hastighet,spänning,osv.

2017-06-29
Lite uppdatering, har inte hänt så mycket på projektet då jag har haft mycket annat för mig. Har för tillfället gett upp på bluetoothstyrning, detta då det känns tidsödande då jag vill testa om min setup fungerar innan jag börjar jobba med detaljer och MIT appinventor som jag använt är lite svårförståligt när det kommer till hur jag ska hantera bluetoothdatan i mobilen. Så har beslutat att för tillfället gå tillbaks till LCD och Potentiometer. Då jag klagade på att jag inte ville ha många kablar mellan styre och trampor så kom jag på att en internetkabel fungerar bra för att då bara få en kabel istället för flera, samt något som jag har hemma som kan offras. Men har iallafall gått från breadboarden till experimentkort, lödde ihop allting utan schema utan bara satt och tänkte medans jag gjorde det.
kretskort_main_fel.JPG
kretskort_lcd.JPG
Så när jag var klar så fungerade inte LCD displayen. Synade min lödning ett antal gånger utan att hitta några fel, mätte med multimeter och kunde inte komma på varför det inte fungerade, så klippte isär det för att börja om, så insåg jag vad jag hade gjort för fel. Jag hade råkat löda fel på potentiometern, istället för att lägga signalkabeln på den variabla delen av potentiometern så hade jag råkat löda 5volt där. :doh: Så det förklarade ju en del, tyvärr så hann jag tänka att jag skulle börja om så jag hann klippa kabeln som var fastlödd på huvudkortet, så nu måste jag löda om lite grann men det blir nog ett lite vackrare kort denna gång och jag insåg att det nog är bäst att göra allt någelunda modulärt så har ändrat så alla yttre enheter från arduinon har någon typ av hane/hona-kontakt.

Förhoppningen är att jag i de närmsta dagarna ska kunna ta ut och testa motorn, vill gärna ha den klar så snart som möjligt då det är nu till sommaren man cyklar som mest och den fungerar sämre eller inte alls i regn så vill passa på nu :)

2017-07-01
Testade cykeln utomhus, blåste förjävligt så märkte knappt om det fungerade eller inte för jag hade sido/mot och medvind. Men det kändes iallafall som att den drog lite grann, behöver dock nog få upp motorn lite grann så den inte ligger så långt ner under hjulet.
motorfaste_tesd1.JPG
Har ganska hårt pumpade däck så vet inte om den har lite problem med friktion kan bli så att jag behöver ha sandpapper påklistrat på motorn men vill helst slippa det då det sliter lite extra men vi får se.
test1_huvudkort.JPG
Nästa steg är att kapsla in allting i plastlådor, ska även försöka snygga till motorfästet något så att det hamnar på samma sida som framkuggarna.

Nytt inlägg: 2017-09-17 (Tyvärr blev lite bilder sneda i denna uppdatering så jag bjuder på lite nackgymnastik. :roll: )
Det har inte blivit mycket gjort under sommaren, var hyffsat väder så har inte hunnit med någonting med cykeln, jag får den inte riktigt att få ordentligt grepp mot däcket när man sitter på cykeln den bara spinner mot däcket. Jag tror det har att göra lite med angreppsvinkeln mot däcket, så den inte riktigt gräver sig in och får grepp. De som har gjort denna typ innan har sagt att sandpapper på motorn ska fungera bra men det sliter lite mer på däcket såklart. Sandpappret ska även göra att det fungerar hyffsat i regn och nu när hösten började komma och det regnar var och varannan dag. Och så här kommer det antagligen fortsätta tills april ungefär när man bor på Sveriges framsida så kände lite att jag vill nog hellre göra något som fungerar främst för de dåliga dagarna då det är jobbigare/tråkigare att cykla än de fina soliga dagarna. Så jag har gett upp friction drive idén och gått över till att göra något med en mittmonterad motor. Jag tror friction drive säkert skulle fungera och att det skulle vara en bra lösning men jag vill inte lägga ner för mycket på den och sen inse att det knappt fungerar i regn eller branta backar, tror den lösningen är mer för de som bor platt(are) och torrare. Kan dock bli så att jag återbesöker denna pryl vid ett senare tillfälle.

Jag vill dock fortfarande göra det själv och inte köpa någon färdig lösning även om jag börjar bli lite trött på det här för allt ska krångla hela tiden :shock: och det börjar bli lite dyrare än tänkt men det var väl rätt väntat. Så min kravspecifikation är kastad åt helvete och istället så söker jag något som fungerar i alla väder och kan på ett vettigt sätt ta mig upp för den nya ännu brantare backen jag har fått i pendlingen. Jag har inte i nuläget bestämt mig om motorn ska vara avtagbar jag har lite idéer på hur jag skulle göra isåfall men ska nog få det att fungera först.

Jag har börjat med denna motor istället.
motor_utan_faste.JPG
¨
Motorn heter my1018 och är en 250 watt, 24 volt, borstad motor, kan bli så att jag byter ut denna i framtiden mot någon annan men börjar med denna. Vad jag läst på forum så ska den var rätt bra men låter lite grann i växellådan. Det är samma typ av motor som my1016 som nog de flesta har sett innan men med ett aluminiumchassi istället. Beställd från ebay för det verkade omöjligt att hitta en 250 watt nedväxlad sådan motor i Sverige. Priset för den var 800 kr med free shipping men fick betala 230 kr i tullavgift så ca 1000 kr för motorn.

Den är tänkt att placerad precis som på bilden, det är tänkt att vara med en kedja mellan motorkugghjulet och det yttersta eller innersta kugghjulet av framdreven beroende lite på hur utväxlingen kommer bli men antagligen kommer det bli på det yttersta åtminstone om den bara ska hjälpa till i 25 km/h. Kugghjulet hos motorn ska enligt datablad snurra 290 rpm Jag tänkte precis som förut börja med att koppla ihop allt och styra med en potentiometer i början för att sen jobba vidare med att göra den laglig osv.

Jag bor i en etta på 28 kvm med tjejen så mina möjligheter att tillverka saker VAR relativt begränsade (många är duktigare än mig på sådana saker). Jag säger var för att jag köpte mig en 3d-printer när det var på rea hos kjell&co så är ägare av en Velleman Vertex k8400 3d-skrivare. Har länge velat ha en så passade på när det var rea. Denna har använts till att printa fäste för motorn och den kommer nog få printa lite mer saker till cykeln.

Jag har använt mig av autodesk fusion 360 för att CAD:a upp den och för de som inte vet vad det är för program och velat ha ett cadprogram, så kan jag starkt rekommendera det framförallt för att det är gratis för de som använder det för hobby, vilket är nice att slippa betala(pirata) för ett vettigt cadprogram.
fäste_fusion360.png
Så jag printade det i 3D-skrivaren...
DSC_0126.JPG
...Och resultatet blev nästan över förväntan passade riktigt bra direkt.
DSC_0132.JPG
Och lyckades få till hyffsat parallell linje mellan dreven trots att jag bara ögonmåttade vad det borde vara för längd.
motor_med_kedja.jpg
Det här fästet var bara ett fäste för att testa dimensioner och skrivaren, så det är bara printat med 10% infill och tog ändå ca 5.5 timmar att skriva ut. Jag kommer göra lite ändringar bl.a förstärka lite grann och funderar på att istället för att skruva fast den i ramen ha så att det sitter som en klamma runt sadelröret för att möjliggöra någon typ av snabbkoppling så man kan på ett smidigt sätt lyfta av motorn med hela fästet så är cykeln som vanligt. Jag har inte riktigt bestämmt mig riktigt över detta dock.

Antagligen kommer jag även få fästet utskrivet i kolfiberkomposit av en kamrat i en Markforged 3d-skrivare. Vilket borde ge tillräcklig hållfasthet även om min 3d-skrivare antagligen gör något som kommer fungera så kan det vara skönt att ha något man kan lita på inte kommer gå av när man åker nerför en lite för hög trottoarkant eller annat.

På elektroniksidan kommer jag använda en attiny84 istället för en vanlig arduino variant, ingen direkt anledning jag ville bara sätta lite register manuellt istället för färdiga kommandon. :D
Ska också göra en egen controller för motorn, borde ju vara lätt att fixa...men det tar sin lilla tid. Har gjort ett elschema och testat på breadboard och det funkar bra än så länge. Elschemat kommer antagligen uppdateras senare med display och strömsensor men mitt första mål just nu är att få någonting som snurrar på cykeln. Är 24 volt motor så har köpt ett 6s LiPo batteri som jag tänkte börja testa med. Det är lite för låg (22.2 volt) spänning på det batteriet men kan bli så att jag behöver gå upp till 7s men min batteriladdare kan bara ladda upp till 6s så hoppas att jag kan köra med 6s utan för stora problem.

Och så till dagens problem, skaffade precis en ny kedja för att kunna se hur parallella kugghjulen var och så insåg jag att det är fel delning på den på motorn, vilket är rätt uppenbart när man läser databladet/annonsen igen men det kan vara positivt då jag ändå tänkt att ha frihjul hos motorkugghjulet för att kunna cykla utan att motorn släpar när jag stänger av den. Men jag hade väldigt gärna haft något att testa redan nu i veckan men nu ser det ut som att det kommer dröja ett litet tag då jag måste hitta ett frihjul med endast ett kugghjul som har samma delning som de andra kugghjulen samt skaffa en adapter mellan motor och detta frihjul. Det finns mycket av detta på ebay men allt verkar vara single speed delning så misstänker att det här kommer kosta lite onödigt mycket men för sent att ångra sig nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av henki 31 oktober 2017, 18:36:05, redigerad totalt 14 gånger.
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

Jag tänkte att jag reserverar två stycken inlägg i min egna tråd och fyller på med uppdateringar i dom så man snabbt kan se vad som händer. Men det kanske är dumt? Kan det uppstå problem?
60000 tecken per inlägg blir ju en hel del ändå tycker jag.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen i det bekväma Elcykelgänget! Jag stortrivs med min Cresent! Köpt begagnad, och när jag säljer min Monark har den kostat 3000:-
Men det riktigt billiga gjorde jag när jag fann en PowaBike för 500:- Tog bara framhjulet. Hade köpt ett Batteri här för 400:- Satte i hjulet, fick bända upp lite i Hustruns Monark. Satte ett relä och en tryckknapp bredvid växelhandtaget! Alles alltså!
Hon har nu kört några månader, använder den bara i uppförsbackar och i rälig motvind. Bekvämt, enkelt, inte stöldbegärligt!

https://www.pinterest.se/pin/67483694395771463/
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

Åhå tackar, får se om det fungerar så jag kommer med i gänget :D 500 spänn lät orimligt billigt! 400 likaså, hade inte alls tänkt på att man köpa begagnade batterier.
Jag har sett att det går att köpa kit med framnavsmotor för ganska billigt(inte så billigt som du fick det såklart :P )men jag tycker inte de är så snyggt med stora klumpen i framhjulet som syns så bra.
Grejen är att om jag ska göra cykeln laglig så vill jag ha någonting som inte påverkar cykeln när jag kommer över 25 km/h, just nu har jag en 28" hybridcykel som jag så fort det inte är motvind eller uppförsbacke lätt håller över 25 km/h med. Och vad jag förstått det som så ska hubmotorerna ge lite motstånd när de inte används. I det jag tänkt göra så kommer motorn hänga fritt från däcket när den inte används, så när jag inte gasar kommer det bara att vara en cykel som 1-2 kg tyngre än vanligt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ahaa Henki.
Jag förstår nu att du har lagt upp det under en swechtävling!
Att få till ett ElCykelKit, ECK, med motor, batteri och elektronik som väger 1-2 Kg och automatisk svänger in driven till hjulet Det är en utmaning! Lycka till. Det är rätt tänkt!
Men vi känner inget rullmotstånd i våra hjul, och en modern navmotor är inte stor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av danei »

De små växlade navmotorerna har frihjul. De ger inget märkbart motstånd när de inte driver.
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

Hehe :) Jag har ju en viss fördel för jag är inte först för med det här så jag har en del hjälp att få från internet men vi får väl se hur det går.
Tackar :)
Ne, hade jag haft cash och cykeln i lägenheten istället för förrådet så hade jag velat haft en navmotor i bakhjulet som man kunde gömma lite bakom kugghjulen och skivbromsen. Jag vill att man inte ska se allt för mycket att det är en elcykel. Där jag tänkt ha min motor innanför/bakom tramporna under sadelstolpen så hoppas jag den inte ska bli för synlig och navmotor fram trots att de är små hamnar i synfältet väldigt lätt. :P
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

danei skrev:De små växlade navmotorerna har frihjul. De ger inget märkbart motstånd när de inte driver.
Aha, vet du om alla har det eller bara de lite dyrare? Läste någonstans att det inte var bra för att det är fler saker som kan gå sönder, men frihjul har ju alla 21 växlade cyklar osv och de går ju inte sönder direkt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Livet är en "Gör det själv" grej! Gör inget bara för andra! Våga vara den du är!
Så varför gömma, men jag erkänner, jag har sadelväskor för att dölja batteriet! ;-) Ur just stöldsynpunkt!
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av ecenier »

Kul idé!

Något nytt om det här projektet?
Några framsteg/felsteg?
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

ecenier skrev:Kul idé!

Något nytt om det här projektet?
Några framsteg/felsteg?
Nu var jag lite långsam att svara. :| Men har uppdaterat andra inlägget däruppe iallafall med lite ny info om projektet och jag har bestämmt mig för att använda en annan typ av motor. Iallafall för tillfället :)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av Sverige »

henki skrev:Jag tänkte att jag reserverar två stycken inlägg i min egna tråd och fyller på med uppdateringar i dom så man snabbt kan se vad som händer. Men det kanske är dumt? Kan det uppstå problem?
60000 tecken per inlägg blir ju en hel del ändå tycker jag.

Ser hellre nya/fler inlägg, då kommer tråden upp bland "nya inlägg". Vilket inte är fallet om man redigerar gamla inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av Sverige »

Laddat 6s LiPo har 25,2V (7s 29,4V).

Men kul projekt. :)
henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

Sverige skrev:
Ser hellre nya/fler inlägg, då kommer tråden upp bland "nya inlägg". Vilket inte är fallet om man redigerar gamla inlägg.
Aah jag upptäckte det men tänkte att jag skriver ett inlägg när jag uppdaterar så syns det. Jag kör vidare som jag har nu :)
Sverige skrev:
Laddat 6s LiPo har 25,2V (7s 29,4V).

Men kul projekt. :)
Det vet jag men tänkte att man "räknar" med den nominella spänningen. Men jag lär märka i framtiden om 6s duger :)
Skriv svar