Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

henki
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2015, 20:30:16

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av henki »

Deadline för tävlingen idag(om det blir någon, verkar vara lite dålig uppslutning just nu), hade hoppats på att hinna göra lite mer nu under hösten men påbörjad utbildning har tagit bra mycket mer av fritiden än som var väntat. Men satte mig iallafall de senaste dagarna och försökte komma lite framåt. Köpte som jag tänkte ett frihjul med en kugg och gjorde (med hjälp från en kompis) en adapter för att kunna få ditt frihjulet på motorn.
IMG_20171030_200821.jpg
Eftersom jag inte hade gjort färdigt elen heller och jag ville få något att fungera så snabbt som möjligt så jag hade något att testa iallafall, då det är lite tråkigt att bara göra saker i teorin :D Så jag bestämde mig för att gå över till en vanlig arduino pro mini och en färdig buck-converter istället för att göra själv. Då det var ett tag sen jag började med kretsen så var det lite svårt att komma ihåg hur planen för det såg ut och så körde jag expriment kort med öar och skulle länka ihop öarna och efter ett tag så blev det rätt rörigt och tennet ville inte riktigt dit jag ville.
IMG_20171030_210900.jpg
I mitten där så kan man se lite vad jag gjorde i början man sen gav upp, tanken är att jag ska gå tillbaks till mitt förra tillvägagångssätt med bara mikrokontrollern utan allt annat bös som arduinon har, men det är smidigt och lätt att hantera så kör nog det ett tag till. Skulle ha en display på styret och i början en potentiometer som gas, har gått över till att använda en internetkabel som kabel mellan de två enheterna.
IMG_20171030_210854.jpg
Fick improvisera en kedjespännare också då kedjan antingen blir lite för kort så den inte går på, eller för lång och behöver spännas för att inte trilla av.
IMG_20171030_200826.jpg
Gjorde tyvärr en tankevurpa och när jag funderade på hur drevet skulle bete sig, vilket håll som skulle gå fritt och vilket som skulle snurra kedjan så tänkte jag för drevet och inte för axeln. Så för mitt första test så frihjulade det eller om jag vände på polerna till motorn så snurrade pedalerna baklänges. Som kan ses fint i denna videon.


Så fick åka till clas ohlson köpa hylsnyckelsats så jag kunde ändra håll på frihjulet vilket ledde till nästa problem. Det är högergängat vilket gör att när motorn snurrar så skruvar frihjulet av sig själv, så fick ta ytterligare en tur till clas ohlson och köpa epoxy. Det är ingen optimal lösning men jag sa till kompisen att det är nog lungt att göra den första adaptern i aluminium och om den inte håller gå över till stål. Det var ju dumt, för hade man gjort i stål direkt så hade man ju kunnat svetsat ihop frihjulet och adaptern så får den svårt att skruva upp sig. Men kopplade ihop allting hängde upp cykeln i luften och vred på gasen och ack så vackert det var när det faktiskt fungerade.

Och jag måste säga att jag ändå blev rätt nöjd med hastigheten på pedalerna, detta är ju dock i obelastat läge men det var kul att se det snurra något som känns som det tagit alldelles för lång tid.

Så obelastat testat, testa belastat är ju inte så svårt bara ställa ner den på backen och vrida på gasen. Sagt och gjort, cykeln rörde sig ungefär 30 cm sen gick fästet av vilket jag ärligt talat blev rätt förvånad över.
IMG_20171030_210139.jpg
Med en bild av det trasiga och hur det ska se ut i handen.
IMG_20171030_210818.jpg
Var fäste i 3d-printad PLA med 50% infill och jag kan inte ens bryta det för hand på den smala leden så blev rätt paff när det gick av trots att ingen ens satt på cykeln och det var väldigt lite gas. Men teorierna jag har just nu är väl skjuvspänning (pga tyngd i motor/sne kedja), fiberriktning då 3d-printern kör i raka linjer. Tänker att jag lägger till en balk förstärkning i överkant eventuellt stöd över till den främre flaskhållaren på cykeln, sen ska det printas i kompositkolfiber istället vilket jag hoppas kommer räcka, annars får jag gå över till aluminium antar jag(eller tänka om designen helt).

Så, planer i det korta tidsperspektivet:
Jag vill först bara kunna köra med gas när jag sitter på cykeln så då behöver jag ordna nytt fäste. Sen ska jag fortsätta med all annan kring utrustning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tävling: EF-projekt: Elmotorkit till cykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Härligt att läsa en redogörelse som tar med allt!
Tankar, fel, brister, funderingar och många bilder. Tack.
Skriv svar