Tävling: EF-projekt: Trådlöst sensornätverk för trädgården

ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Tävling: EF-projekt: Trådlöst sensornätverk för trädgården

Inlägg av ds77 »

Mitt bidrag är något jag haft behov av och funderat över länge, nu får jag förhoppningsvis motivationen att slutföra det också..

Bakgrunden är att jag vill kunna följa olika mätvärden runt om i trädgården över året, det är främst temperatur men även luftfuktighet, solljus och fuktighet i marken är intressant. Förmodligen tillkommer fler saker med tiden. Tanken är också att noderna ska kunna styras att påverka olika saker, främst digitalt(slå av/på lampor och bevattning exempelvis) men det kan eventuellt finnas anledning till analoga utgångar också. Mätvärden ska loggas till någon form av databas. Ytan som ska täckas in är ca 1.6 ha.

Huvudspåret kommer vara relativt enkla batteridrivna noder baserade på en enklare AVR med NRF24L01 moduler för kommunikationen, om jag kan få tillräcklig räckvidd med dessa. Det skulle vara kul att komma igång med ESP8266, så tanken är att ett par "huvudnoder" baserade på dessa får samla in data från "givarnoderna". Huvudnoderna kommer placeras där det är praktiskt med matning och wifi-täckning.

Det skulle givetvis gå att enbart använda ESP8266-moduler, och då bygga ut wifinätverket istället, men många av noderna skulle ändå behöva vara batteridrivna och jag tror det går att få till något med betydligt lägre strömförbrukning med en enklare mikroprocessor. AVR väljer jag för att det är en arkitektur jag redan kan.

Första steget kommer bli att utvärdera de trådlösa modulerna och se vad man kan få för räckvidd.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Tävling: EF-projekt: Trådlöst sensornätverk för trädgård

Inlägg av Micke_s »

Varför inte ta en titt på Lora moduler, lär du få mer räckvidd. Esp8266 kan vara gateway mellan nätet och lora...
Typ hoperf RFM96W eller sx1278
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Tävling: EF-projekt: Trådlöst sensornätverk för trädgård

Inlägg av ds77 »

Främsta anledningen är att jag redan har nrf-modulerna.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Tävling: EF-projekt: Trådlöst sensornätverk för trädgård

Inlägg av ds77 »

Då kan vi konstatera att motivationen inte räckte riktigt för att komma igång med detta i tid. Jag gjorde en uppryckning i slutet, men tiden räckte inte till riktigt för att komma i mål.

Jag började med det jag trodde skulle bli svårast, koppla upp en ESP8266 modul på nätverket och lagra värden i en databas. Det var nästan löjligt enkelt, jag använde Chuck Bells MYSQL connector för att köra en query direkt mot databasen istället för att gå omvägen via ett PHP script. Det som tog längst tid vara att komma på att ändra konfigureringen på MySQL servern(på min NAS) att tillåta anslutningen från nätverket. Roligt när det fungerar men samtidigt så är jag mest ute efter att göra lösningen så det är lite otillfredsställande på något sätt...

Nästa steg vara att få igång SPI-kommunikationen med nRF24L01+-modulerna, där var http://d.av.id.au/blog/tag/hspi/ till stor hjälp. Det var lite klurigare och gjordes mer från grunden. Ett bekymmer jag stötte på var att NodeMCU modulernas USB-serie chip hade samma serienummer och inte ville vara anslutna samtidigt till datorn, vilket gjorde det lite svårt att skicka data fram och tillbaka mellan två moduler... lösningen blev att leta fram en gammal AN721SW och ändra serienummer med "CP21xxCustomizationUtility.exe". Finns nog andra/nyare sätt också men det fungerade bra.

Efter det har det inte blivit mer än att jag flyttat koden för att sända (än så längedummy)data till en mega8 på en STK500.

Hade jag åtminstone fått till en batteridriven enhet som skickade temperaturdata så hade jag varit nöjd, men jag har ändå kommit igång med ESP8266 vilket var ett av mina mål. Det jag trodde var svårt, köra query mot en databas är jag också nöjd med. Det öppnar ju många möjligheter inte bara för att logga data utan även administrera tex konfigurering av olika enheter.

Projektet kommer att fortsätta, klar kommer det nog aldrig bli... men något funktionellt kommer det säkert finnas till våren.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Trådlöst sensornätverk för trädgård

Inlägg av Mickecarlsson »

MySensors https://mysensors.org är i stort sett det du beskriver.
Jag började precis som du med att försöka själv, men gick helt över till MySensors. Efter en läroperiod med nRF24 har jag nu skrotat detta och gått över till RFM69. NRF24 räcker inte till, det är för mycket störningar på 2,4 GHz för att få en tillförlitlig komunikation och räckvidd.
Jag mäter i dagsläget temp och fuktighet i vårt växthus, förråd och garage. Strömförbrukningen i garaget och förrådet mäts också. Jag sniffar av min Kjelle väderstation och får temp, luftfuktighet, vindriktning, vindhastighet och regnmängd.
Nästa sensor jag ska sätta upp är för att mäta in och utgående temperatur på gaspannan samt gasförbrukning.
Skriv svar