Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Tänkte göra en klocka där visningen sker genom att elektromagneter visar siffrorna genom Ferrofluid.
Skisser och en mer ingående beskrivning kommer inom kort.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Zhorts »

Spännande tanke... har du tänkt att den ska vara vertikal? Ska bli spännande att se hur du tänkt få "upp" vätskan. Det kanske räcker med elektromagneten själv...
Belysning?

Finns det någon information om långtidseffekter på ferrofluider? Allt jag har sett är korttidsexperiment... är de stabila för användning i flera år?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

Min förhoppning är att den ska vara vertikal, men då jag inte hittat något om hur vätskan står sig under lång tid så vet jag inte detta är möjligt.
Det finns ju redan en klocka som ser ut så här -> https://www.thisiswhyimbroke.com/ferrofluid-clock/ men min visning ska alltså vara inverterad mot den här.
Min "utgångsmetod" kommer vara att göra en behållare av glas. Behållaren kommer se ut som en ets-tank men mycket tunnare, kanske bara så <5mm tunt skikt av Ferrofluid ryms.
Hade man kunna göra polymagneter på något lätt sätt själv så kanske det hade varit vägen att vandra men då detta är ett elektronikprojekt så har jag för avsikt att försöka göra lite speciella elektromagneter som vätskan repellerar. Dock lite trixigt då vätskan polariserar sig själv, eller hur man kan förklara.

Går det inte att lösa med att ha urtavlan vertikalt så kommer nästa försök bli en horisontell urtavla men en spegel som lyfter upp siffrorna till vertikal visning.

Dom första komponenterna till bygget är på väg in och om det här ens är möjligt att genomföra får labbningarna avgöra :D

Belysning har jag en idé om men återkommer till denna.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av X-IL »

Detta ska bli spännande att följa! Den där klockan är sjukt snygg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

Kul att du tycker så X-IL!

Idén uppkom när jag satt och youtub:ade på icke-newtoniska vätskor (brukar leka med ungarna med det), och sökte efter "nya" grejer att hitta på. Då dök denna vätska upp.

Som sagt, att "invertera" visningen kanske visar sig vara näst intill omöjligt att göra, men då får reservplanen bli att göra som dom i länken gjorde. Dock använder dom permanentmagneter som dom fysiskt flyttar på för att få visningen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av tecno »

Många spolar blir det att linda Magnus, kul projekt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av GeekJoan »

Måste jag flika in med en video jag gjorde 2010:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

@tecno:
Det är väl inget problem om man har grejer till det? :wink:

Visst är det fränt GJ! Min idé (observera idé) är att med hjälp av elektromagnet, kunna göra precis som killen i länken nedan gör. Skillnaden blir dock att han använder en modifierad permanentmagnet.
Har inte en aning om det är fysiskt möjligt, men tänkte prova att ha en elektromagnet inuti en annan, och med olika polaritet.

Länken börjar mitt i klippet. Just där han skapar sån effekt som jag önskar uppnå -> https://youtu.be/EtQVuDlMF-A?t=59
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av GeekJoan »

Tror du skulle kunna göra egna små elektromagneter och att dom agerade som "pixlar". Kanske tre stycken på ett segment

Så en 7'a skulle lägga magnetism på de röda plupparna.
ooo
o_o
ooo
o_o
ooo
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

Exakt!
Har jag riktig tur så räcker det med att använda ett rör som kärna. Gör det inte det så testar jag metoden med dubbel elektromagnet där centrum-magneten magnetiseras som sydpol och ytter-magnet som nordpol.

Med ytterligare lite flyt så går det även att klämma röret aningens ovalt och få magnetfälten att "gå samman" mellan pixlarna, men nu ska jag nog inte hoppas för mycket...
Vätskan är ju också väldigt mörk så genom att ha ett så tunt lager som möjligt så behöver inte magneterna var allt för stora.
Tänkte också testa att göra egen ferrofluid med tonerpulver+vegetabilisk olja men det får vi se hur det går med det.

Visst är det intressant att följa ett så välplanerat och strukturerat bidrag va? :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Glenn »

Det finns ingen metall i tonerpulver, det du behöver är så kallad developer, det är finfördelat järn blandat med kol, det används för att skapa en magnetborste i en del kopiatorer, idag tror jag det är mest snabbare maskiner, men förr var de flesta gjorde så innan canons patent på den billigare metoden gick ut.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av tecno »

Enklaste är nog att vända sig till nåt sliperi och ta slipdamm/sörja och börja rengöra det så blir det nog bra. Ett skitgöra men säkert gratis.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

Det är lite "äkta" ferrofluid på väg in som primärt kommer att användas för att labba med. Parallellt kommer jag försöka göra eget.

Mycket intressant Glenn. Beställde en burk tonerpulver i förhoppning om att det skulle fungera ungefär som i den här filmen -> https://www.youtube.com/watch?v=1F1wb1RkyjM
Får se om jag kan jaga tag på något annat. Såg ett klipp från någon som strippade kasettbandens band från någon oxid, som också ska fungera.

Förhoppningsvis behöver jag inte gå så här långt i alla fall -> https://www.youtube.com/watch?v=LlQw9dfexBQ

Har också funderat på det där med slipdamm men får för mig att det är för stora partiklar, men kan mycket väl ha fel. Det är i alla fall en bra idé :tumupp:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av danei »

En biologisk olja är nog inte så bra. Den tenderar att härskna. Parafinolja kan vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Klocka med flyt

Inlägg av Magnus_K »

Klurade lite på det också. Har en vakuumpump liggandes. Man kanske kan göra behållaren lufttät och köra med ett litet negativt tryck?
Det gäller ju också att ha tillräckligt med utrymme för vätskan att trängas undan i...

Nu är jag riktigt sugen att börja mecka lite med det här.

Det är ingen som råkar ha en Gaussmeter/Magnetometer liggandes som jag kan hyra/låna under tävlingstiden?
Skriv svar