Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av lond »

Mitt bidrag är min 10-DOF logger för att mäta krafterna man bland annat utsätter sig för på nöjesfält :D

Denna logger har flera års utveckling och generationer/prototyper bakom sig :vissla:
Tänkte börja med att visa en bild på dom generationerna som finns sparade:
DSC_2732_cr.jpg
På bilden saknas ett par prototyper, Gen0 och någon generation i mitten. Dom första generationerna var byggda på BasicStamp-plattformen och sensorer som presenterade resultaten som PWM och kunde bara logga en åktur i minnet. Från enhet nr 2 (på bilden) gick jag över till att spara mätdatan på SD-kort + sensorer som pratar i2c. Med enhet nr 4 bytte jag till PIC µP som även var kamouflerad till en NOKIA 3310 :vissla: Med enhet nr 6 tog jag bort allt som hette display och knappar, för att ersätta det med endast en On/Off-brytare och en USB-port för laddning, programmering och inställningar via terminal. Enhet nr 7 fick en 6-DOF-sensor (alla enheter innan kunde bara mäta 3-DOF), den fick även en barometersensor inmoddad som test. Och den sista enheten på bilden har en ATSAMD21:a som µP och klarar att mäta 7-DOF och kan prata direkt med USB-porten utan ett FTDI-chip, koden till den är skriven i Arduino-miljö (resterande är skrivna i BASIC). Enhet nr 7 har även loggat mätdata som har använts i en forskarrapport om fysik på tivoli.

Generationen som skall byggas hanterar 10-DOF och skall utvärderas av Nationellt resurscentrum för fysik på Lunds universitet.

Nästa inlägg blir med mer information och bilder på den nya enheten och förhoppningsvis sista generationen :vissla:

/// Marcus

DOF = Degrees Of Freedom = hur många axlar man kan mäta ett objekt. För mina enheter är 3-DOF = acceleration i tre axlar, 6-DOF = acceleration & rotation i tre axlar, 7-DOF = acceleration & rotation i tre axlar + lufttryck, 10-DOF = acceleration, rotation & magnetism i tre axlar + lufttryck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av RDX* »

Ev. OT: Det är fräckt hur noggranna de har lyckats göra sensorerna nuförtiden. Infinions DPS310 (Digital Barometric Pressure Sensor) kan få en höjd upplösning motsvarande 5 cm. Men vid en så hög precision borde det bli problem med fartvind.

http://www.infineon.com/dgdl/Infineon-D ... 0826c42242
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av lond »

Man får tex en skillnad på ca 5m i höjd när man åker Uppswinget på Liseberg pga fartvinden beroende på åt vilket håll man gungar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av lond »

Spec:

Huvudkomponenter:
µP: ATSAMD21G18A med Adafruit Feather M0 bootloader
Sensorer: MPU-9050 & BMP280
RTC: MCP79410
CO-µP: PIC12F683 - Kontrollerar LDO + reset & boot-läge.

Sedan sitter det även ladd-krets för batteriet, en LDO, ett µSD-kort, en RGB-led, skyddsdioder för USB-linjerna och en hel hög kondensatorer på kretskortet.

Väntar på pasta stencil innan tillverkningen kan börja. Sedan bör även de 3D-printade lådorna anlända nästa vecka.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av lond »

Seg att uppdatera mina projekt, då brist av motivation har saknats pga yttre omständigheter och mycket annat göra....

Har dock byggt en enhet av den nya kretskortet, fick lägga en del felsökning pga dålig lödbarhet på µP-kristallen + jag av misstag kopplade en pinne till jord istället för VCC på en av sensorerna :doh: En reviderad uppsättning av PCB:er är nu på väg från Kina.

Kan visa några bilder på mätdata från den senaste sensorn, uppmätt på fysikdagen på Liseberg, som jag medverkade på som lärarassistent.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan någon gissa vilken attraktion på Liseberg som är loggad?

/// Marcus
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tiden tyder väl på en berg o dalbana Men du borde det vara lite annorlunda data kanske?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av lond »

Ingen bergochdalbana. Här är en mätning av JetLine på Gröna Lund, dock utan "magnetaxlarna":

Bild

/// Marcus
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Tävling: EF projekt: 10-DOF logger

Inlägg av Zhorts »

Spännande! En sån här pryl skulle man ju ha :)

Graferna verkar visa på något som snurrar, och det ganska snabbt... det var för länge sen jag var där och åkte något, trots att det går spårvagnar från dörr till dörr (nästan)!
Jag skulle gissa på Mechanica, men det passar inte riktigt med tiden tycker jag...
Skriv svar