Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja. Det verkar som om det får bli en enmansprojekt då. Eftersom ingen har hört av sig som intresserad av ett gemensamt projekt. Jag får väl försöka gå den hårda vägen och lära mig det jag behöver kunna lite bättre.

Det blir alltså en laddstation som kan ta hand om olika typer av Nimh och Nicd batterier. Laddaren kommer att kunna ta emot olika adaptrar för olika typer av batterier. Adaptrarna kommer att sakna intelligens och bara innehålla plats för batteriet samt en binäromkopplarer för adressering.

Den kommer att bestå av den del som håller batteriet samt en del som innehåller omkopplaren och kontakten mot Laddenheten. Omkopplardelen med anslutningskontakten kommer att snäppas ihop mot batterihållardelen. Detta gör att om en batterityp inte längre behövs så kan man skriva ut en ny hållare och återanvända omkopplardelen.

Laddstationen kommer att ha 4 portar för adaptrar och med en 4 bitars dilomkopplare kunna adressera 16 adaptrar. Som laddstyrning har jag sneglat på LTC460 men det kanske dyker upp någon som är mer lämplig när jag börjar rota i detta.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, här går det inte så fort när man har en båtjävel på 13 ton att vårrusta, men jag har i alla fall mörka kvällar börjar skissa på det rent mekaniska.

Jag har skissat lite i Inventor på hur anslutningen till laddstationen kan se ut. Det övre objektet är den del som man skall snäppa ihop med adaptern för det aktella batteriet. De 7 silvriga plattorna på toppen är försilvrade bleck som skall fungera som anslutningar till batteriadaptern.

Batteriadapterna kommer att förses med fjädrande kontaktstift som ansluter mot dessa plattor när adaptern snäpps ihop men anslutningsdonet. Anslutningsdonet är försedd med en D-sub hane och en 4 pin dip-omkopplare för att adressera vilken typ av adapter som ansluts. Den undre bilden visar en av de fyra mottagande kontaktdon som skall anbringas på´laddstationen.
ladd-1.JPG
ladd-2.JPG
När det gäller själva elektronikdelen så har beställt några olika universalladdare från youtube för att kolla lite på hur de funkar. Bland annat dessa som laddar upp till 4.2 volt. Problemet är att jag vill kunna ladda även 8.4 Volts Li ion som sitter i en del kameror.
Jag har hittat kretsen MAX1758 som verkar vara intressant för detta men hittar inget pris. De hade ett evaluation kit som kostade närmare $50 och det tillåter inte min kassa.

I alla fall, en liten uppdatering av att något har hänt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av Klas-Kenny »

MAX1758 finns tex. hos Mouser för €8,77/st i ental. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av Magnus_K »

Det här är ett så fruktansvärt bra projekt. I och med 3D-printning så går det ju så enkelt att specialanpassa adaptrar till vilka batterier som helst.
Ska se om jag har lite tid ikväll och hjälpa dig leta laddkretsar.

Lycka till!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det tackar man för. :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av Magnus_K »

Det var mig dyra små rackare Senioren.

Det här är sökresultaten jag fick fram från TME -> Lång länk (Skippa dock de två översta då de har fast utspänning på 4,2 resp 4,1V).
Och detta är från ELFA -> Lång länk

Vad jag hittat hittills så verkar det hamna kring 50-60:- (inkl moms) för dom billigaste. Ska det verkligen behöva vara så dyrt?
Denna LT1510, för dryga 60:- (vid ental) är nog det närmsta jag kommit än så länge. Vad tror du om den?
Nackdelen är väl att då behövs det en sån här per cell...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

LT1510 verkar vara intressant att testa med. Skall skicka efter en sådan så snart pensionen dyker upp på kontot.

Behövs ju ett gäng med resistorer 1% vart köper man det billigast och lättast. Exempel 70.6K 1% 0805 Resistor.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av Magnus_K »

Observera att jag inte har någon erfarenhet av laddningskretsar, men håller du med så är det ju bara att köra.
Borde man inte kunna sampla några för att labba med?

Jag har tyvärr väldigt lite ytmonterat, men för labbning så kanske hålmonterat går bra? ICn kan tillfälligt monteras på DIP-adapter.
Frågar du i köp och sälj så kan säkert någon vänlig själ offra några motstånd.
Just det, är det konstiga värden så tänk på att det alltid går att serie/parallell-koppla för rätt värde.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

I väntans tider på elektronikprylar så ritar jag vidare. Detta har kommit fram hittills.
På bilden ser man från vänster
1:Batterikassetten.
2: Den gula plattan som anpassar batterikassetten till det röda kontakthuset.
3: Kontakthuset som sitter fast monterat ihop med batterikassetten.
4: Kontaktplatta som ansluter batterikassetten till det grå kontakthuset via kontaktstift i den röda delen.
5: Kontakthus som innehåller dilomkopplaren för identifiering av ansluten enhet samt D-sub hane(6).
7: Den kontakthållare med D-sub hona(8) som det skall finnas 4 st av monterade på själva laddaren.

Delarna 1, 2 och 3 bildar den enhet som snäpps fas på det grå huset.
Del 1 är unik för aktuellt batteri.
Del 2 har samma standardyttermått men hålet i plattan beror på hur batterihållaren är utformad.
Del 1 och 2 kan naturligtvis skrivas ut som en enhet men jag delade den för att underlätta utskriften.
DEl 1,2 och tre limmas samman till en enhet unik för varje batterityp.

Innan man limmar samman del 2 på del 3 så ansluter man de aktuella sladdarna mellan batteristiften till stiften i den röda delen som ansluter batterikassetten till laddaren.
Delarna 3 till 8 är alltid samma standarddelar.
sprängskiss.JPG
Innan den snäppts ihop.
hel enhet öppen.JPG
Ihopsnäppt.
hel enhet stängd.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har börjat fundera lite på hur det elektroniska skall se ut och kom fram till något som detta.
Principschema laddare.png
Tanken är att man matar in önskade parametrar för det aktuella batteriet med med en encoder som styr menyerna. Batteriets parametrar lagras på en Data Logger Module tillsammans med det nummer som ställts in på DIL-omkopplaren på adaptern.

Var och en av laddportarna (4st) administreras av slavarna Arduino Pro Mini uC kopplad till varsin Oled 0.96" 128x128 I2C för presentation av laddförlopp och inställda parametrar.

Mastern pollar de fyra slavarna och så snart en adapter med batteri insätts i laddstationen så märker mastern detta och tar emot slavens efterfrågan om parametrar för just den adaptern, mastern sänder över dessa parametrar till slaven som sedan startar laddningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Först av alt vill jag meddela Marta mitt deltagande. Hoppas det bara blir bättre. Sedan kan jag ledsamt nog meddela att även jag tyvärr måste hoppa av. Inte för att jag är sjuk utan för att jag blivit drabbad av en hämndlysten kassör i min båtklubb och blivit nekad till att få köpa ström från klubben. Mer om detta kommer säkert i min blogg så småningom.

Att jag inte har landström betyder att jag inte kan använda min 3-D skrivare, ej heller min lödstation plus annan utrustning som kan vara bra att ha tillgång till. Jag har dessutom fått mindre tid till förfogande då jag har ett merarbete för att elda skaffa ved m.m.

Eftersom jag tänker bli landburen i vinter så kommer jag med all sannolikhet att fortsätta projektet utom tävlan eftersom jag känner ett stort användningsbehov av laddaren.

Till alla kvarvarande deltagare vill jag önska lycka till, må bäste man vinna. :tumupp:

(En positiv sak var ju att jag inte hann att utnyttja de 200 kr som Swech ställde upp med.) :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: Universalladdare.

Inlägg av hcb »

:( Trist att två goda deltagare faller bort på kort tid. Även här mina varmaste önskningar att situationen ordnar sig till det bättre.
Skriv svar