Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av ahlsten »

Eftersom jag påbörjat det här projektet men inte avslutat det ännu så kanske det kunde bli färdigt lite fortare som ett tävlingsbidrag!
Vår PDP-12 Elsa behöver lite handskakning, så vi kan tanka över lite större binärer till band utan att allt skiter sig när den skriver bufferten till band...

Det är inget jättestort projekt rent komponentmässigt, det största hindret var att det saknades mönsterkort som passar till DEC Flip Chip (kantkortskontakten har en lite ovanlig delning). Valde att rita laborationskort istället för ett specifikt kretskort. Det är oftast ganska enkla saker man vill implementera på modulerna och som bekant är det betydligt billigare att beställa många kort av samma modell. Det som återstår är att slänga på en MAX-232 eller liknande och lite kringkomponenter, kanske nån optokopplare.

Edit:
Labbkorten, med tre rader av tre sammankopplade öar, 300 mil avstånd och sen tre till sammankopplade öar:
Bild
På baksidan är det två banor med spänningsmatning och lödjumpers för att spänningssätta en rad av tre öar om man så önskar:
Bild
Såhär är spänningsmatningen med lödjumprarna tänkt att fungera, om det var oklart:
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av anders_bzn »

Bravo!

Jag har länge funderat på att göra ett liknande. Rita ett dedikerat kort med optokopplare så köper jag ett!

Komplettera det med en ny baudrate generator så kan köra fortare än 110 baud.

Låt er inspireras: http://so-much-stuff.com/pdp8/ttycards/ttycards.php
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av ahlsten »

anders_bzn: Kanske skulle tänkt på att behovet var större än föreningens, men det blir fortfarande inte 10 kort direkt? Ritade ett mixat kort, transceiver och labbyta men det slutade med att jag valde labbyta över hela kortet eftersom transceiver kändes så trivialt att implementera på den här stripboard-liknande saken med sladdar kors och tvärs, även om det inte blir lika tjusigt förstås.

Baudgenerator har vi bytt från M452 (om jag inte minns fel?) till en egendesignad och etsad in-house, dvs i vår terminalsal :)
Den lösningen är dock inte självklart reproducerbar, vi designade runt vad vi hade (en baudgenerator som bjarni hade liggandes om jag inte minns fel). Men jag kanske kan leta fram schema- och mönsterkortsfiler om du vill. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av anders_bzn »

Jag har faktisk ett baud-rate generatorkort redan, precis ett sådant jag länkade till. Designen är norpad från M8655 som är Omnibus serieportskortet: http://homepage.cs.uiowa.edu/~jones/pdp ... kl8ja.html
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av hcb »

ahlsten> Men jag kanske kan leta fram schema- och mönsterkortsfiler om du vill. :)

Jag har ingen PDP av något slag, men det skulle ändå vara trevligt att se detta. Jag är djupt imponerad av alla er som håller liv i sådana datorer.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av ahlsten »

Absolut, men det är nog mer spännande med lite gammal dokumentation, som den vi brukar tillfråga när vi felsöker Elsa.

Hittade lite gamla filer dock, men det kräver att du har gEDA (och vet var du ska lägga footprints/symbols, annars saknas dessa)

Edit: Jag hade tydligen en renderad bild av det gamla schemat sen tidigare:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tävling, EF-projekt: RS-232-transceiver till vår PDP-12

Inlägg av pbgp »

Hejja hejja :)
Skriv svar