Ny skrivare samma frågetecken.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Ny skrivare samma frågetecken.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har ju införskaffat en ny skrivare Anycubc Mega Zero. En helt underbar, stabil skrivare till lågpris. Men fortfarande så hänger det gamla problemet med. Innermåtten stämmer aldrig.

Yttermått på allt stämmer så när som på några hundradelar både i X,Y och Z men ett hål eller en rektangulär/kvadratisk/oval öppning i ett objekt felar alltid på så mycket som nästan en halv millimeter för litet. Det är precis samma problem som med min gamla skrivare. Det kan ju definitivt inte bero på skrivaren, frågan är om detta är ett unikt problem med Cura eller om jag missat något i Curas utskriftsconfiguration.

Kan skrivaren prestera att skriva ut exakta yttermått så kan det ju inte vara omöjligt att få den att skriva ut exakta innermått. Här vill jag ha maximal respons, jag tror nämligen att detta är ett problem som många dras med.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny skrivare samma frågetecken.

Inlägg av tecno »

Du bör laborera med horisontal expansion i din slicer programvara.

Rita upp olika hål 4-kanter, extrudera och skriv ut med olika inställningar på ovan från säg .1 till .6

Och ja, många har strul med detta då allt yttre stämmer ;)
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare samma frågetecken.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hurra! Förra gången jag strulade med detta för några år sedan så fanns bara Horizontal Expansion i Cura, då blev hela biten större. Nu finns även Hole Horizontal Expansion. Klockrent!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny skrivare samma frågetecken.

Inlägg av tecno »

:humm:

Cura har fler inställningar än S3D. Kanske dags att åter knyta bekantskap med Cura.
Skriv svar