PETG objekt som sprack, varför?

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av Gimbal »

Förra året printade jag ut en år-klyka eller i alla fall en variant på en årklyka som sitter på en gummibåt. Jag printade i PETG eftersom det var det starkaste material jag kunde printa i. I detaljen limmades en rostfri stålpinne och där trodde jag den svaga punkten skulle vara, att limmet inte skulle fästa ordentligt i vare sig PETG eller stålpinnen.

Vi stresstestade och rodde ganska hårdhänt förra sommaren och det verkade urstarkt, men nu i år sprack PETG detaljen som ett ägg trots medioker rodd, varpå stålpinnen lossnade. Och visst bänder pinnen i plasten men jag förväntade mig att plasten möjligen skulle utvidgas och pinnen sedan lossna, men inte att den spricker. (Sprickorna följer inte lagren utan går lite hur som helst, vilket iofs är bra.)

Tester jag gjort innan visade på att PETG skulle vara segt som attan och inte sprött.

Vad kan ha gått fel? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av tecno »

Vad hade du för lager tjocklek, hur många periferi samt inner/ytterlager? Temp? Fabrikat på PETG?
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av Gimbal »

Det var nog tre lager i ytterkant och 70% infill med så kallat 3d mönster (en sorts vågor som är printvänliga eftersom det inte är skarpa veck inblandat).

Printat i 235 grader, ska vara 220-240 enligt förpackningen, "fabrikat" Clas Olhson.

Edit, jag spräckte isär detaljen helt och det ser ut som ytterskalet är perfekt sammansvetsat medan infillen gärna sprack isär mellan lagren. Infillen printas ju med högre hastighet, kanske gick det för fort?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av tecno »

Ja det kan ju vara ett problem hur infillen körs. Mina yttre och infill 50% resp 80% av hastighet.

Sen är lagertjockleken viktig, addNorth rekommenderar 0.15 lager. Gå in på deras sida och kolla in lite tips.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av Castor »

Hur har den förvarats under vintern? Temperatur, fukt, UV-ljus kanske kan påverka.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av Gimbal »

Japp, får göra lite tester senare med bl.a lägre hastigheter. :humm:

Den har ju varit utsatt för sol och vatten hela förra sommaren, och sedan förvarats inomhus under vintern. Tycker inte den borde brytas ner så fort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: PETG objekt som sprack, varför?

Inlägg av grym »

hur är materialet i fukt, ex nylon blir sprödare om det är torrt

dom som kör med röjsåg med nylonlina vet ju att dom inte får vara torra, då går dom av hela tiden
Skriv svar