Tinkercad - alternera mellan olika objekt?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Tinkercad - alternera mellan olika objekt?

Inlägg av Bigstone »

Ja jo, Tinkercad må vara leksak i mångas ögon men måste säga att jag är rätt imponerad av det, men här kanske jag har nåt gränsen?

Är det någon som har koll på om det finns något sätt att alternera mellan olika objekt i Tinkercad?
För att försöka förklara lite närmare, ibland har man lösningar som bygger på objekt som är inuti ett annat objekt, ihålighet osv. men allt som oftast behöver man korrigera storlek eller position och det är då som det blir lite trixigt.
För om du har placerat ett objekt inuti ett annat så är det sen hopplöst att nå, hur man än gör så är det bara det yttersta objektet som markeras.

Lösningar? Zooma in så mycket att man kommer innanför det yttre objektet och då kan markera det innre, ja jo, men då blir det plötsligt svårt att få en bra översikt när man justerar.
Har även kört med att låsa de objekt som inte får flyttas men är ett pyssel, önskade att det fanns ett sätt att "cirkulera"/alternera/växla mellan alla olika objekt.
Finns det någon sådan funktion?

(Ska försöka lära mig FreeCad eller nåt, gissar att det har mer möjligheter men samtidigt är Tinkercad väldigt enkelt att jobba i på många sätt.)
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Tinkercad - alternera mellan olika objekt?

Inlägg av Khazrak »

https://blog.tinkercad.com/keyboard-sho ... -3d-editor
Kanske funkar om man döljer det yttre objektet

Ett "ful-knep" är att skapa ett annat objekt en bit bort, kombinera det (group) med objektet som ska vara inuti.
Då kan du använda det andra objektet för markering/flyttande mm. Sist så tar man bara bort den via att kombinera den med en "hole" box.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Tinkercad - alternera mellan olika objekt?

Inlägg av Bigstone »

AHHhhhh, Naturlisch!! TACK Khazrak!!! :)
Fler fullösningar åt folket! :D Gäller ju bara att inte markera allt och köra ungroup mitt i allt.

Börjar bli van vid Tinkercad och de flesta enkla saker går att göra hyfsat snabbt utan allt för mycket :doubt: :wall: :evil: :wacko: men ska försöka utöka kunskaperna i något annat verktyg med lite mer möjligheter. (Blir en del extra kopior av en lösning för att hålla en backup i fall man fipplar bort sig. ;))
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Tinkercad - alternera mellan olika objekt?

Inlägg av Khazrak »

Vassegod ^^


Min rekommendation är Fusion 360 (Autodesk) då den är gratis för hemmabruk (icke kommersiell).
Det tog emot att lära sig den då jag kunde lösa saker snabbt i tinkercad.

Men precisionen man kan uppnå i Fusion360 gjorde det värt det, speciellt när man sätter måtten kopplade till saker, t ex innervägg ska vara 4mm från yttervägg (så väggen alltid är 4mm) så kan man ändra saker tidigare i historiken och allt bara uppdateras och funkar ^^
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Tinkercad - alternera mellan olika objekt?

Inlägg av AlgoJerViA »

Testa OpenSCAD det är ett naturligt nästa steg efter Tinkercad. :twisted:
Skriv svar