Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Bigstone »

Ganska ny på 3D sidan men skaffade mig en Creality 10s för ett år sedan, vansinnigt kul! :)
Nu håler jag på med ett radio projekt där jag behöver en växellåda som drevar ned en stegmotor så att den får lite finare upplösning + orkar dra runt en lite trög vridkondensator.
(En avstämnings till en sk. magnetisk loop för den som undrar vad jag pysslar med.)

Har enbart jobbat med Tinkercad och jo, jag vet att det inte är världens bästa prgram men för mina kunskaper är det nog lagom komplicerat. ;)
Har försökt att göra drev med bla. de "gear generators" som finns i Tinkecad och alternativt kopierat andras design men när jag försökt ändra storlekar slutar det ju som väntat med samma problem: Dreven passar inte riktigt 100% i varandra. Önskade att det fanns en funktion precis som "Aling" så det ena drevet kunde anpassa sig mot det andra men som det nu är får man lite till ögonmåttet.

Nu finns ju www.geargenerator.com men de vill ju ha betalt för när man ska ta ner sin lösning. Hmmm... som vanligt är man ju lite snål då... så frågan är, hur gör ni? Har ni någon enkel och smidig drevgenerator man kan använda som kan generera fin-tandade kugghjul/drev? (Vill undvika glapp och få till en ganska kopakt lösning)

(Tandade remmar är inte aktuellt så vida man inte kan skriva ut hållbara själv.) Har tillgång till PLA och ABS som material.

Förslag och idéer mottages tacksamt! :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Eli »

Det finns ett flertal gratis gear generatorer. Sök här på forumet!
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av svanted »

jag använder freecad som har sprocket generator och med samma modul så passar de ihop.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Bigstone »

Jo jag kikade runt lite men en hel del länkar lotsade mig till internets yttersta kant "404".
Inkscape, Hessmer.Org (http://hessmer.org/gears/InvoluteSpurGearBuilder.html) och Freecad verkar vara populära. Ska spana in dessa lite och se om de är lätta att lära sig.
Men fler förslag är alltid välkomna! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Glenn »

https://woodgears.ca/gear_cutting/template.html
https://www.blitter.com/~russtopia/Gear ... index.html

FInns annars gratisplugin till F360, men om du inte kör det är det ju lite overkill.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av alexanderson »

Bigstone skrev: 28 april 2020, 13:04:29 trög vridkondensator.
(En avstämnings till en sk. magnetisk loop för den som undrar vad jag pysslar med.)



Förslag och idéer mottages tacksamt! :)
Varför inte gagna ramantennens kondensator med avstämmningskondensatorn i mottagaren, och slippa alla problem.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Bigstone »

Njaee, lite mer komplicerat än så, ska sända med loopen är det tänkt, det är därför jag ska göra en remote styrning.
Blir lite mycket strålning när man sitter nära. :)
Sen har transceivern jag använder ingen avstämnings kondensator, är digital lösning. Morderniteter... pfff, det var enklare förr! :mrgreen:
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Micke_71 »

Vill man ha kugghjul med ”precisions” gång så är det ganska elak måttolerans att leka med.

Det är enklare med snäckhjul eller kuggrem
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av metric »

Tänk på att kuggrem ofta innehåller tunn stålwire vilket kan leda till överslag i en loop.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Tips på hur man gör kugghjul till utväxling..

Inlägg av Bigstone »

Check, såg någon som hade blivit varse och som inte hade använt isolerad axel emellan drev och vridkonding **ZZZAPP!!** :kortis: så jo, det var väl lite därför 3D printat var aktuellt ett tag.
En snäckväxel i plast hade ju varit smidigast, bra utväxling, kompaktare och isolerat på samma gång.
Skriv svar