3D-utskrift av fingängor?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av swesysmgr »

bearing skrev:
swesysmgr skrev:
mankan skrev:Tjockare plast runt hålen: Öka "vertical shells" eller vad det kan tänkas heta in din slicer.
Har bara använt den som ingår i Fusion360 Manufacturing. Fick leta en stund men "Number of perimeters" under "Print setting" tror jag det är, den ger fler lager runt alla yttre kanter.
Print setting editor.png
5 lagers skal.png
Klarar skrivaren verkligen de översta lagren av de liggande hålen?
Min brukar klara högst 45° när den bygger uppåt. Jag brukar därför göra hålen så att de ser ut som profilen av en droppe. Men kanske finns någon lösning som jag inte känner till?
Du har rätt, jag hade stängt av stöden för att se bättre. Verkar lite krångligt att sitta och peta ut stödplasten från hålen när allt är klart, gissar att gängorna måste rensas också.
Mikroskophållare stöd Prusaslicer.png
Mikroskophållare stöd F360.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av bearing »

Skrivare som stöder två rullar kan ha ett vattenlösligt material som stöd, har jag sett. Men själv har jag aldrig skrivit ut med stöd, utan jag har bara vänt och vridit på designen, samt i de fall det behövts, gjort om designen så att den går att skriva ut. Har aldrig lagt någon gänga i utskriften, utan hål för en mutter.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av swesysmgr »

Gjorde en ny variant utan gänga i spännanordningen. När jag förbundit skruv med gängor tidigare har de linjerat upp sig snyggt automatiskt, med muttern fick jag detaljjustera. Finns det något smart sätt att klicka så att det alltid blir rätt? Tittade på en Autodesk-video om det och han verkade bara snabbt klicka på kanten av båda så blev det rätt direkt.
Mutter försänkning.png
Presspassning av muttern så den sitter kvar genom att projicera den på fästet, borde gå utan att plasten spricker?
Mikroskophållare mutter v2 liten.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av Henry »

Allt beroende på hur hårt du drar den förstås, det klarar en del men det finns förstås gränser själv hade jag gjort biten helt solid. Ja det tar extra tid att skriva ut men det får det vara värt i min mening för efter det så håller det en halv evighet oavsett hur mycket man må skruva och ha sig med den.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av dar303 »

swesysmgr skrev:
säter skrev:
swesysmgr skrev:En del av min hemliga dröm att någon gång lära mig (lite) mekanikkonstruktion :)
Det tycker jag absolut att du ska göra.
Har du skaffat 3D-skrivare?
Nej inte ännu, skulle vilja ha en liten skrivare som går att ställa undan i ett skåp och med lite högre teknisk förfining än de allra billigaste som bättre motordrivare och 32-bitars processor.
Prusa Mini 2.png
Förstahandsvalet för mig men leveranstid Augusti är inget vidare.

Jag har köpt en som är ganska lik som jag är väldigt nöjd med, Cetus mk3:
https://www.cetus3d.com/

Jag är också ganska ny på 3D-skrivare och har byggt en del grejer med samma funktion som du söker här, jag printade också gängor i början men att bara göra hålet lite mindre och sedan skruva i skruven fungerar allra bäst tycker jag om man inte vill ha en mutter. Och som andra skrivit, ta lite högre procents infill om du tror att det ska utsättas för krafter. Dock så är printarna mycket tåligare än man tror!
Lycka till!
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av Anders K »

swesysmgr skrev:
säter skrev:Du har Verkstadshandboken ser jag. :tumupp:
Smidigt att ha alla borrdiametrar för gängning m.m. samlade på ett ställe. En del av min hemliga dröm att någon gång lära mig (lite) mekanikkonstruktion :)
Diameter-gängstigning=borrdiameter, iaf för metriska gängor.
Nu behöver du inte boken längre :lol:



Jag skriver ut med utrymme för mutter på baksidan när jag vill kunna dra åt ordentligt. Antingen gör man fickan i underdimension och lägger muttern ovanpå hålet och trycker ner den med lödkolven. Eller så gör man den ganska exakt och droppar i lite cyanoakrylat som låser den. Jag brukar göra det sistnämnda.
Finns även gänginsatser att köpa (kolla CNC-kitchen på tuben, de har gjort någon sammanställning för längesedan om vilka som klarar mest last), eller så använder man plasttite-skruv istället (XT eller vad de nu heter).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av swesysmgr »

swesysmgr skrev:
Gimbal skrev:Gör hålet lite för litet samt utan gängor, skruven skär upp det som behövs.
Låter rimligt, antar man får "fuska" lite i CAD delen och låta skruvens gängor inkräkta på plastväggarna eller rita en egen pinne utan gängor.
Det visade sig att Fusion redan löst detta, om man inte väljer "Modeled" i gäng-featuren får man ett hål som har rätt diameter för tappgängning direkt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-utskrift av fingängor?

Inlägg av swesysmgr »

SeniorLemuren skrev:Om du har Cura 3.6 eller högre så kan du ändra täthet för valda delar i modellen. Tillexempel bara fler lager på hålen och inget annat.
Tack för tipset, motsvarande funktion verkar heta modifier meshes i Prusa Slicer och ser ut att fungera.
Gängor modifier meshes 2020-04-30 110328.png
100% fyllning i en cylinder runt gängan på exemplaret till vänster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar