Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av cazz »

ok har läst lite här och andra trådar vad man ska använda och det men är lite osäker hur.
Grunden är att jag har försökt skriva ut idag men fungerat sådär och grunden till problemet (tror jag) är att
materialt inte fastnar på glasskivan så bra. Så antingen i början direkt så det ser uselt eller efter ett tag så blir det dåligt.

Så stegen jag förstår

1. Rengör glaskivan med isopropanol (har tillgång till det) och vänta en liten stund
2. Kör ett lager med limstift (Vilket märke vi har vet jag inte men får prova sig fram)
3. Kör igång maskinen så den värmer upp sig och sedan startar igång.
4. Kör klart programmet.
5. Vänta tills glaskivan är kall och ta bort biten
6. Gör om samma procedur om man ska göra en ny bit (eller annan)

Stämmer detta eller är det något fel?
Läste om värmen och har för mig att skivan hade 70 grader och nosen hade 210-215 grader men är inte 100 % säker på skivan.
Har skivit ut tidigare för typ 2 år sen med lyckad resultat.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du kan väl testa runt med temperaturer. Jag kör plattan till 110 och nozzlen 230 grader!
Sedan har jag ju dragfritt eftersom det är en Replicator 2x.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av jihe »

Har du kalibrerat in munstyckshöjden ordentligt?

Rengjort plattan med aceton och yes (inte samtidigt...)?
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av cazz »

Jag har inte rengjort och ska göra det imorgon.
Kaliberingen har jag för mig att det fixades för två år sen. sedan har man inte rört maskinen men ska titta igen.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av JanErik »

Jag kör 50 på plattan och 215 första lagret, sedan 205 på extrudern.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av cazz »

hmm ok men ordningen är ok det som jag skrev?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av Glenn »

En sak som det tog tid innan jag insåg (efter tips här) var att tempsensorn på plattan gärna mäter på själva värmeplattan och inte på glaset, alltså är inte glasplattan uppvärmd när skrivaren påstår att den är det, numera låter jag den alltid värmas i typ 5min efter att skrivaren påstår att den har uppnått temperatur, det hjälpte mej.

Sen korrekt injusterat avstånd så det första lagret fäster ordentligt, och såklart brim om det är "krångliga" grejer.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av Bonehead »

Jag kör mellan 50 och 60c på bädden, 200-220 på hotend.
Varmare än så på bädden så kommer plasten vara för mjuk, man får experimentera lite här eftersom givaren inte alltid mäter helt rätt som tidigare inlägg påpekar.
Själv kör jag aldrig med 'bara' en ren bädd utan har alltid ett tunnt lager vattenutblandat trälim, funkar i 99% av fallen.
Man låter plattan svalna och har den inte lossnat av sig själv så tar man t.ex ett stämjärn och trycker in spetsen i nåt hörn, då ploppar det loss utan problem.
Man får leka lite med avstånd mellan bädd och nozzle för att få lagom "squish", börja med för långt avstånd och justera ner.

Kör denna lösning på 7 olika skrivare och är helnöjd.
En "påkladdning" funkar för rätt många utskrifter sen kör man ett lager till bara.
När man kladdat på för många lager så skrapar man av det och börjar om eller använder vatten för att lösa upp limmet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av Glenn »

Själv kör jag med plastcitron i "svåra" fall, men det känns ärligt talat inte som det gör nån jätteskillnad. Det som gjorde absolut mest skillnad var som sagt att se till att plattan är ordentligt varm.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av Xoffis »

PLA funkar ju oftast fint att skriva ut på kall bädd (med värme ännu bättre) så tror nog att det första du skall kolla på är kalibrering av Z0 och sedan höjden på första lagret och ev. överextrudering på första lagret (First layer extrusion width)

Jag kör med biltema 3D kolfiberfilm som printyta på min kalla bädd, tycker det funkar kanon! https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000031845

innan när min stora skrivare som hade värmebädd (med glasskiva) funkade körde jag mad plastcitron (spruta på ett tunt lager, vänta tills det stelnar av värmen, skriv ut)

Och gällande din checklista, så länge delen inte är för stor går det ofta lätt att bryta bort den även med varm bädd, då behöver man inte vänta på att den skall bli varm igen ifall man vill fortsätta skriva ut (vilket ofta tar lång tid)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skriva ut PLA plast med lyckad resultat.

Inlägg av Glenn »

Själv väntar jag tills plattan är varm, då sprutar jag på citron och torkar runt med en trasa, då blitr det ett tunnt lager kvar som torkar av värmen.
Skriv svar