Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Allt som rör 3D-skrivare.
smetad_anarkist
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 februari 2020, 18:12:51

Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av smetad_anarkist »

God dag!
Jag har köpt min första 3d skrivare någonsin, så jag är fortfarande väldigt mycket gröngöling. Köpte en PrimaCreator P120 v4 och gjort två utskrifter som blev väldigt bra. Men nu kommer det inget filament alls genom munstycket.

Är det ett tecken på att munstycket har klibbat igen och är det rimligt att det gör det efter bara två utskrifter? Och hur gör jag för att minska risken för att det klibbar igen så snabbt?

Jag har inte hunnit försöka mig på att göra rent munstycket för jag saknar rätt storlek på skruvmejsel för stunden. Så jag hade hoppats att någon vänlig själ kunde berätta att det är det som är fel eller om jag gjort något annat nybörjarfel och bör försöka med något annat.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av Eli »

Snurrar drivmotorn för filamentet? Sitter drivhjulet fast på axeln? Motorkabeln hel? Munstycket varmt?
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av Johanb »

Om extrudern snurrar så kan det vara så att drivhjulet grävt sig in i plasten.
Det är ett fel som är lätt åtgärdat, värm upp hotend manuellt , mata ut plast manuellt samtidigt som du hjälper till att skjuta på plasten med handkraft.
Man får trycka ganska hårt och efter en stund kommer hjulet att greppa ny plast och dra själv.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det första du gör är att backa filamentet. Kolla munstycket, kör sedan igenom och mät den utskrivna tråden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av Glenn »

Det är f.ö en bra ide att ha extramunstycken hemma så man kan byta medans man rengör det andra, alt så har man en massa munstycken så man slipper rengöra :)
smetad_anarkist
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 februari 2020, 18:12:51

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av smetad_anarkist »

Det jag lyckats med hittills är att dra ut allt filament från slangen och peta tillbaka det in. Antagligen har något skiftat någon liten bit eller så misslyckas jag med att få till en bra spets, men filament verkar fastna på kanten av slangen. Om jag kopplar loss slang, trär igenom filament en liten bit och sen för slang över filament och fäster den igen så verkar den kunna åka igenom jättefint. Men det märks att filament inte går rakt igenom det hål som leder till slang, utan det kommer ut med en ganska ordentlig vinkel.

Så efter att jag har bekräftat att filament går igenom slangen snyggt och prydligt och det rör det sig jättefint både fram och tillbaka så kommer det fram till munstycket och där tar det stopp. Jag värmer på ganska friskt till över 200 grader och försöker få maskinen att mata igenom. Men det verkar ta stop precis i munstycket. Jag har inte plockat isär det för att försöka rensa än, men det verkar vara värme i det för jag känner en del värme när jag känner utanför. Jag har inte vågat peta allt för mycket på det för jag vill inte göra mig illa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av Glenn »

Men det är väl ett vanligt Mk8-munstycke ? eller ?

Alltså ett sånt här: https://www.ebay.com/itm/20Pack-3D-Prin ... 3421035041

(50:- inkl frakt för 20 stycken.. finns säkert billigare, det där var bara första träffen.)

Jag skulle ha tagit bort det det första jag gjorde och kolla att den kan mata igenom filament utan munstycke först, då vet du om munstycket är problemet.

Munstycken brukade jag rengöra genom att montera fast det i en M6-mutter i skruvstädet, sen elda på med gasolen tills det blir riktigt varmt och sen blåsa igenom med tryckluft..

Men numera orkar jag inte för munstyckena kostar ju väldigt lite så det är bättre att anse dom som förbrukninsgvara.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av hywelmartin »

cold pull..

går at göra me pla men är enklast med nylon.... trimmertråd 1,6mm funkar kanon..
SeaGull
Inlägg: 108
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av SeaGull »

smetad_anarkist skrev:Munstycken brukade jag rengöra genom att montera fast det i en M6-mutter i skruvstädet, sen elda på med gasolen tills det blir riktigt varmt och sen blåsa igenom med tryckluft..
Har också använt gasol, fungerar mycket bra, munstycket blir absolut rent.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Har munstycket klibbat igen eller något annat?

Inlägg av JanErik »

Jag använder tunna nålar, https://www.3djake.com/aprintapro/needle-1 , (akupunkturnålar tror jag), så långa att de går genom hela extrudern uppifrån (eller nerifrån om det är så pass stockat). Munstycket rengörs med värmen på.

När man tar ur filamentet (jag brukar alltid ta ur det och sätta i en hink med lock, med torkpåsar i) kan man låta det svalna till sådär 170C så gör man en "atomic pull" och drar ut allt skräp på samma gång (änden kastas förstås). Och en klump häftmassa på hålet när man inte använder skrivaren.

Använder också dubbla filter på filamentet, https://www.thingiverse.com/thing:1886029 eller https://www.thingiverse.com/thing:1686846 , med toalettpapper i. Första torrt och andra vätt med matolja. De har hjälpt mycket mot stockningar.
Skriv svar