Two Trees Sapphire Plus

Allt som rör 3D-skrivare.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

Denna såg så spännande ut att jag trotsade varningssignalerna och beställde en.
I den usla byggbeskrivningen står det jag ska fästa remmarna med buntband, men då tar det stopp innan X-gränsläget når fram.
Verkar heller inte som att jag får 300mm på X med denna lösning.
Nån ide om hur jag löser detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av hummel »

Väldigt svårt att på den bilden avgöra hur mycket av dina 300 mm du tappar, vad saknar du?
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

Om jag vänder buntbanden med huvudet år varsitt håll, och klipper överlappet på remmen ända in mot buntbanden, så kanske jag precis får 300mm.
Men detta löser inte problemet med gränsläget.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av hummel »

En bild säger mer än 1000 ord, kan du visa en bild där vi ser hur mycket som fattas för att gränsläget ska aktiveras.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av jihe »

Du har ju två spår till längre in, är inte de till för att loopa remmen genom? Då skulle kanske ett buntband få plats i det större spåret. Kanske så det är tänkt?
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

jihe skrev:Du har ju två spår till längre in, är inte de till för att loopa remmen genom? Då skulle kanske ett buntband få plats i det större spåret. Kanske så det är tänkt?
Helt riktigt, så måste det vara tänkt, nu fungerar switchen, och 300mm X. Fick bara dit ett buntband, får se om det håller.
Bifogar en bild övre ramen med core XY, känns mycket stabil.
Huvudet är av den typ där teflonslangen går ända ner till munstycket. Vad är det för fördelar med denna design? Varför är inte alla av typen där slangen slutar högre upp? Jag vill kunna skriva nylon.
Får byta huvudet senare, nåt tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

Har nu skruvat ihop denna, och den medföljande testutskriften ser riktigt bra ut.
Men jag lyckat inte slica nåt själv och skriva ut. Skrivaren finns inte i förvalen i Cura, hur gör man då? Lite för mycket nytt för mig att greppa här.
Styrkortet är ett Makerbase MKS Robin, och kör alltså inte Marlin.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av konig7070 »

Du kan välja "Custom FFF printer" under inställningar.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

konig7070 skrev: Du kan välja "Custom FFF printer" under inställningar.
Har testat, den rör sig, men skriver inte, vet inte vad som händer. Vilken 'G-code flavor' ska jag välja?
Cura fanns med på ett minne i leveransen, där finns också en fil 'Sapphire Plus Cura configuration.3mf', vad gör jag med denna fil? Om jag öppnar den i Cura händer inget. Vad jag förstår är .3mf ett alternativ till .stl. En förklarande (?!) textfil 'shortcuts.txt' finns också, se nedan, nån som förstår vad de menar?

Kod: Markera allt

1. installed cura
2.will
 Sapphire plus CURA Slice configuration.3mf Copied to the

 CURA folder
(Give priority to
 sapphire.curaproject0.3mf).
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

Fick svar från supporten på frågan hur jag använder Cura, de hänvisar till .3mf-filen, se svar nedan, jag förstår ingenting.
Men, jag laddade ner Cura resource-filer för en av deras andra, liknande skrivare, då dök det upp en skrivare i Cura. Så nu skriver den iallafall.
Har nu insett hur bra Ultrabase-bädden var på min gamla Anycubic I3, och har beställt en sådan till denna också.

Kod: Markera allt

Hello 
Pull this file from the slicing software file into the slicing software.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av tingo »

Hva inneholder .3mf filen da? Om den er samme sak som en .stl, så er det jo tekstformat.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av hummel »

3MF är en XML-baserad ny standard för att beskriva modeller med klart mer funktionalitet jämfört med STL. STL hanterar enbart trianglar som modellen byggs upp av.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

Om jag öppnar filen i en textläsare så verkar det inte vara en .xml-fil
Hursomhelst så skriver den nu. Skrev ut benchmark båten med 0.2mm skikt och 100mm/sek., tycker det ser riktigt bra ut.
Har nu monterat en Ultrabase bädd, bara att lyfta båten som var helt loss då bädden kallnat. Med original plastbädden fick jag ta i ordentligt och bryta för att lossa prylarna. På plastbädden blir det dessutom plast kvar som måste skrapas bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av hummel »

SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Two Trees Sapphire Plus

Inlägg av SeaGull »

Efter att ha ägt min första skrivare, en AnyCubic i3 Mega, i ett år, så blir man naturligtvis sugen på att uppgradera.
Skrev en önskespec. på min nya skrivare, men ville inte lägga 30000kr på en Ultimaker eller Craftbot. Så, när nya TTSP dök upp så slog jag till, den har mycket av det jag önskade, bädden på Z, inbyggbart chassi med aluprofiler, riktiga linjärlager, 32-bit ARM styrkort, större volym 300x300x350.
Jag var tveksam till Core XY med de långa remmarna, men det fungerar bra, den skriver bättre än min AnyCubic, vet inte varför.
Jag får uppgradera denna tills den blir den Ultimaker jag ville ha.
Hoppas Two Trees släpper ett "Acrylic" kit till denna, lika den mindre Sapphire Plus.
Skrivaren är riktigt tyst, men fläkten i matningsdonet är surrig, denna använder 24VDC, ska kolla om det finns nåt industri 24VDC don som passar, dessa har aldrig fläkt.
Bädden har jag bytt till en Ultrabase, original plastbädd var värdelös.
Har med hjälp av pianotråd fått Ultimaker-resning på kablarna och slangen.
Har beställt en WiFi-modul till styrkortet. Förstår inte varför de sätter displayer på skrivarna, alla har ju en smartphone.
Ska också byta till en all metal hotend, vill kunna skriva nylon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar