Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Allt som rör 3D-skrivare.
aaberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 januari 2020, 22:16:50

Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av aaberg »

Jag har under ett år använt en Creality CR 10S 300x300x400 för hobbybruk som jag varit nöjd med.

Köpte för några dagar sedan en 10 Max 450x450x470 och har skruvat ihop den igår och justerade in.

Började testa den ikväll och har genast problem med att filamentet (samma PLA som jag använt på den lilla skrivaren utan problem) inte fastnar alls på bädden.

Inställningarna är förvalta i Cura och 195/60 grader som jag brukar ha. Eftersom jag har ganska kallt i rummet (garaget) på ca 15 grader testade jag att höja bädden till 100 grader. Samma problem.

Provade att lägga på Printa Fix men plattan "sög praktiskt taget upp vätskan". Plattan känns som rena teflonet. Vad jag har sett på en del Youtube-klipp har jag inte sett någon som behövt lägga på Printa Fix eller annat på dessa bäddar.

Hoppas någon komma med några kloka råd i denna trevliga grupp.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av GeekJoan »

Torka av plattan med isopropanol så du får bort allt om det skulle vara något "fett"aktikt på bädden. Många kör ju med limstift och allt möjligt, men jag har alltid bara kört med buildtak och sen torkar jag av noga före varje print med ipa. Sen kör jag nästan alltid med raft och nozeln så nära att första lagret smetar ut sig och sätter sig. Kör 220 grader i nozeln.
aaberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 januari 2020, 22:16:50

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av aaberg »

Tack, jag ska prova med att torka av och höja temperaturen på munstycket.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av svanted »

jag har en gammal utprintad skräpbit av abs,
en skvätt aceton på plattan och gnida runt lite med ABS biten,
det ger en hinna med abs på plattan som pla fäster bra på.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av JanErik »

IPA löser väl inte fett? Jag brukar använda utspätt diskmedel och sedan ett varv med vatten, på BuildTak då.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14169
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av swesysmgr »

Kanske finns olika varianter?
"Skonsam mot ytan, torkar inte ut plast och gummi som andra petroleumbaserade rengöringsprodukter kan göra. Avlägsnar effektivt rester från fett och olja.

Användningsområde
Utmärkt för rengöring av plast och lackade ytor innan applicering av t.ex. vax/lackförsegling, tejp, dekaler, lim, färg etc. Lämpar sig väl till rengöring av glas, speglar och elektronikdetaljer. "


https://www.wurth.se/produkter/kemi/ren ... rengoring/

Har funderat på att köpa en liten Prusa, de rekommenderar uttryckligen isopropanol i sin manual men diskmedel mot rester av socker? Det som kallas PLA gissar jag?.
Prusa Mini.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aaberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 januari 2020, 22:16:50

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av aaberg »

UPPDATERING: Tack för er tankar och förslag. Har nu på morgonen testat med att öka munstycket till 220 grader och ha bädden på 80 grader (i praktiken blir det ca 60 grader när jag mäter med IR-tempmätare). Rengjorde bädden innan med isopropylalkohol. Körde igång och samma problem. Konstaterade att munstycket lägger en bra bit över bädden (bra bit över 10 mm), så där är sannolikt problemet. Har varit noga med att justera in bäddens fyra hörn till ca 1 mm (hade 2 mm tidigare) och trodde att den automatiska justeringen på maskinen skulle se till att munstycket låg på rätt höjd.

Har nu justerat höjden på nivågivaren vid munstycket eftersom givaren satt lite för långt ner. Hjälpte lite men inte tillräckligt. Har därför ändrat Z-axel kompensationen från förinställt -2.34 till -3.0 så nu fastnar tråden bättre på bädden. Vet inte vad som är rimligt värde utan provade mig fram till -3.0. Provade en utskrift och den gick igång fint men märkte efter en stund att det sitter en detalj vid nålen som fastnar ibland i filamentet på bädden och drar upp det! Ska denna plastbit tas bort eller något?

Bild Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av Henry »

När jag skriver ut har jag munstycket ca 0.3 mm ifrån ytan, allt över 0.4 mm skapar problem då ju filamentet när det trycks ut har denna storlek och då bara läggs på underlaget istället för att tryckas fast samt att ytan blir bra bättre om det är lite platt på ovansidan. Men alla dessa mått skall fixas automatiskt så det blir rätt vid varje lager sedan och rätt avstånd genom alla, jag har en annan skrivare (Ender 3 pro) och jag justerar in avståndet manuellt så jag garanterat vet att det blir som det skall vara.

När man skriver ut så skall alltså ytan på det utskrivna filamentet bli lite lätt platt på ovansidan, då är det rätt avstånd från botten.

Den där plastbiten sedan verkar vara ett utskrivet fläktutblås men den skall definitivt inte röra vid botten innan munstycket gör det för då är den helt felkonstruerad alternativt felmonterad.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av GeekJoan »

När jag säger nära så menar jag nära. Postitlapp känner jag strukturen på när jag sätter det mellan bädd och nozel.
postit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av säter »

aaberg skrev:(bra bit över 10 mm)
10mm?
Jag trodde att man skulle ligga under 0.1mm?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av Henry »

Inte för nära för då kan det bli problem och det är nog under 0.1. Tror sedan nog mer att jag numera har det 0.2 mm ifrån då plattan är lite ojämn men inte så nära som 0.1.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av taimanov »

Om du inte kan justera utblåset på fläkten så kanske du kan justera nozzle, och troligtvis rört som går in på andra sidan nozzle-hållaren.
Alternativ är att ta bort utblåset, skriva ut en ny och montera. Du kan troligtvis få ett ganska bra resultat även utan ett riktat utblås.
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av methuso »

jag skriver ut första lager ex skirt och dubbelkollar med skjutmått (jag vet..... man mäter inte hundringar med ryggkliare... jag menar skjutmått), justerar nozzleheight tills värdena för första lager överrensstämmer.
har jag ett första lager på 0,18mm kan jag skriva det direkt på en ipa-ren glasskiva som är 60grader m 200grader pla. (0,18 pga 90% av 0,2mm lagerhöjd

/Ulf
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av stenD »

kan rekommendera dimafix limstift. med 80grader på hotbed sitter det ordentligt. man får sedan vänta tills bedden sjunker ner till <30 så släpper det och man lyfter bara bort objektet.
Har under åren strulat med trälim, citronsaft,hårspray och buildtak där man fick hugga bort objektet :-(
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Filamentet (PLA) fäster inte på bädden. Vad göra?

Inlägg av mittkonto »

Annars är en klassiker målarmaskeringstejp till pla, eller polycarbonat skiva.

Nackdelen med maskeringstejpen är att den kan fastna på föremålet.

Nackdelen med polycarbonat, är att det kan sätta sig nåt så in i... men det gör det enbart om första lagret är supertunt, mao att munstycket hinner värma saker och ting. Vänta tills plasten svalnat när utskriften är klar. I regel hoppar den av sig själv, ibland tillräckligt för att skrämma en katt.

Bägge metoderna behövs knappt ingen eller ingen värme alls. Den gamla skolan.
Skriv svar