Skrivaren gör ej klart sista lagret

Allt som rör 3D-skrivare.
Snoris
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2019, 22:39:12

Skrivaren gör ej klart sista lagret

Inlägg av Snoris »

Har en skrivare, Wanhao i3 plus. Slicerprogrammet Cura som ingick.
Problemet är att skrivaren inte gör klart sista lagret när den skriver ut. Den hoppar helt enkelt över ett par "övergångar" på sista lagret som ses på ena bilden. I Cura ser den ut att göra klart. Inte hunnit avgöra om "övergångarna" skrivs i luften eller inte görs alls. Någon som vet varför detta blir?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivaren gör ej klart sista lagret

Inlägg av taimanov »

Om det är utskrivet utan stöd så antar jag att det är ihåligt i biten. Då ser sista lagren sämre ut. Du kan då välja att skriva ut fler lager som sista lager.
Du kan testa att ladda ned cura 4.4.1 som är senaste och testa med oxå. Jag misstänker att det medföljande cura var 15.04 eller liknande. En väldigt tidig men ganska kompetent version iallafall. Sedan har du andra slicerprogram.
craftware och slic3r som jag tyckt fungerat okej, men föredrar själv cura.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivaren gör ej klart sista lagret

Inlägg av taimanov »

Hmm, har skrivaren avbrytit på sista knoppen...om det är så skulle jag först testa ett annat program eller ny version av Cura.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Skrivaren gör ej klart sista lagret

Inlägg av Magnus_K »

Har du skalat om objektet?
Vet inte om det hjälper dig men här är en tråd om (vad jag uppfattar) som samma problem-> reprap forum

Lite olika tips om att modifiera gkoden etc men tycker inte det ska behöva bli så alls...
Uppdatera Cura och sen prova att skala om till en snarlik storlek, och se om det förändras.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Skrivaren gör ej klart sista lagret

Inlägg av GalFisk »

Cura för Wanhao är lite buggigt. Testa nya betan, en annan version inte för Wanhao, eller en annan slicer.
Jag har sett felet på icke-betan, och det är fixat i betan.
Skriv svar