Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Allt som rör 3D-skrivare.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av EasyRider »

Jag har skrivit tisigare här ang min skrivare, en wanhao duplicator 4s som jag köpte begagnad.

Jag har strulat fram och tillbaka för att försöka få stabilitet i maskinen. Minska svängningarna i temperaturen på både bäde men framförallt extrudern. Jag har försökt att hitta sätt att påverka parametrar och det senaste var att jag ville läsa ut "steps per mm" på axlarna för att sedan kunna justera detta då utskrifterna inte blir korrekt i längd. En 10mm kub blir 9.6mm (z blir 10.1 vilket jag anser vara OK) en 20mm kub blir 19mm. Z blir korrekt.

Men även här så fallerar firmware att kunna hjälpa mig med detta. Finns det andra här med dup 4s? Jag vet att den är några år gammal men fan va bökig den är att hantera.
Min första skeivare var en prusakopia från kina. 1600kr kostade den. Bortsett från att ramen var i plast vilket bågnade med tiden så var utskrifterna perfekta och möjligheterna till att justera parametrar (omladdning av firmware eller via Mkoder) var komplett.

Jag börjar verkligen tröttna på denna (ärligt talat skit-) maskinen. Någon annan här.som har eller har haft denna maskinen??

Detta var nog lite av ett sätt att få skriva av mig lite, men se det som en varning för denna skrivaren. Det mest positiva (kanske enda) är att ramen är väldigt stabil!! :)

Mvh
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av Glattnos »

Jag har en sån som jag köpte ny för 12 000:-(har jag för mig) för 5-6 år sedan. Den har gått väldigt bra genom åren, men jag är ganska tekniskt lagd och det har inte varit Plug and Play, men det förväntade jag mig inte heller. Jag har byggt om den på flera punkter och håller med om att den inte är helt bra i original-utförande. "Armarna" till byggplattan är för dåliga(jag har byggt nytt av aluminium) och de långa axlarna för remhjulen är för smala så dom bågnar(jag har bytt från 5mm till 12mm). Sen har jag byggt om min så den är större, 220x220 byggplatta tror jag att det är nu(nya chassiesidor i stål istället för plast). Jag har byggt om extrudern också men minns inte riktigt vad jag ändrade.

Idag kan man nog köpa betydligt bättre skrivare billigare.

Jag känner dock inte igen problemen du beskriver.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av EasyRider »

Jämfört med min tisigare så tycker jag den är rätt stabil. Konstruktionsmässigt sett. Det e klart. De uppgraderingarna med grövre axlar had ejag görna haft :) mina problem har varit med mjukvaran. Det finns ingen hjälp att få med PID-rrgleringe . Temperaturen svajar allderless för mycket. Och steg/mm för motorerna verkar vara fel. 5% fel blir det i x och y.

En tanke slog mig igårkväll när jag satt och caddadw upp några detaljer (såklart fick jag redan i ritningen lägga till dessa 5 % på alla mått). Att jag skall slänga ut styrkortet och slänga in mitt kort ifrån den gamla. Där gick det att hacka till koden precis som man själv önskar! :)

Marlin tror jag det var. Underbart med öppna källkoder :)
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av hywelmartin »

vad är det som hindrar dig att flasha in Marlin på den då??
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av EasyRider »

Tanken har slagit mig men funnit väldigt lite info om marlin på 4s så jag har inte vågat testa. Att byta ut hela kortet känns bättre då många parametrar redan stämmer på den mjukvara som ligger på (parametrar som gäller mot moderkortet) och jag kan fokusera på sådant som styr motorerna och värmelementen. Att lägga på helt ny programvara så känner jag att risken är stor att skrvaren blir ståendes helt obrukbar.

Men helst känner jag väll för en ny maskin.

Hittade en biffig maskin från us. Modix 60 / modix 120. Men de är rätt saftiga i pris och hade gärna sett lite mer produktion i företaget på 3dskrivaren innan jag lägger så mycket pengar på en maskin.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av Glattnos »

Jag har aldrig haft några problem med mjukvaran i maskinen. Har du provat att skriva ut något större som är t.ex. 200mm långt? Om den blir 190mm så verkar ju teorin om fel steg/mm stämma men om det blir typ 199mm så är det väl snarare så att den extruderar för lite plast(vilket ju styrs i slicer-programmet och inte i skrivaren).

Mitt tips är att du mäter rent fysiskt hur långt den går(med skjutmått eller räknar antal varv motorerna gör) på en given körlängd. Att börja byta kort och liknande är nog att börja i fel ände, har du kollat att alla remhjul sitter fast och att alla remmar är spända?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av Kulla »

Du kan alltid köra kalibrering på extruder temperatur, så du får mer jämnare temperatur på den.

Jag brukar göra det då och då.

Sen vad jag också gör är kalibrerar steg per mm för plasten, den ska göras om varje gång när jag byter plasten och extrusion mulitplier ligger alltid på 1.0 hos mig. Efter det är fixa steg per mm och då den skriver så bra som den kan.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av EasyRider »

Jodå det går att justera PID-värden. Men autotune finns icke. Att försöka mäta upp responsen vid ett enhetssteg är väldigt svårt då det enda jag har är graf ifrån octopi. Det är svårt att få bra värden för att mha Zieglar Nichols metod för att räkna ut PID värden. Nu svängen den på ca 10-12 grader från topp till botten.


Ang steg/mm så svarar inte maskinen på M503 skall ge mig de aktuellt värdena. Det kommandot stödjs inte.

Edit:
Det är steg/mm för X & Y som jag försökt fixa, inte för filamentet.


/M.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av Glattnos »

Ja, har du mätt så att du vet att den stegar fel på X och Y? Alltså kört t.ex. 200mm och mätt fysiskt hur långt den gick? Strunta i utskrifter tills du vet om maskinen går rätt, gör bara ett program med X och Y koordinater, man måste översätta koden till rätt format men det har jag gjort för några år sen då jag monterade en fräs i maskinen och körde den som fräs(funkade faktiskt på lätt fräsning i plast).
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av EasyRider »

Jag har gjort 2 tester.
En 10mm kub. Då blev den ca 9.5-9.6. Gjorde sedan en 20mm kub för att se om diffen fortfarande är ca 0.5mm eller om den dubbleras. Den dubblerades och blev 19mm på sidorna. Z blev korrekt höjd. Så jag jag misstänker att det är steg/mm som är bekymret, eller skulle iaf avhjälpas med det eftersom det prosentuella felet var konstant och inte det faktisk felet.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Wanhao duplicator 4s, skit ?? !!

Inlägg av Glattnos »

Fast när du skriver ut en kub är det mycket annat som kan vara fel. Det är därför du ska skippa utskrift och istället köra en bestämd sträcka som är mycket längre där du kan mäta fysiskt(inte skriva ut nått som du mäter), om du misstänker att steg/mm är fel. Annars riskerar du att ändra fel sak och införa fler fel.
Jag har mycket svårt att tro att Wanhaos mjukvara skulle ha fel steg/mm inställt eftersom det är ett fixerat värde som är lika på alla de tusentals skrivare dom sålt. Det kan vara en anledning till att det inte går att se vad det är eller ändra eftersom det inte ska ändras.
Skriv svar