Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & praktiskt

Allt som rör 3D-skrivare.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Nu vet jag inte hur det är med din skrivare.
Jag har en ganska billig och det jag kan märka med min är att bädden kan vrida sig lite när den är uppvärmd så jag får ha det lite i åtanke beroende på vart jag lägger biten. Jag tror att det ska gå att åtgärda med mätproben...men funkat ändå för mig.
Sitter det en mätprobe på din som mäter bädden? Isåfall kan det finnas en automatisk korrigering av bäddens höjd.
Hmm, har du möjligen testat att justerat nozzle 0.05 mm närmare bädden?!
Ärligt talat tycker jag dina utskrifter såg väldigt fina ut, men förstår det om du är inbiten perfektionist. :-)
Jag funderade om det kan ha med hur slicer-programmet gör koden oxå.
Är det en medföljande specifikt för skrivaren så kan du testa exempelvis Cura 4.4 och även testa en annan figur för utskrift så kan du en bättre känsla vad som kan orsaka det.
Tänkte om biten warpade lite grann, dvs släpper lite grann från bädden när du skriver ut.
Edit: om den warpar lite grann så går det att åtgärda med lite lim på bädden för bättre vidhäftning.
Vad har du skrivit ut med för plast, är det PLA eller ABS?
Senast redigerad av taimanov 9 december 2019, 10:17:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

om jag förstår det rätt så har du problem att skriva ut om utskriften blir högre än 50mm ?
Det har isåfall inte med levlingen att göra utan antagligen något annat.
Har du en bild på de utskrifterna du talar om?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Hmm, tänkte inte på om jag uppfattade det fel och man skulle uppfattade det som Bosen.
Men om det är är dom första lagren som är problemet så kan en enkel lösning som går runt problemet litegrann är att skriva ut med en såkallad raft, dvs man skriver ut en slags botten till själva utskriften som man sedan skalar bort när man är klar med utskriften. Den hjälper till med nivåskillnad och vidhäftning men tar något längre till och lite till material.
Raft brukar nog finnas som alternativ i dom flesta slicer-program på samma ställe som brim, och skirt.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tack för era tips och feedback.

Det är oftast inte problem med höjd utan resterande dimensioner men det blir sällan problem direkt utan först kanske 20-40 lager (typ 1-2 timmar) senare. Kanske är det för någonting släpper men jag tycker ändå det borde yttrat sig första lagren eller första 30 minuterna så men nu såg man ju på bilderna det kanske blir lite på första lagren och kanske påverkar det utskriften även senare.

Jag har inte printat så mycket senaste veckan dock men senast gången så gick det iaf bra.

Men är orolig över att elkontakten är så lös, min sambo fick ett väldigt arrogant svar från dem som sålde skrivaren (Som tidigare varit väldigt bra) om att man inte brukar vicka på kontakten men kolla hur löst den sitter, den är alltså helt intryckt på bifogade videon.

Visst flyttar man inte skrivaren när den är igång men står den och printar om natten och någonting skulle hända och det börjar brinna så ligger man tyvärr väldigt illa till.
Skrivaren kostade ändå 8 000 och för ett sådant pris tycket jag man kan förvänta sig lite mer. Som helt novis angående att skruva isär modern teknik och så vidare, vet jag inte riktigt var jag ens skulle börja någonstans.

Vad säger ni om detta? Är det ofarligt? har någon av er andra som har Flashforge Creator Pro samma "problem"?
Ska man bara släppa och acceptera det/säga åt sambon att sluta vara en jobbig kund?
Vill ju inte byta ut den eller dylikt om det enkelt går att lösa själv men har bara tittat och sett om det är någon skruv eller dylikt men icke, det är bara som att sladdarna med denna kontakt inte riktigt passar i kontakten, den ser också lite mit annorlunda ut än vanliga sådana här kontakter med någon liten "lucka" i brist på bättre ord, ska försöka ta en bättre titt och fota den.
I bästa fall har jag väl bara inte förstått hur den fungerar men det ser jag som mindre troligt tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Jobbig kund tycker jag inte. Den kostnaden så kan man förvänta sig att sakerna ska sitta fast.
Är det mätprobe på den där skrivaren?!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Hedis »

Sådär lös ska den inte vara. Det ser ju nästan ut som att kontakten inte är ordentligt intryckt i bott.
Är det likadant om du tar en annan sådan kabel du har hemma och testar? (bildskärm, stationär dator eller liknande brukar ha samma kontakt)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

Hur har det gått?
Skriv svar