Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & praktiskt

Allt som rör 3D-skrivare.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av hummel »

Vad gäller CAD så tror jag när det gäller funktionalitet för mekanisk konstruktion att SolidWorks är ett mycket bra alternativ, men att köpa det privat är kostsamt. Fusion 360 är väldigt kompetent och det jag valt som privatperson, jag sitter inte och grämer mig att inte längre ha tillgång till SolidWorks utan är väldigt nöjd med Fusion 360.

Tycker du ska titta på Fusion 360.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Matematik har tyvärr inte varit min starka sida sedan ett stort antal år sedan, även om jag verkligen föredrar att använda den lilla matematiska förmåga jag har när jag 3D-modellerar, eftersom det oftast blir mer korrekt och mer exakt men att bara använda matematik tror jag att jag kommer ha svårt för men tack för tipset. Jag kanske testar det programmet när jag har kommit igång och känner det kan ge någonting bra :). Kan endel programmering men är långt från duktig.

Tack för all hjälp alla! Ni har varit till stor hjälp och haft ett enormt tålamod med mig!

Ska få printern senare ikväll så ska bli kul att testa den. :)
Det blev en Flashforge Creator Pro, vet jag helt klart nu. För ni som glömt var det alltså en present och inte enbart jag själv som klickat hem den men jag är verkligen supernöjd med det köpet och det känns så skönt att inte länge gå omkring och vela om vad för printer jag ska önska mig. Skulle jag vilja skaffa en Prusa i3?framöver så är det möjligt att jag gör det men just nu ska jag bara försöka lära mig det här och komma in i printandet.

Några generella sista tips?

Vad har ni för filaments rekommendationer? Jag tänkte försöka köpa på mig ett gäng nu under Black Friday/Week. Lite olika färger och möjligen lite olika material men det verkar finnas olika märken, har väl tänkt försöka se till att kunna printa med olika varianter och börja med att printa ut en mod för filament-hållare som jag förstått behövs om jag nu inte blandat ihop ett mer en annan flashforge modell.


Just det det var en sak till! Jag tänkte skaffa en Raspberry Pi.
Tänkte köra på en 4 Model B med 2 GB. Kan det fungera, räcker 2 GB? Kanske även 1 GB modellen skulle bara okej men om jag använder den till mer än bara Flashforgen så kan nog lite mer bara bra tänker jag? Skiljer bara två hundra i pris liksom.
Jag pysslat med dem förut men hade en kompis som för över tio år sedan byggde en AirPlay spelare med en som jag blev imponerad av då eftersom knappt några spelare hade den funktionen då men jag har aldrig riktigt tagit mig för att kolla upp vad mer man kan göra med dem.
Vad säger ni är det en modell som fungerar för att ge min Flashforge nätverksfunktion?
Köper hellre en Raspberry Pi än ett Wifi microSD eftersom jag tror jag kan ha mer nytta av en Raspberry Pi men vill bara veta det är tillräckligt och hur svårt det är att gå till? Inte hunnit titta på det så mycket då det varit en hel del denna veckan samt att jag försökt få basic information om Fusion360 och så bara hunnit se några videos och pilla i programmet några minuter..

... Och tack ännu en gång för all hjälp!
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

Glöm inte kolla just Lars Christiansen på youtube. En perfekt lärare för Fusion 360. Det är alltid på hans kanal jag letar först när det är något nytt jag vill lära mig i Fusion360.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Glenn »

Lars jobbar väl f.ö med utbildning på Autodesk om jag fattat det rätt.

Men jag håller med, jag har lärt mej oerhört mycket av hans videos, ofta har dte varit så att jag kanske kunde göra en viss sak innan, men efter att ha kollat en video kan jag göra samma sak på en bråkdel av tiden.

Jag gillar verkligen hur Autodesk hanterar Fusion360, både att man släpper så mycket utbildningsvideos fria, och att det är gratis för hobbyister :tumupp:
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Jag insåg precis jag tidigare hamnat på Lars Christensens videos tidigare och ska absolut kolla in dem mer, han verkade som en härlig kille som var duktig på det han gör!
Fokuserar mycket på shortcuts vilket uppskattas då åtminstone jag har svårare att lära mig dem i efterhand om jag inte tog det direkt.

Autodesk är verkligen fantastiska som gör som de gör och jag tror de inser inser att denna affärsmodell ändå innebär otroligt lite inkomstbortfall för dem jämfört med annars så privatpersoner som tjänar väldigt lite eller inga pengar på det så otroligt sällan köper en licens. De får ju dessutom en stor bas av människor som kan sätta Fusion360 på sitt CV vilket jag tror är bra reklam för dem och såklart massor good will. Kanske testar Autodesk denna affärsmodell med Fusion360 och senare om allting de tycker att det har gått bva kanske även något mer får samma upplägg (kan såklart missat om det redan är så)
Så väldigt glad över det eftersom det oftast är lite dyrt med dessa program och man väldigt ofta får ta gratisversionen eller billigare varianter som utvecklats av eldsjälar som gjort det på sin fritid och som självklart då ofta inte m kan mäta sig med de applikationer som har enorma budgetar och har hela team som arbetar på dem.
Så jättekul att man får chansen att testa på ett sådant här program för en gångs skull.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Hej igen.

Lite bakgrunds-story som kanske kan vara relevant.

Skrivaren levererades nyligen men ännu inte printat någonting. Blev lite orolig då Postnord tappade den precis framför mig när han snubblade i trappen, var inget extremt fall gör printern då den föll från låg höjd och han dessutom fångade den och åtminstone dämpade fallet. Han var väldigt stressad den stackaren. Dock fick kartongen fick sig en liten törn i ena nedre hörnet. Sambon signerade ändå men när jag ringde Postnord direkt därefter så var det inte ett problem, upptäcker jag några problem kontaktar vi bara företaget sen köptes från så ska de starta ett reklamationsärende och allt lösa sig.

Hursomhelst behövde fixa lite med platsbristen så det tog ett par timmar och sedan blev sambon jättesjuk så inte haft tid att göra allt för mycket med den men jag har iaf försökt att ställa in bottenplatans höjdnivå (leveling beds.

Dock så har har stött på problem för när jag ställer in det på första (främre), andra (högra sidan) och tredje (vänstra sidan) steget är saker inte bra men ändå någorlunda accepterat men sista steget (nittpunkten), som är någon slags kontroll, är det alltid mer tajt än vad jag just ställt in för de andra, insåg efter några försök att att den vänstra nozzeln verkar vara någon 0.01 Eller däromkring längre ned än den högra, så när den högra är perfekt så kommer pappret knappt under den vänstra och när den vänstra är perfekt finns det inget friktion alls på den högra.
Har ni några tips på detta och hur man löser det?
Ska jag ändå testa mata in plast och printa något eller är det något som kommer bli fel tills detta är löst?

Också värt ett säga är att skrivaren var väldigt välpackad så jag tror ju inte att någonting har hänt pga han tappade den. Jag förstår också att ni kanske inte vet hur det blir löst men min fundering är nog mest att om jag nu öppnar upp extrudern och justerar så vet jag ju inte när den är korrekt inställd eftersom jag inte vet att build plate är korrekt inställd.

Nu kanske jag inte kommer använda båda extruderna men ifall jag i framtiden skulle vilja det vore det trevligt att ha fått ordning på detta direkt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

Efter att ha sett hur man normalt hanterar paket på postnord, så tror jag inte du behöver oroa dig för fallet...
När vi kommer till ditt andra problem:
Förmodligen kommer du i början bara använda en extruder, så ställ in så en fungerar. Men är det som du säger 0,01 skillnad så är det inte ett problem. Börja printa så du får se om det funkar eller inte. Det finns inga möjligheter att BARA mäta sig in. Men måste även printa för att se om det funkar eller inte!

Ta ETT steg i taget... försök inte få allt perfekt för all framtid, för det går inte. Börja med att komma igång att printa, sedan löser du varje problem som uppkommer. Du kan inte lösa alla problem INNAN eftersom du egentligen inte alls vet vad för problem som kommer att uppkomma.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tack så mycket. Jag har hållit på att bed levla ganska oavbrutet sedan igår kväll med undantag för några timmars sömn då. Det går inte gå det perfekt, jag har försökt.

Däremot det jag trodde var ett problem var nog bara att jag inte förstod att främre skruven kontrollerar (upp & ner) både främre delen och bakre delen alltså att främre delen rör sig uppåt men samtidigt rör sig hela bakre delen nedåt, att vänster bakre skruv kontrollerar vänster sida men också att när den åker upp så åker höger sida och främre delen ner, samma sak för höger.
Så riktigt komplicerat och riktigt jobbigt att få allt rätt men kanske fungerar det bra ändå och jag insåg även jag att om en fungerar bra så är jag nöjd men lite orolig över att någonting med den är fel, som sagt ville gärna ha bed leveling funktion just för att inte behöva oroa mig för sådant här.

Ska försöka följa ditt råd och bara se till att komma igång, tack Bossen!
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

ja, hur själva bädden rör sig när man skruvar är lite krångligt att få till i huvudet helt klart :)

Du slår mig lite som, vad jag brukar kalla, "perfektionist"*, så jag tror du läser ordet "noga" eller "viktigt" på ett annat sätt än vad jag gör. Att bädden är perfekt är faktiskt inte så viktigt för att komma igång som jag tror du uppfattat det. Detsamma gäller skillnaden mellan extruderhuvudena. Du kommer inte att kunna justera den fysiska skillnaden mellan huvudena så därför kommer antagligen inställningarna mellan dessa två skilja i slicern när du väl har fått allt att lira.

Det absolut viktigaste är att munstycket inte släpar i själva bädden någonstans utan att det är ett mellanrum där (papprets tjocklek) för annars kan du ju skada bädden. Men sedan får man antagligen justera bädden om man skulle få en misslyckad utskrift. Men först och främst måste man börja skriva ut så man märker om man har fått det bra eller inte. Det går inte att veta det innan de första lagren skrivs ut.

Jag gjorde en levling på bädden och fick det, som jag ser det, hyffsat bra och skrev en massa utskrifter och det funkade klockrent. Det var först när jag försökte skriva ut en större yta som jag fick lite problem och då fick jag levla bädden igen. Det finns en massa olika kryss och grejer man kan testa att skriva ut för att se hur bra levlad bädden är, men jag har än så länge inte testat att skriva ut några sådana.

EDIT:
jag vill lägga till att jag menar verkligen inget illa när jag skriver ordet "perfektionist". Som anekdot så kan jag berätta att jag har en "perfektionist" i min närhet och denna personen vill få det så perfekt och han inser att han kan inte få saker och ting så bra som han vill det så därför börjar han inte ens på dem utan man behöver peppa honom hela tiden. Vi är alla olika och vissa personer uppfattar instruktioner på olika sätt än andra.
Min son har NPF-diagnos och jag själv har en del autistiska drag så jag vill bara skriva allt i all välmening!!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur har det gått med utskrifterna då? Du håller väl inte på att levla fortfarande!
Vad har du för testutskrifter? Kuben!
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Ursäkta att jag inte återkommit tidigare, varit så mycket att när jag väl haft tid har det inte funnits energi.

Okej så hur har saker gått? Sådär måste jag tyvärr säga. Jag misstänker att skrivaren jag fått kan vara defekt, jag har som ni vet spenderat stor tid med bed leveling men det har inte gått bra. Skruvar jag åt en skruv så att utrymmet blir mindre/tightare så blir andra sidan lösare, samma sak gäller alla skruvar och skruvar jag åt den främre skruven av de tre skruvarna så blir bakre sidan lösare och vice versa.

Men jag gjorde som bossen sa och började printa istället, fick till någon riktigt bra eller tillochmed två men på dessa två har jag nog tyvärr haft 10 misslyckade.

Det enda sättet som jag har lyckats få till mina printa är om de längsta delarna är på höjden och att de på plattformen inte överskrider strax under 5 cm.

Kan såklart vara jag som är dum och okunnig men jag skulle dock säga att jag är en väldigt nogrann person när det kommer till sådant här och när jag ställt in nivån på plattan har jag testat det mesta, deras program och lite manuellt men alltid samma problem vilket resulterar i samma problem och att utskriften behöver avbrytas för att skrivarens munstycke inte lyckas fästa plasten på det den tidigare skrivit ut, för oftast uppkommer problemet inte med första lagret utan senare i utskriften, ni som är mer kunniga kanske kan säga vad detta mest troligen beror på?
Jag har förövrigt knappt skrivit ut en enda utskrift där skrivaren behöver skriva ut i luften så att säga utan jag ser till att modellen är placerad på bästa möjliga sätt, så om vi väldigt förenklat säger att skrivaren ska skriva ut en modell som ser ut såhär [ så placerar jag den alltid med de två hakarna uppåt och _ delen nedåt men trots det händer det jag beskriver ovan jag tror att detta får bli ett fall för återförsäljaren. Nu svider det endel att man inte bara kämpade lite mer angående att göra det möjligt att istället införskaffa en Prusa.

Dessutom sitter nätdelen eller kanske snarare ström sladden lös, till den grad att skrivaren där om man lite lätt vickar på den.

Mycket besviken.

Inte hunnit läsa igenom det sista som skrivits men ska göra det och svara på det om det finns någonting att svara på.

Väldigt tacksam för alla som deltog och kom med diverse förslag och nu var ju kloka som inte var helt överväldigade över Creator Pro men jag kan som sagt mest troligast ha fått ett defekt exemplar.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tog lite bilder efter en bed leveling utskrift.

Vad kan ni säga om dessa?

5EA3515B-68E9-4D8D-9FE7-B92808CF7F57.jpeg
4D06EEBA-85DD-42E3-B23D-81373887BEC6.jpeg
E9AA0FB1-686B-4592-80FD-3BF777E75102.jpeg
88E75ACC-188E-48CC-B3A0-BB1C28FD0167.jpeg

Som ni ser verkar "höger" sida (sett framifrån) vara lite knepig.
Vilket jag alltid tyckt sedan första bed leveling processen, om något är defekt är det troligtvis där felet ligger. Den blir aldrig jämn.

Hoppas det finns någon som har någonting att säga om dessa.

Bjuder gärna på kaffe och fika om någon har tid att komma över i helgen och ta en titt och se om den kan lyckad ställa in byggplattan åt mig, bor i södra Stockholm (Hägerstens-området) förövrigt nära en tunnelbana och fri parkering.

Lyckas du lösa mina problem är jag evigt tacksam men ingen förväntan och framförallt inget krav på det men ser gärna du har hyfsad koll på processen såklart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Körde ett "sista" program för bed leveling, det som slog mig var att det för första gången någonsin, blev (en ganska) bra nivå mellan alla skruvområden, även om det fanns skillnader i motståndet.

Gjorde även en utskrift därefter och den lyckades, däremot känns det som att mitten på byggplattan sticker upp någon millimeter precis i mitten, vet inte om det faktiskt är något eller om saken kanske börjar lösa sig, jag kan ju dock se att raften inte riktigt har gått så bra att skriva ut men denna gången höll det åtminstone.
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Ontop »

Kämpade ett tag med att få rätt på vad jag trodde var en bädd som var högre på mitten, visade sig dock vara böjda rundstavar. Mätte in högsta punkt på stavarna med indikatorklocka och kunde sedan korrigera avståndet på mitten genom att vrida stavarna.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tack för tipset.
Borde man inte upptäckt detta när man testat den på fabriken? Vilket säger sig ha gjort.

Får försöka läsa på om vad detta kan vara och hur det justeras.

Tack så mycket för svar iaf! Då vet jag lite var jag kan börja någonstans och undersöka om det är samma här.
Skriv svar