Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & praktiskt

Allt som rör 3D-skrivare.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Taimanov: Jo, jag tror nog allt jag gör det. Jag borde inte ens lagt detta på mig själv utan sagt att någon av dessa och inte behövt bestämma själv, utan bara sagt att alla dessa är okej, eller bara singlat slant.

Jag lider av extrem beslutsångest, kring allt, jag menar ibland har jag haft beslutsångest över vilka strumpor jag ska ta på på morgonen, okej kanske inte den nivån men inte långt ifrån.
Har dessutom lite neuropsykiatriska diagnoser så jag är nog lite jobbigare kring sådana här beslut än andra, iaf i diskussionen kring det hela.

Jag förstår de flesta känner de sagt vad den kan för att hjälpa mig och jag är väldigt tacksam för allt det. Det vore dock väldigt skönt att höra från någon som jämfört flera av dem så man kan få höra lite jämförelser och så.
Det är ju främst det, faktan som inte direkt står på faktabladet (på produktsidan, inte prisjakt men tidigare har jag tyckt prisjakt varit väldigt enkla att använda för jämförelser av andra produkter).

Haha den boken har jag aldrig läst men däremot hört nämnas flera gånger tidigare, dock aldrig fått den rekommenderad konstigt nog.
Får väl hoppas att detta inte var en diss mot mig som jag märker först när jag öppnar boken utan att den faktiskt hjälper mig fatta snabbare beslut. ;)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att fatta bra beslut, är inte alltid lätt.
Men nivån är olika.
Strumpor berör dagen.
Färden berör kanske veckan.
Kärestan kan beröra hela resterande livet .
Så jag gillar Doer,sedan kan alltid ändra.
Så Aftonbladet, vs Expressen med Ekman är vardagsrutiner
Ta beslut eller slå en tärning. Men unna dig Nu. :D
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Sry: det var absolut ingen kritik mot dig, jag kände igen mig själv när du beskriver din situation.
Fördelen för mig när jag köpte skrivare att det var mycket som var dyrt så det blev en "anet a8" från Tyskland som jag fick montera själv...hade skapligt ångest direkt när jag öppnade paketet och undrade om jag slängt bort pengarna. :-)
Jag är mer teoretisk än praktisk...men ett steg i taget så blev den klar på 7-8 timmar. Efter det har jag haft väldigt roligt med den, tror jag gav 1300:- för den då.

Haft problem till och från, så vet inte om jag ska rekommendera den om du vill ha en klar maskin. Men eftersom jag monterade den själv så var det inte så svårt att fixa det själv, trots min tumme mitt i handen.

Osäker om jag skulle välja den idag oxå, nog 4 år gammal nu så osäker på vad nytt som finns.

Angående boken så är det angående människors personligheter/personlighetsdrag, det har gett mig lite självinsikt och gjort det lite lättare att ändra på vissa saker hos mig själv.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Tillbaka till 3d printer.
Något som jag kan säga bara av egen erfarenhet.
Det kan ta lång tid exempelvis att skriva ut något i storleken 10cm högt och 3-4 cm åt varje håll. Jag skulle nog räkna med 10 timmar. Nu höftar jag lite bara när jag sitter på jobbet. Men skulle jag lägga på 2 cm...kanske jag får räkna med 12 timmar.
Jag vill ogärna låta skrivaren gå över natten så då är det inte så många timmar över. Går att lösa det med större munstycke vilket går att halvera print-tiden men kanske inte lika detaljerat.

Jag köpte ju en man byggde själv, något som var en nackdel var att det saknades säkerhetstänk när dom designade den. Bla kunde den nog börjat brinna om jag inte varit hemma, en kontakt som börjat smält till kretskortet. Den kabeln gick till värmebädden.
Fördelen är att det finns många som haft samma problem i forum som kommit fram med bra lösningar och åtgärder.

Därför jag försöker undvika nattkörning iallafall och kanske en möjlig orsak att jag skulle välja en färdig skrivare idag.

Faan, jag tror inte jag hjälper dig!!!
Jag ger ju bara fler saker att tänka på. :shock:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jo men det är viktigt med alla typer av synpunkter.
Jag har flera 3D skrivare och är inte särskilt verksam med dem!
Som sägs, det tar tid. Men från början skall man vilja skriva ut något!
Man skall designa i vilket program, man skall skapa underlag G-Code. Man bör simulera dvs. köra igenom så man vet material och tidsåtgång. Fundera på styrka och finish.
Ja det är många steg. Därför var mitt råd tidigt, och generellt i slika sammanhang.
Kolla upp någon som har motsvarande i din geografiska närhet. Erfarenhet är hett, inom alla områden.
Annars, kör dvs. välj något som kan avyttras om det inte passar. Priser sjunker , precis som med bilar, när de är uttagna.
Så kan man sälja och byta upp sig.
Men grejen är att komma till skott och få egen erfarenhet av hela processen. Då vet man själv.
För vi är alla olika, tack och lov.

Lasp önskar lycka till, både med 3D och bemärkelsedag!

PS/ Mickecarlsson var just inom och visade sina senaste alster från CNC, hur hinner han med? Jobb och allt! /DS :D :rofl
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Glenn »

Min tidslinje..

- Coolt med 3dskrivare.. men så dyrt..
- Oj, nu var dom billiga! köpa!
- Vad kul, byggsats att bygga!
- Oj vad jobbigt när det fungerar kasst
- Men tack vare grabbarna på forat så funkar allt nu!
- Vad kul att skriva ut en massa skräp man laddar hem!
- Nu måste jag lära mej 3d-cad
- Oj vad jobbigt det var
- Jaa, jag lyckades rita enkla primitiver och printa!
- Öööh.. nudå..

Nu är jag i läget att jag kan göra enkla saker i F360, men de avancerade sakerna jag VILL göra är jag för dålig för.. så jag behöver lära mej mer men motivationen finns inte riktigt.

..Så 3d-skrivaren står mestadels oanvänd..
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Glattnos »

Min skrivare är i princip oanvänd sedan jag byggde min CNC-fräs. Med fräsen kan man göra "riktiga" delar av olika material med hög precision och ytjämnhet och det går mycket fortare än att 3D-printa. Innan jag hade fräsen så printade jag ganska mycket men blev oftast inte nöjd med resultatet. Det enda jag i princip skriver ut nu är robot-band och liknande i NinjaFlex med 1mm munstycke :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av arvidb »

Det bästa kanske är att vänta med att köpa en skrivare tills beslutet har fått mogna och du vet mer vad du behöver den till? "Ingen" skrivare är också ett möjligt val!

Mer specifikt tänker jag att köpet av skrivare kan vänta tills du har en färdig 3D-modell som du faktiskt behöver ha utskriven. Då har du något att utgå ifrån när du kravspecar och då kanske det blir enklare att välja skrivarmodell?

Eller om det handlar om att du tycker att tekniken som sådan verkar kul att labba med så funkar det väl att köpa vad som egentligen - och då kanske någon billigare modell eftersom du ju från början vet att den antagligen bara kommer att användas som "lärmaskin" och sedan bli stående/såld. Tala om för flickvännen bara att det är i detta stadie du är, så att hon förstår syftet med maskinen och inte blir ledsen när den blir stående sen - då har den ju redan uppfyllt sitt syfte.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Gimbal »

Jag tycker 3d skrivaren är en fantastisk maskin där jag enkelt kan ta fram detaljer som hade varit snudd på omöjliga att tillverka på annat sätt. Väldigt komplicerade former sett ur en fräs synvinkel, men förstås bara i plast, vilket iofs är ett utmärkt material i många fall.

Men det gäller naturligtvis att man har några lämpliga projekt att syssla med, däremellan kan den bli stående långa tider.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tack for all feedback! Uppskattas och är lång kloka ord som blivit sagda.

Sambon har tydligen lagt en beställning på en som ska matcha mina krav så vi får väl se hur allting blir, I värsta fall går det byta vilket hon tydligen kollat upp med den butik som säljer den men hon tror jag ska bli nöjd så hållet tummarna för det även in jag själv fortfarande velar lite i vilken jag hoppas på, kanske dock är bäst så för att faktiskt blir glad när jag får den.jsf vad ju faktiskt henne bara slå till på någonting vi pratat om så skulle jag bli glad.

Jag har ju lite olika projekt jag faktiskt vill printa, det kommer dock troligen krävas lite modifikation för att det ska bli rätt och de flesta projekten är inte ens skapade ännu.
Det är dock den största anledningen till att jag vill ha e 3d printer men inte min enda anledning, det är också kul med tekniken och jag tror ändå jag kommer få nytta för en men vill inte lita allt för mycket på den känslan ifall att jag faktiskt har fel men vi får se. Sambon blir nog glad sålänge den inte står bredvid sängen, om den sedan använda eller inte struntar hon nog lite i så länge jag inte blev besviken liksom :).

Taimanov: ingen fara alls! Tog ung illa upp och förstod ett bra var du menade :). Läst endel om just några Kina printers som varit brandfarliga förmodar detta är en av dem? Hoppas du fått ordning på den men såklart säkrast att inte köra den över natten, det ska även även jag själv undvika första tiden bäst jag kan. Det är bara enstaka idéer jag har som kräver lite större bitar men i värsta fall får man såklart bygga något sätt att sätta ihop dem och eller limma.

Tack igen för alla råd och allt stöd! Får återkomma när jag vet vad det blir osv!

Ni får gärna dock förklara vart dessa communitys håller till? Letade exempelvis efter flashforge men hittade ett underforum på typ 3Dprinter.com eller var det nu var men inget officiant forum. Är det exempelvis ett sådant ni menar finns eller är jag bara sin vanligt dålig på att leta och hitta ett "officiellt"?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Om du har Facebook brukar det finnas stora grupper där av allt möjligt.
Mitt Facebook är avstängt sedan någon vecka av mig själv för det tog för mycket av min tid.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av mittkonto »

Enda tips så jag har är väl, dels sätt in dig i CAD, gärna bums:

FreeCAD som visas är oerhört kraftfullt och finns massvis med videos på tuben att ta del av.

Längre ner på vägen:
Därefter är nog en uppgradering av dina stepperdrivers, då det i regel brukar vara pololu a4988 och de kan ge lite tandgnissel hos personer. De låter ganska mycket i jämförelse med en mer eller mindre "drop-in" som t.ex TCM2100:
Väldigt bra kanal för allt relaterat. Där är även videos ang att byta ut elektroniken etc om det skulle behövas osv.

Och ungefär på samma ställe:
Börja titta på klipper.
För kostnad av t.ex en Raspberry Pi kan du höja hastigheten och kvalitén på utskrifterna. Speciellt det förstnämnda om du kombinerar det med en E3D hotend och E3D vulcan. Billig kinaklon eller ej.
Ett större munstycke gör bra mycket för hastigheten. 0,8mm har jag för mig är en bra kompromiss mellan hastighet/styrka/upplösning.

Klipper låter t.ex en Raspberry Pi sköta de tunga beräkningsbitarna och pekar med hela armen åt din elektronik att gå dit, gör si och så.

Det går även göra tokiga saker med hjälp av klipper:
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Ska försöka sätta mig i i CAD. Har gett det ett försök förut men det gick inget vidare. Är som sagt rätt okej på Sketchup men förstår det är lite annorlunda med Autocad.

Ska testa med just Freecad igen eller dylikt. Men har också precis skaffat Fusion360, finns det anledning att istället börja använda Feeecad framför det?

Tack för proppen i varje fall. Kommer troligen behöva avvakta några dagar innan jag kan använda skrivaren men har ni några tips vad jag borde läsa på om förutom vad som redan nämnt? Kan troligen sitta lite applikationer på datorn innan jag har skrivaren. Jag kommer alltså från en bakgrund där jag har designat endel 3D modeller. Främst var det ritningar på saker jag byggde eller ville bygga (av trä) för att få ett bättre perspektiv så att saker blir rätt. Men sedan började jag inse att jag kanske kunde bygga mer saker av plast om jag hade en 3D-printer och då på bättre detalj nivå, tanken är väl dock att försöka bygga ihop det med trä men att på sikt också lära mig mer om elektronik och då kanske bygga ihop saker jag saknar eller som jag kanske inte tycker går att få tag i för vettigt pris men den drömmen är lite längre bort eftersom jag bara skummat igenom någon enstaka sida i en av böckerna jag fått rekommendation av er (måste troligen käre log elektronik via praktiskt utförande). Tack igen för slm hjälp. Förväntat mig att det handlar om en Flashforge Creator Pro i varje fall men inte fått något bekräftat. :) känns bra vilket som :).
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Min inkörsport till cad var openSCAD där man helt enkelt skrev vad man vill ha och vart. Exempelvis:
Union()
{
Sphere(r=5);
Cube([4,4,4], center=true);
}
För att lägga ihop 2 geometriska former.
Har du bakgrund från matematik eller programmering så är det en ganska tacksam inkörsport, man arbetar mestadels med geometriska former för att skapa nya former.

Gick vidare till freecad som är ganska kraftfullt med samling av olika cadverktyg samlad i ett program. Dom verktygen är kompatibla med varandra.

Mitt nästa steg är fusion360 men inte kommit mig för ännu, jag tror att fusion360 är ännu kraftfullare, men inte behövt det ännu.
Troligtvis kan det var lite högre inlärningskurva, men kan nog vara värt det.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Gimbal »

Jag blev aldrig kompis med Fusion360, men trivs däremot bra med DesignSpark Mechanical. Mycket enklare att komma igång med (för mig i alla fall) och det är speciellt anpassat för 3dprintning om de får säga det själva.

https://en.wikipedia.org/wiki/DesignSpark_Mechanical
Skriv svar